Toon posts:

[BC3] Freesco router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige situatie:

@home kabelmodem ==> PC1 NIC1
PC1 NIC2 ==> HUB
HUB ==> PC2, PC3, PC4, toekomst PC5

PC1 heeft dus 2 netwerkkaarten aan boord om het internet te delen over het lokale netwerk. Dit gaat via winroute en werkt ook wel aardig. Nadeel die pc1 staat de hele dag te loeien, pc van me pa is dat. Dus dat is niet zo fijn voor de levensduur en de elec-rekening.

Nou zat ik er dus aan te denken om een freesco router te bouwen van een oude p75.

Dus dan wordt de situatie zo:
PC0(freesco machine) ==> hub
hub ==> PC1 (staat beneden)
hub ==> hub(boven)
en de rest hetzelfde. hier 2 hubs, omdat ik anders nogal veel kabels moet gaan trekken. Er ligt nu 1 kabel van beneden naar boven.

Ik moet dus een hub aanschaffen erbij en nog een extra patchkabeltje. Kan er trouwens tussen de hubs ook gewoon een patchkabel? of moet dit een cross cable zijn? Er zit in mijn huidige hub wel een up-link.

Ik heb 2 3com netwerkkaarten tot mijn beschikking voor de internet verbinding. Dit zijn PCI kaartjes. Is dit makkelijk te configureren in freesco? Of moet ik ISA kaartjes gebruiken?

Het idee was om de freesco router als volgt te maken. Gewoon een mobo met een p75 processor met een groot koelblok (geen fan). Bij de voeding de fan eruit te slopen en alleen een diskdrive aan te sluiten. Verder natuurlijk de 2 netwerkaartjes en een videokaartje voor als er iets mis mocht gaan.

Alleen hoeveel geheugen moet erin komen? Hoe minder hoe beter voor mij, kan ik het weer ergens anders voor gebruiken. is 8mb genoeg?

Heeft iemand misschien een adresje waar ik een handleiding van freesco kan vinden? Dus stap voor stap een freesco machine maken.

Het is en heel verhaal, maar alvast bedankt...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gebruik je wel eens een zoekmachine om wat info op te zoeken?

Meestal staan de config eisen wel op de homepage van Freesco (wat zou dat nou zijn?).
Ook de Search van hier kun je gebruiken...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Verwijderd

Je kan ook eens kijken of je voor goedkoop een router of firewall te pakken kan krijgen. kheb hier zelf een netscreen 5 staan en daar hangt aan de ene kant me kabelmodem en aan de andere kant gaat ie me switch in. zo heb ik internet voor al me machines door een apparaatje wat maar 5v 1.5a gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat een gezeur ik vraag toch gewoon wat, krijg ik zon fuckantwoord.

Even reageren op dat nuttige antwoord. Wat kost zon ding dan? Netscreen. en kun je ook poorten mappen enz enz?
verder nog goeie tips als ik toch freesco gebruik?

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

http://www.freesco.org/

Ease of use - it''s insanely easy to set up
Thoroughly documented - it''s more or less self contained, read one doc and you''re off and running
Like most players in this field, it runs off one floppy
FreeSco runs in as little as 6 Mb RAM.
Unique Web Control Panel

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het er staat min 6mb, en aanbevolen 16mb. Het enige wat ik wil doen met dat ding is NAT. ip moet ie gewoon van @home krijgen en de rest van het netwerk wil ik een vast ip geven, dan duurt het opstarten tenminste niet zo lang als de server niet aanstaat. Verder wil ik wat poorten mappen. Kan ik dan met 8mb af? Of moet ik er toch echt 16mb indoen om snel te kunnen werken? @home haalt nog wel eens snelheden van 500kb/s.

• asusk7m550
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik zou die fannetjes er toch in laten zitten, anders heb je straks een pc welke het niet meer doet door over verhitting.
Verder werkt het perfect.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Mijn 486 draait hier Freesco met 8 Mb en een swapfile op de hdd. Alles werkt snel en makkelijk, en van die swapfile heb ik nog nooit iets gemerkt. Alles wat je hierboven beschrijft kan dan prima. :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 05 mei 2001 21:08 schreef killerbolt het volgende:
Wat een gezeur ik vraag toch gewoon wat, krijg ik zon fuckantwoord.
Prima joh, als jij dat vind.

Vooral geen links volgen met 10.001 tips erin.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 10:13 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Prima joh, als jij dat vind.

Vooral geen links volgen met 10.001 tips erin.
Ik vraag het toch hier. Ik wil gewoon praktijk ervaringen, geen feiten van de maker.
En dan ben ik hier aan het goeie adres want ik krijg hele nuttige tips.

Bedank allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een testopstelling gemaakt om te kijken hoe het draait. dus 2 3com netwerkkaarten. een ander pc-tje als client. Alles ingesteld en het lijkt goed te werken. De client krijgt netjes een ip adres van de server, alleen lijkt de remote bediening via IE niet lekker te werken. Er zit 8mb geheugen in en geen HD. Ik heb hem nog niet aan de kabel hangen, dat ga ik strax ook nog proberen.

iemand een idee wat het kan zijn dat remote niet helemaal lekker werkt? gaat heel sloom.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zondag 06 mei 2001 17:10 schreef killerbolt het volgende:

iemand een idee wat het kan zijn dat remote niet helemaal lekker werkt? gaat heel sloom.
Is die PC wel een beetje krachtig? Misschien moet je hem op een HD zetten, als dat kan?
Ik heb hem draaien op een DX2-50 Mhz op een HD met 8 MB ram en een swap file, maar dan gaat ie ook niet erg snel hoor. Mijn load is snel hoog. Maar werkt verder perfect!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Het is best wel een krachtige pc ja.
intel VX chipset. Cyrix PR300 @ 266Mhz. met dus 8mb. Ik wil geen HD. moet toch wel goed zonder kunnen als ik de ervaringen lees.
Ben bang dat het het geheugen is :?
Of iemand anders een flitsent idee?

