[BC3] Misschien MTU niet goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58
Hoi ieder,

Thuis ADSL basic een beetje draaien, gedeeld via een 2000 adv srv. Oke, het is niet ideaal en de linux doos is ook al in aanbouw, maar die heeft wat meer werk nodig omdat ik nog niet echt veel verstand heb van linux en het aantal netwerkkaarten in die machine veriest nogal een hoop gedoe met ipchains...

Maaaar, tot die tijd moet ik het dus doen met die windows machine. Maar als ik nu vanaf mijn client (win 98) een e-mail wil sturen, een topicje plaatsen op tweakers, of welke vorm van data versturen dan ook, het gaat niet het internet op...

Ergens had ik het spontane idee dat het misschien m''n MTU settings waren. Dus hier een lopen zoeken, alsmede ook op speedguide.net etc. etc. En wel een aantal dingetjes gevonden. Flink bezig geweest in de registry met die rag-patches, maar zonder een enkel resultaat. Nog steeds lukt het mailen naar buiten niet. :(

Overal wordt er trouwens vanuit gegaan dat de max MTU 1492 is, maar ik heb net een zitten testen bij xs4all, maar ik kom niet verder dan 1372.

Dus nu aan jullie de vraag: hoe ga ik ervoor zorgen dat het wel gaat werken (met hulp van jullie)? Weer in de reg klooien??? iets anders proberen?? Het vreemde vind ik dat ik vanaf die 2000 machine wel normale mailtjes kan versturen, zonder een enkel probleem...

Als iemand wat meer info wil hebben: ik geef het je graag. O, er draait exchange 2000 op, maar die wordt eigenlijk (nog) niet gebruikt, dus die kan het denk ik niet zijn een aangezien het ook is met browsen (eigenlijk alle vormen van veel data versturen vanafg mijn LAN richting internet) weet ik het eigenlijk wel zeker. Internet is nu gedeeld met RRAS.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
enne, kan je wel externe ip-adressen pingen vanaf je client?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Whizzer
Ja, ik kan overal komen en kan overal data van ontvangen, maar op het moment dat ik meer dan weinig (dus nog niet eens veel) data wil versturen (zeg zo''n tekst als hierboven geschreven), gaat dat niet.

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 20:33
Je kan I-jolt proberen hoef je iig niet de registry in

Ik gebruik een mtu van 1200

• Lord_aragorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 21:23

Lord_aragorn

Nu in 2D!

Iemand een idee wat de beste MTU settings voor een ISDN lijntje zouden zijn?? Bij mij klopt d''r ook niet veel meer van.:?

Verwijderd

JE MOT SOCKS hebben op je proxy (win2000adv.svr.)
als je de proxyclient installeert is alles weer goed/prima. Of gewoon je socks poort confugureren.
suc6

• originalmycroft
Dat hoeft HELEMAAL niet, je moet je MTU gewoon op 1200 zetten, dan is alles goed, is bij mij ook zo

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je MTU size heeft niets te maken met het versturen van je data, je zal eerder problemen ondervinden met het ontvangen als er een probleem met je MTU is. MTU size op het ADSL netwerk is trouwens max.1500.
Overigens voor ISDN niet hoger instellen dan 1472, dit is het max. op telefonienetwerk. Het probleem lijkt me eerder te zitten in je NAT-translatie op je server, kan je vanaf je client (w98) wel een traceroute naar buiten doen ? Ik zou hier eerst ff naar kijken...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

niet zonder SOCKIES... je kan wel een traceroute doen, maar traceroute kan geen antwoord ontvangen, omdat het pakketje de weg terug niet meer kan vinden en daarom heb je SOCKS nodig peppies.. :)

• originalmycroft
Luister jongens, hij heeft win2k als server voor ICS, die heb ik hier ook en als je dan iets GROOTS (>10 kB) wil gaan UPloaden zonder dat je de MTU hebt aangepast gaat het fout, dit is een bug in windows, en is te verhelpen door de MTU te verlagen naar rond de 1200.

Voor de rest kun je wel gewoon internetten enzo....

Ik heb het hier zelf ook!

Verwijderd

LUISTER!!
we dwalen af, de essentie van het hele verhaal is onder andere dit:
[plak]
''Dus nu aan jullie de vraag: hoe ga ik ervoor zorgen dat het wel gaat werken (met hulp van jullie)? Weer in de reg klooien??? iets anders proberen?? Het vreemde vind ik dat ik vanaf die 2000 machine wel normale mailtjes kan versturen, zonder een enkel probleem...''

Hij kan wel vanaf de 2000 machine zonder problemen internetten, dus ligt het aan de connectie van de win98 machine, naar internet, en GUESS WHAT? das dus de proxie, en wat gebeurt er met een pakketje wat je stuurt met tracert? die stuurt via winsock een pakketje over de proxy naar buiten, en wacht op een reply (tcp) en de proxy krijgt dat pakketje binnen en denkt .. HEE?? wat is dat voor troep??? ik flikker het weg, want ik heb geen SOCKen aan.. dus?? SOCKS instellen en dan kan die op zen SOCKEN dat pakketje naar het juiste adres bezorgen..
snappie?
ok suc6

• originalmycroft
Das dus niet het probleem, er zit een bekende bug in windows waarbij de MTU size te groot is voor de win2k server, ik ben ff de link aan het zoeken

Nogmaals, ik heb hier PRECIES hetzelfde, ik weet niet of jij dit al eens hebt geprobeerd??

[topic=160141]

(komen nog meer links ventje)

Verwijderd

Hee Mycroft! je heb helemaal gelijk (even research gedaan)
Mijn socks verhaal was wel leuk, en ook natuuuuurlijk waar (want ICMP = het probleem)
maar ik heb hier de oplossing! :
volg deze link : http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q268/7/73.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=%20MTU%20&rnk=7&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000

en al uw problemen zijn over..

groeten
Moi

• originalmycroft
JAA! Die link bedoel ik! :)

Damn Whizzer, leuk dat je nu eindelijk het antwoord weet na onze discussie van 15 replies ofzo >:)

Misschien wat minder dan 15 :)

• originalmycroft
Trouwens aan die link heb je nog niet zoveel, je moet I-Jolt maar ff gebruiken, kujje heel makkelijk je MTU instellen zonder in je registry te lopen fukken:

http://www.paraben.com/programs/ijolt.exe

/edit Zet hem op 1200 ofzo, weet je zeker dat het goed werkt (hepik ook)

• Whizzer
[b]Op dinsdag 15 mei 2001 12:15 Damn Whizzer, leuk dat je nu eindelijk het antwoord weet na onze discussie van 15 replies ofzo >:)
Ik was vandaag niet in staat om eventjes een reply te posten..

Het probleem is inmiddels opgelost. Het was inderdaad dus toch de MTU... heb alles nu verlaagt naar 1400 op de client en nu werkt het wel.

Met socks of wat dan ook heb ik niets gedaan, dus dat was het probleem niet. Het probleem van die MTU was me wel een beetje bekend, maar ik had het vermoeden dat dit op de server moest worden ingesteld...

Pas na het zowel op de server als op de client aangepast te hebben liep het wel goed...

Dus het werkt nu, bedankt ieder alvast, nu alleen nog met Linux gaan rommelen om die zo snel mogelijk klaar te hebben, want die geeft mij toch iets meer gevoel van veiligheid en verder is het probleem op die linux doos nog wel aanwezig omdat ik geen flauw idee heb hoe ik daar die MTU moet aanpassen... :(

Vooralsnog iedereen hartelijk dank...

Pagina: 1