[BC3] Netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• Markje_X
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2014

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
(jarig!)
Wij gaan binnenkort in huis kabels trekken voor een netwerk, maar ik wilde graag nog wat dingen weten.

Momenteel heb ik een computer met twee netwerkkaarten aan de ene netwerkkaart hangt @home en aan de andere netwerkkaart hangt mijn laptop.

Nu wil ik graag nog twee computers aan die zelfde netwerkkaart hangen, maar hoe kan dit het beste? Het probleem is namelijk dat de computers op verschillende verdiepingen staan en ik heb gehoord dat die plugjes aan de netwerkkabel zetten haast niet te doen is :?

Het moet eigenlijk wel een UTP netwerk worden, heeft misschien iemand tips of suggesties :? En wat voor HUBje?

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 10:26 schreef Mark Olthuis het volgende:
Wij gaan binnenkort in huis kabels trekken voor een netwerk, maar ik wilde graag nog wat dingen weten.

Momenteel heb ik een computer met twee netwerkkaarten aan de ene netwerkkaart hangt @home en aan de andere netwerkkaart hangt mijn laptop.

Nu wil ik graag nog twee computers aan die zelfde netwerkkaart hangen, maar hoe kan dit het beste? Het probleem is namelijk dat de computers op verschillende verdiepingen staan en ik heb gehoord dat die plugjes aan de netwerkkabel zetten haast niet te doen is :?

Het moet eigenlijk wel een UTP netwerk worden, heeft misschien iemand tips of suggesties :? En wat voor HUBje?
Hmjah, ik denk dat 10 megabit wel voldoende voor je is (of je moet veel files moeten oversturen >:))

Stekkertjes aan kabel zetten is echt heel eenvouding, ga naar je lokale computertoko vraag even hoe hun dat altijd doen, leen hun tang, koop wat stekkertjes en klaar!

Simpelste hubje kost hier 80 piek, dan heb je een 8 poort 10 mbit hubje. Maar als je echt snelheid wilt is 100 mbit toch veel relaxter (in theorie tot 12,5 megabyte/sec) en ipv een hub een mooie switch (kost iets van 250, voor een goede (nee, niet zo''n el cheapo ding))

Vragen? icq of mail me maar :)

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
(jarig!)
Momenteel zit er een 10/100 kaartje in de laptop en in de desktop dus, denk ik dat we gewoon 10/100 kaartjes moeten kopen voor de andere twee computers.

Switch? Is dat echt noodzakelijk of is dat overdone? En een router dan misschien :?

Verwijderd

een router is een apparaat om segmenten binnen het netwerk aan elkaar te knopen, of om een internetverbinding aan het netwerk te hangen, (maar daar gebruik je een proxy voor zoals gwingate ofzo..}:O

Verwijderd

Arendje schreef:
''en ipv een hub een mooie switch (kost iets van 250, voor een goede (nee, niet zo''n el cheapo ding))''
Wil je mij even vertellen waar je die switch koopt voor dat geld? (250 piek????) dan wil ik er wel 10 kopen van je:)
(doe er maar eerst een nulletje achter en DAN heb je een el cheepo ding..!!)

even over dat netwerkje thuis aanleggen.. als je UTP wil neem dan gewoon een 10/100 mb HUB, kost niet zo super duur, neem 100 MB netwerkkaartjes voor elke nieuwe kaart die je koopt, de HUB kan dus 10mb en 100mb aan. let erop dat de UTP kabel die je aanschaft lang genoeg is, maar vooral dat het een 1op1 kabel is (dwz een recht-uitje) ze hebben ze op elke lengte kant en klaar in de winkel..
suc6

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
(jarig!)
Iemand ervaring met dit merk www.unex-tech.com/

Een 10/100 hub-je is ook nog vrij expensive :(

Prijzen bij Norrod:
UNEX 8 Poorts UTP HUB 10 Mbit ? 75.00
UNEX 8 P. UTP Switch 100Mbit ? 225.00 staat switch, maar bij de info spreken ze over een HUBje :? :?

Het nadeel van kant en klare kabels is, dat ik zo''n gigantisch big gat moet boren door de plafonds en buizen, daarom zetten we pas liever na die tijd de plugjes er aan...

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
waar kan je dan die spullen kopen? ik wil zelf een dual 10/100 mbit hub en die van unex zien er wel oke uit maar kan geen prijs vinden...

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op dinsdag 15 mei 2001 10:40 schreef Ventje het volgende:
Wil je mij even vertellen waar je die switch koopt voor dat geld? (250 piek????) dan wil ik er wel 10 kopen van je:)
(doe er maar eerst een nulletje achter en DAN heb je een el cheepo ding..!!)
Nou, ventje, zoals je hier kan lezen heb je ook al een (redelijke) switch voor slechts fl 159,=
Je hebt dan 8 poorten en een xtra uplink poort.
Je kan em ev. bij Gistron bestellen (ook 10 stuks dus)...

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 15 mei 2001 10:45 schreef Mark Olthuis het volgende:
Iemand ervaring met dit merk www.unex-tech.com/

Een 10/100 hub-je is ook nog vrij expensive :(

Prijzen bij Norrod:
UNEX 8 Poorts UTP HUB 10 Mbit ? 75.00
UNEX 8 P. UTP Switch 100Mbit ? 225.00 staat switch, maar bij de info spreken ze over een HUBje :? :?

Het nadeel van kant en klare kabels is, dat ik zo''n gigantisch big gat moet boren door de plafonds en buizen, daarom zetten we pas liever na die tijd de plugjes er aan...
Hmmz, die 8 poort Umex zal een Switching Hub zijn, da''s een hub die probeert een switch na te doen, min of meer nep dus. Of hij goed is weet ik niet. Zoek maar eens in de search, het is hier vaker voorbijgekomen...

Verwijderd

hier is je ''switch''
bron: http://www.3com.com/products/en_US/prodlist.jsp?tab=cat&pathtype=purchase&cat=1&selcat=Hubs+%28Unmanaged%29&family=6

3Com® OfficeConnect® Dual Speed Hub 8
Small-office hub supports eight 10 Mbps or 100 Mbps users or devices

Product #: 3C16750B-US
List Price: $140.00
Web Price: $117.00
Availability: In Stock

die kereltjes van die webpagina waar ze hem verkopen kennen het verschil niet tussen ethernet-switching, en speed/switching (10 of 100mb)

een fullduplex ethernetswitch begint ongeveer bij 2500 gulden, of je het nu leuk vind of niet..

groeten

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Op dinsdag 15 mei 2001 11:24 schreef Ventje het volgende:

[...knip...]

een fullduplex ethernetswitch begint ongeveer bij 2500 gulden, of je het nu leuk vind of niet..

groeten
Jah, maar dan heb je het over een 19" 24 poorts model. (Bijvoorbeeld van Allied Telesyn) 3Com heeft ook een 8 poorts 10/100 Switch, en die kost geloof ik iets van 400,-.

Dat is voor thuisgebruik goed zat, tuurlijk heeft zo''n ding geen 2,4 GBps Backplane, maar dat is ook onzin.

Zelfs die Gistron Switchjes van 159,- schijnen goed te bevallen. (hoe lang ze heel blijven is maar weer de vraag, maar goed.)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Jah, maar dan heb je het over een 19" 24 poorts model. (Bijvoorbeeld van Allied Telesyn) 3Com heeft ook een 8 poorts 10/100 Switch, en die kost geloof ik iets van 400,-.

DAS GEEN SWITCH!! das een 10/100mb switch, en dan slaat ''switch'' op de snelheid, en niet op ethernetframe switching, en alleen als je ETHERNET-switched, praat je over een switch en niet als je snelheid switched (van 10 naar 100 mb) want als je het hebt over snelheid switchen, dan heb je gewoon een hub die niet switched, maar gewoon compatibel is met zowel 10 als 100mb ethernet packages, dus die SWITCHED geen frames, en is daarom dus geen switch, maar het is leuk voor de verkopers om te zeggen dat ie switched, maar dat doet ie dus niet, hij switched alleen snelheid, en als je me niet gelooft Switch dan maar es gouw van gedachten met je switch, SWITCH!