Dit is trouwens puur voor de test, uiteindelijk wordt de pc een p75/p90. Kan ik nog wat leuks met die ander doen.

Verwijderd

P75 met 8MB is ook genoeg voor Debian 8-)

Dan heb je tenminste echt wat fraais in huis.

Internet delen, file sharing (samba), ftp server, http server, mail server, remote beheer met OpenSSH, remote CenterICQ en andere chatproggies.:)

[topic=172463]

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
Op zaterdag 05 mei 2001 20:49 schreef NEMESIS22 het volgende:
Je kan ook eens kijken of je voor goedkoop een router of firewall te pakken kan krijgen. kheb hier zelf een netscreen 5 staan en daar hangt aan de ene kant me kabelmodem en aan de andere kant gaat ie me switch in. zo heb ik internet voor al me machines door een apparaatje wat maar 5v 1.5a gebruikt.
Heb ik ook, werkt perfecto.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch echt geen HD erin hebben. Moet toch echt met een floppy disk. Dat geratel van die HD moet ik niet hebben. staat pal in de woonkamer die server. Maar ik heb getest en ben heel tevreden met freesco. Mijn kennis op linux gebied gaat niet zo ver dus dan blijf ik liever bij het makkelijke freesco ipv het toch wat moeilijkere debian of redhat of wat dan ook voor distributie.

FTP/web draai ik toch op een windows pc. Werkt voor wat ik er mee wil ook prima.

Maar in ieder geval voor de tips. Het was dus toch het geheugen dat remote zo sloom was. Met 16mb gaat het prima.

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 14:39 schreef killerbolt het volgende:
Ik wil toch echt geen HD erin hebben.
da''s een goed argument
Dat geratel van die HD moet ik niet hebben. staat pal in de woonkamer die server.
Je kunt je PC ook ergens anders neerzetten natuurlijk :P
Een monitor, toetsenbord of muis, hoeft er niet aan (die heb je neem ik aan toch ook niet inzitten ????) 2 Netwerkkaartjes is genoeg :)
Mijn kennis op linux gebied gaat niet zo ver dus dan blijf ik liever bij het makkelijke freesco ipv het toch wat moeilijkere debian of redhat of wat dan ook voor distributie.
mmm, ik ken freesco niet maar debian vind ik niet moeilijk. Verder is iets niet kennen niet een argument, iets niet willen kennen natuurlijk wel :)
FTP/web draai ik toch op een windows pc. Werkt voor wat ik er mee wil ook prima.
mmm, zo dacht ik er een paar jaar geleden ook over. Ik heb zo''n donkerbruin vermoeden dat je binnen een jaar een http en ftp (TUX apache proftpd) server op linux hebt staan. :)
Maar in ieder geval voor de tips. Het was dus toch het geheugen dat remote zo sloom was. Met 16mb gaat het prima.
mmm, vaag. 8MB should be enough for everybody :P

Verwijderd

Topicstarter
Er zittten 2 netwerkkaartjes (3com) in, een videokaart (ISA, voor als er wat misgaat). En een floppy drive. Verder niet. Waar de pc nu staat staat ie ideaal (in de kast), als ik hem ergens anders neer wil zetten moet ik nogal aan het kanbeltrekken en daar heb ik geen zin en tijd voor.
Verder heb ik ooit wel zitten klooien met linux (redhat, corel), maar ik heb gewoon geen zin om de tijd ervoor te maken, ach, misschien komt het alsnog ooit wel zover. We zien wel :).
Maar freesco is echt heel makkelijk, elke tweaker kan het >:). Als je tenminste een beetje basiskennis hebt.

Het makkelijkst gaat het met PCI kaartjes. Dan hoef je geen IRW en i/o in te stellen

En met 8mb doet ie toch vreemd met remote beheer. kan pagina niet vinden enzo. Gedeeltelijk dan

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Dan heb je tenminste echt wat fraais in huis.

Internet delen, file sharing (samba), ftp server, http server, mail server, remote beheer met OpenSSH, remote CenterICQ en andere chatproggies.
Hij heeft duidelijk gezegd dat hij dat niet hoeft te hebben, en wat doe jij? Debian de hemel in prijzen. Ik bedoel, wat moet je op een server met "CenterICQ en andere chatproggies"?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zaterdag 12 mei 2001 16:16 schreef killerbolt het volgende:

En met 8mb doet ie toch vreemd met remote beheer. kan pagina niet vinden enzo. Gedeeltelijk dan
Ik heb hem ook met 8mb draaien, wel met HD, maar dan werkt de Web Control Panel perfect hoor, wel ietsje traag, maar het kan er mee door.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
geen cross-over kabel maar een gewone UTP netwerk kabel in een uplink doen maakt niet uit welke. en dan gewoon in een gewone
poort van de andere doen

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Hee jongens ff een oud topic weer omhoog schoppen. Het draait nu een tijdje hier en het is echt perfect. Bedankt nogmaals voor jullie hulp.

Ennuh, wat dat van een ftp/mail/http server. nou kijk, ik begin al een beetje terug te krabbellen, een mailserver lijkt me wel cool. :)
Pagina: 1