[BC3] Ontiegelijk veel arp-requests

Pagina: 1
Acties:

• bickel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02-2025
Hai, op een netwerk +/- 70 pc''s en 2 nt servers heb ik een packet analyzer gestart omdat het netwerk vaak als traag wordt ervaren.

Nu heb ik van netwerken niet zo heel erg veel verstand maar via die analyzer zag ik dat er echt ontzettend veel arp requests worden gedaan door de werkstations naar ip# die niet op het netwerk voorkomen.
netwerk is 93.0.0.0 submask 255.0.0.0
het netwerk is maar bezet tot aan 93.0.0.255 maar de arprequests worden gedaan naar ip# die hoger liggen dan de bezetting dus worden ook nooit beantwoord.

Heeft iemand enig idee in welke hoek ik het kan zoeken?

Verwijderd

check met de analyzer:
wanneer, door wie en wat geresolved wordt
en of het arp of rarp is

zodat je kan uitsluiten wat de oorzaak is

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Een machine doet alleen een arp-request als ''ie ''denkt'' dat het ip-nummer dat ''ie zoekt op het lokale netwerk zit. Dit wordt bepaald aan de hand van de configuratie. Als je een netwerk 93.0.0.0/255.0.0.0 configureert, dat zal ''ie voor elke ip-nummer tussen 93.0.0.0 en 93.255.255.255 een arp-request doen. Dit aantal kan je verminderen door het netmask aan te passen (je geeft zelf aan dat je slechts een C-klasse gebruikt, netmask 255.255.255.0)
Mocht ''ie een ander ip-nummer zoeken dat buiten de reeks valt, dan zal de machine het verkeer naar de default gateway van het netwerk sturen, als deze geconfigureerd is (en dan doet ''ie dus een arp-request voor de default gateway).
Het antwoord op een arp-request wordt tijdelijk bewaard in de arp cache. Ik geloof dat NT die data zo''n 10 minuten bewaard en daarna zal de machine dus een nieuw arp-request doen.
Als je idioot veel arp-requests heb, moet je inderdaad maar eens goed gaan kijken waar die requests vandaan komen en of het netwerk op die machine wel goed geconfigureerd is.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op Chello zie ik ook wel eens ontzettend veel arp requests voorbij komen (ik kijk dan omdat het netwerk zo traag reageert en omdat ik mn modemlampjes continu zie knipperen) maar gek genoeg lijkt het merendeel dan van de gateway te komen.

Verwijderd

Pas je netmask ff aan ,dat zal wel je probleem veroorzaken.

Suc6

• bickel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02-2025
raio0man, wat je zegt begrijp ik, maar een pc doet alleen een arp-request als hij iets naar een ip# wil sturen waarvan hij het mac adres niet in zijn cache heeft staan.Maar in dit geval worden er vanuit diverse (misschien wel alle) pc''s arp-requests verstuurd naar het gehele netwerk dus naar ip# die helemaal niet bestaan dus waar een pc ook niets naar toe zou willen kunnen sturen.Maar goed je hebt me wel op een idee gebracht wat ik kan gaan nakijken.

Het netmask aanpassen zal de boel allicht verminderen, maar dat is volgens mij symtoombestrijding.

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

Zit dit netwerk aangesloten op internet?

Skill is when luck becomes a habit.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
bickel, het klopt wat je zegt, maar het is wel zo dat de PC niet weet welke ip''s wel en niet in gebruik zijn op het netwerk, dus zal de PC elke keer een arp-request doen (als het ip-nummer niet in zijn cache staat) om te kijken of er antwoord komt.
Waarom een PC op zoek gaat naar een niet bestaand ip-nummer, hangt helemaal van de pc af en de software die er op zit enzo, dus daar kan ik je niet mee helpen. Het zou bijvoorbeeld een programma kunnen zijn dat een scan op het netwerk doet, om te kijken welke ip''s er in gebruik zijn, of om te kijken of er andere PC''s zijn die dezelfde software draaien of zo.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1