:7

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
(jarig!)
Op dinsdag 15 mei 2001 10:26 schreef Mark Olthuis het volgende:

Het doel raakt even zoek, ik weet nu het volgende:

* 10/100 kaartjes van www.unex-tech.com
* UNEX 8 P. UTP Switch 100Mbit
* Een aantal meter Kabel UTP

Maar heb nog wel wat vraagjes:
* Zijn er verschillende soorten kabels :? Zo ja, welke moet ik hebben :?
* Heeft iemand ervaring met die dopjes aan de kabel te zetten?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op dinsdag 15 mei 2001 11:39 schreef Ventje het volgende:

[...knipt verhaal weg...]
Die Switched _wel_ Ethernetframes.

Waar jij het over hebt is autosensing en niet switching.

Ik heb het niet over de Officeconnect Hub maar over de Officeconnect Switch.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op dinsdag 15 mei 2001 13:41 schreef Mark Olthuis het volgende:

[..]

Het doel raakt even zoek, ik weet nu het volgende:

* 10/100 kaartjes van www.unex-tech.com
* UNEX 8 P. UTP Switch 100Mbit
* Een aantal meter Kabel UTP

Maar heb nog wel wat vraagjes:
* Zijn er verschillende soorten kabels :? Zo ja, welke moet ik hebben :?
* Heeft iemand ervaring met die dopjes aan de kabel te zetten?
Je moet gewoon CAT5 kabel gebruiken, da''s prima voor 100Mbit.

Ik heb ook ervaring met kabels knijpen, en het is echt niet zo''n rotklus, je moet alleen ff geconcentreerd bezig zijn.

Voor prijzen van spullen en de verkijgbaarheid ervan kun je ook ff in de Pricewatch van T.net kijken.

Aannames zijn fataal.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Als je zelf de stekkertjes aan de kabel wilt gaan zetten, probeer dan een zo soepel mogelijke kabel te gebruiken. Strip minimaal een centimeter of vijf, haal de twist er uit en strijk het geheel netjes plat. Zorg dat de eerste anderhalve centimeter mooi gelijk ligt. (Denk aan een platte kwast). Knip dit geheel op de juiste lengte af.

Er zijn stekkertjes verkrijgbaar met een invoertule, dat kan voor de beginnende kabelboer een fijne bijkomstigheid zijn. De invoertule wordt over de 8 draadjes geschoven en dat geheel moet dan in de (RJ45) stekker. Zorg dat de invoertule de ''bodem'''' raakt. Knijp het geheel dicht met de goedkoopste RJ45 tang die je kan vinden. Zorg dat je genoeg stekkertjes hebt, je zult er wel een paar opnieuw moeten doen.

Hoe nauwkeuriger je werkt, hoe groter de kans dat het werkt. Zelfs de beste kabelboeren hebben wel eens een misser.

Een beetje tweaker maakt zijn eigen RJ45 tester, wat ik zelf doe bij gebrek aan een tester is gewoon de zelfgemaakte kabel testen door deze te plaatsen in een werkende netwerk omgeving, ik heb hiermee nog nooit wat opgeblazen, your mileage may vary. :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ja, ik wilde even aan het bovenstaande toevoegen dat het inderdaad helemaal niet zo moeilijk is. Ik heb het vorige week ook voor het eerste gedaan en eerst dacht ik ook dat het moeilijk zou zijn, maar het is even een handigheid... bij de 3e connector ging het vloeiend... Het handigste is om zo''n tang te kopen, is misschien iets van 15,- en hij stript ook de kabel voor je...
Je kan trouwens bij de FAQ van NT een duidelijk schema vinden van de volgorde van de adertjes (de kleine kabeltjes in de kabel;))... let daar wel even op!
Nou, veel succes...
})

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij Gistron heb je een noname 8 poorts 10/100 switch voor 159 piek. Ik heb ''m zelf ook en hij werkt uitstekend. Ik haalde gemiddeld zo''n 6,5 MB bij het overzetten van films.

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 13:59
bij de funprice heb je een switch voor 175 piek

Netwerk Switch 8 Poort 10 /100 Dual

http://www.funprice.nl/listgroup.html?id=19&naam=Netwerk%20%7C%20SCSI%20Kits
helemaal onderaan

-

Pagina: 1