Toon posts:

[BC3] [Linux] Netwerk Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Situatie: 1 desktop 1 GHZ die ik gebruik als server. Hier heb ik Suse Linux op geinstalleerd.
Een hub met vier poortjes, waarvan 1 poortje een Laptop is aangesloten.

De NIC in de server heb ik ip: 192.168.0.1 SubnetMasker: 255.255.255.0 gegeven.
De NIC in de laptop heb ik ip: 192.168.0.2 SubnetMasker: 255.255.255.0 gegeven.

De computers kan ik naar hun zelf laten pingen. Dit lukt. Maar naar elkaar toe lukt helaas niet. Alles is goed aangesloten. De kabels zijn niet kapot ofzo. De server herkent met ifconfig 2 dingen. de ETH0 en de LO, dit is volgens mij wel goed.

Kan iemand vertellen wat ik verkeerd doe?

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 20:21

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Is dat op die laptop ook zo dat je eth0 en lo ziet?

En branden de lichtjes op de hub ook dat je niet per ongeluk een kabel in de uplink hebt gedrukt of een crossed er tussen hebt gehangen?

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hoe heb je ''t zaakje aangesloten? De laptop op een normale poort en de andere op de uplink? Vervang dan de kabel van diegene die aan de uplink zit eens door een crosscable, of plug die ook gewoon in een ''normale'' poort.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
De aansluitingen tussen de laptop en de desktop is als volgt:

tussen de desktop en de laptop zit een vijfpoorts hub. Ik heb 1 UTP kabel van de netwerkkaart in de desktop naar de eerste poort van de hub aangesloten (geen uplink ofzo). Vanuit de tweede poort van de hub heb ik een UTP kabel naar de laptop aangesloten.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Weet je zeker dat dat ''een gewone'' poort is? Plug ze beide eens in ''de laatste poorten''.

Controleer ook de kabels eens (niet stiekem een crosllink ergens tussen liggen)?

Als je ''ROUTE PRINT'' doet onder dos wat geeft hij dan?

Probeer op die linux server eens ''ifup eth0'' te doen..

hoe staat iptables/ipchains op die linux machine ingesteld? (iptables -L, ipchains -L)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen