Op dinsdag 08 mei 2001 15:31 schreef voe22 het volgende:
NAT alleen op de mxstream lijn aanstaan, niet op de netwerkaartdie aan mxstream hangt en ook niet op de lan NIC. Verder heb ik op mijn server wel die regedit patch moeten doen (win NT 4.0). van de helpdesk van winroute: "
"..... Het heeft te maken met een lagere MTU van
de tunnel die voor MXStream gebruik wordt. Dat is te fixen, zie
ftp://ftp.bit.nl/winroute/
verders handmatige IP instellingen op alle PC''s, wel DNS forwarding aan op de winroute bak en op de clients de interne NIC van de server als DNS opgegeven. loopt prima
enige wat ik eigenlijk wel vreemd vind is dit: winroute laat ik automatisch laden bij boot van de server en verbinding maken. Maar dat doet winroute al voordat ik aangelogd ben op de server, dwz alle clients kunnen internet door de server alleen maar aan te zetten.
enfin, t moet dus gewoon kunnen maar zonder die regedit werkte het voor geen meter.
Okee, op zich duidelijke tips:
regverwijzing gedaan
alleen NAT op RAS-line
Aan de rest van de instellingen kom ik in het geheel niet toe. Zodra ik Winroute aanzet kan ik op mijn eigen pc nul,nul,nul,nul,nul,nul,nul,nul,nul,nul,nul!
Heb ook al eens compleet TCP/IP verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Nix helpt!
Overigens zijn de instellingen van de RAS-line in Winroute helemaal niet te configureren. Er is een MXStream VPN-verbinding bij netwerkeigenschappen, in Winroute komt die helemaal niet terug in de dropdown-list. Een nieuwe aanmaken helpt niet, want zodra je op OK wilt drukken, wordt er gemekkerd dat niet alle instellingen zijn ingevuld.. Nou ja, annuleren is dan nog de enigste optie.
Kortom, het werkt niet.
En Planet? Die heeft helpdeskmedewerkers die heeele nuttige meeltjes kunnen schrijven: dit wil ik jullie niet onthouden:
Ik schrijf:
Onlangs is het gelukt om via Planet en MXStream het internet op te gaan. Voorheen gebruikte ik via kabelInternet het pakket Winroute Pro voor firewallbeveiliging en NAT voor internetgebruik met meerdere pc''s. Op het moment dat ik nu echter Winroute start, werkt de internetverbinding niet meer. Echter, op de MXStream-site wordt wel een persoonlijke firewall aanbevolen. Mijn vraag is dan als volgt: kan ik Winroute (lees: firewall en NAT) blijven gebruiken voor gedeeld en veilig internetgebruik via Planet en MXStream, zo ja, wat zijn (relevante) instellingen/technische zaken/randvoorwaarden voor dit gebruik en zo nee, welke andere softwarepakketten worden aanbevolen om dit te realiseren?
Het antwoord:
Hackers zijn vooral op zoek naar gebruikers die ''always online'' zijn. Deze gebruikers maken immers lange sessies waardoor hackers lange tijd in computers van andere gebruikers kunnen inbreken. Er zijn verschillende oplossingen voor: De eerste is uiteraard de verbinding te verbreken wanneer u die niet nodig hebt. Er zijn andere methoden om uw computer te beveiligen. Er zijn zogenaamde "firewalls" te bouwen waardoor inbreken in uw computer nagenoeg onmogelijk wordt. Vaak leidt het gebruik van een firewall tot een gering snelheidsverlies, maar dat gegeven weegt absoluut op tegen het feit dat u tegen hackers beveiligd bent. Meest verkochte firewall software is afkomstig van onder andere:
AVP
http://www.avp.com
Signal9
http://www.signal9.com
McAfee http:/www.mcafee.com/centers/clinic/firewall_center.asp
Norton
http://www.norton.com
NB.: De installatie en het gebruik van deze software wordt niet door Planet Internet ondersteund.
Waarop ik in het geheel niet ontdaan opmerkte:
En nu het antwoord op mijn vraag graag ;-) ....
Waarop een hele koele helpdeskdude schreef:
Wij kunnen uw vraag helaas niet verder beantwoorden. Uw vraag valt buiten de ondersteuningsvoorwaarden van Planet Internet.
Mijn afscheidsmeeltje, in het geheel niet gefrustreerd:
Ondersteuning tot aan de deur heet dat!!!!!!
Had dan GEEN antwoord gegeven, want de mensen van de helpdesk die dat soort onzinnige meeltjes schrijven hadden wel iets beters kunnen doen, nl. verdieping in dit onderwerp waar
erg veel mensen mee stoeien???? ''t Is maar een suggestie hoor van iemand die ondersteuning verwacht!!! Je kunt die mensen ook leren hoe ze veters kunstzinnig moeten strikken ofzo, dat is ook heel erg nuttig!