Toon posts:

[BC3] Netwerk bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een netwerk maken van mijn 2 PC''s.

1: Intel pentium 700, 128 mb intern, 20 GB Hd.

2: Pentium 120, 40 mb intern, 2.3 gb Hd.

Wat zijn op dit moment de beste netwerkaarten voor thuisgebruik?

Ik werk het liefts met een hogere snelheid dan de 10 MB kaarten, dus 10/100 mb snelheid gewenst (veel data-overdracht tussen de pc''s)

Kan ik het best kiezen voor een UTP netwerk en wat voor HUB is o.k. (snelheid, prijs etc.)?

De 2 pc''s liggen zo''n 10 meter verwijderd van elkaar.

Binnenkort wil ik overgaan op Adsl (via eth.modem), moet ik nu reeds rekeining houden met bepaalde investeringen, m.b.t. bouw v/h netwerk?

Oh ja, ik werk nu met WinMe en Windows 2000 (prof). Evt. later zal ik wat meer tijd gaan investeren in linux.

Alvast bedankt voor je evt. hulp!

SeRvEr666

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:51
Je koopt sowieso 2 10/100 mbit UTP kaartjes...

Dan heb je 2 opties:

a) Crosslink cable, is goedkoop

b) Hubje 10/100, is duurder...

Voordeel van hub is dat ''t wat stabieler is, en er zit zo een 3e of 4e pc aan...

Succes..

- hardware always changes.. -

• Wouter
  • Niet online
alleen bij crosslink loop je het risico dat je netwerk maar op 10 Mbit loopt

Verwijderd

Topicstarter
Hoi (snelle reactie, guys!),

ik wilde echt met 100 mb snelheid gaan werken...

enne wat is cat5, weet iemand een shop met goede startersset of wordt het ook even de beurs afstruinen, als ik weet wat ik nodig heb op mijn boodschappenlijstje dan kan ik beginnen. 12 en 13 mei volgens mij weer beurs in Utrecht...

Bedankt voor jullie reactie,

SerVeR666

• Wouter
  • Niet online
Op maandag 30 april 2001 20:20 schreef server666 het volgende:
ik ook; maar dat werkt niet met crosslink blijkbaar :(

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
CAT5 is een een type UTP kabel. Op het moment eigenlijk beetje de ''standaard''.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Ook
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op maandag 30 april 2001 20:13 schreef Wouter17 het volgende:
Sorry hor, maar waar basseer je dit op..?
Ik gebruik juist altijd me crosslink kabeltje als ik ff snel data wil overpompoen aangezien me HUB maar 10 mbit/s is. Met de crosslink kabel gaat het een stuk harder!
Volgens mij is de snelheid die je haalt afhankelijk van je kabel. Cat3 kabels gaan maar tot 10 mbit, cat5 kabels zijn zowel voor 10 als 100 netwerken geschikt..

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op maandag 30 april 2001 20:20 schreef server666 het volgende:
100 mb gaat sowieso niet lukken, 100 mbit wel als je gelukt hebt;) BTW: 100 mbit door een crosscable gaat prima hoor.

• Wouter
  • Niet online
als het allemaal zo prima gaat

waarom kan niemand me dan helpden dit &^$@&% probleem op te lossen :(

Verwijderd

zelfde ervaring, crosscable loopt perfect.
Maar je kunt maar 2 pc''s aan elkaar knopen met een crosslink, met een hub meer. Ik denk zelfs dat crosslink misschien nog wel sneller is als een hub. als je echt superveel performance wil kies dan voor de 3com 3c905c, is wel duur, maar werkt het beste, goedkopere oplossingen zijn standaard setjes van realtek ofzo.... zit vaak een crosslink kabel bij.
CAT5(e) is een standaard norm voor de kwaliteit van de kabel, CAT5(e) utp (unshielded twisted pair) kan 100 mbit zat aan, voor langere afstanden (langer als 50 meter gebruik je ftp (foiled twisted pair)of stp (shielded twisted pair). Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt,

groet,

Arjo

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:52
intel netwerkkaarten zijn de beste netwerkkaarten, bij www.majic.nl kan je voor 65 piek 2e hands de Intel PRO/100+ krijgen, en anders voor 30 piek de PRO/100B.

FTP of STP kabel heb je alleen nodig als je langs _veel_ storende apparatuur moet leggen (tv''s, TL-verlichting, wasmchines), maar UTP zal eigenlijk altijd voldoen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 16:19
heb hier in straat ook een Netwerkje liggen met het oog op ADSL :9. Ik heb van een gast 5 Intel PRO/100+ kaarten gehad en het gaat hier prima met een 100Mbit hubje er tussen.

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Hoi lui,

Nogmaals bedankt voor jullie uiteenzetting over UTP/NIC. 3com is wel duur, waarschijnlijk wordt het realtek-setje of intel.

GreetZ.........

• smvs
  • Niet online
Voordeel van hub is dat ''t wat stabieler is
misschien heb ik iets gemist, maar een hub is toch alleen maar trager dan een crosslink... je kan een hub toch niet op 100mbit full duplex zetten? een crosslink cabel is toch altijd handiger dan een hub? (als je maar 2 pc''s wilt aansluiten dus)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 30 april 2001 20:13 schreef Wouter17 het volgende:
Klets...
[b]Op maandag 30 april 2001 19:58 Voordeel van hub is dat ''t wat stabieler is,
Klets...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik snap niet waar iedereen over loopt te blaten hier.. |:(
maar je gaat gewoon naar je lokale hardware suplier.. je vraagt om 3 (omdat je ook van plan bent om adsl te nemen, heb je die alvast) van de goedkoopste 10/100 kaartjes.. en 15 meter crosscable.
installeren kabel "prik" en werken op 100 Mbit.
en als je adsl hebt ff internet connection sharing aanzetten.. dan kun je op je andere pc ook nog i-netten 8-)

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op dinsdag 01 mei 2001 09:24 schreef RemcoX het volgende:

[..]

100 mb gaat sowieso niet lukken, 100 mbit wel als je gelukt hebt;) BTW: 100 mbit door een crosscable gaat prima hoor.
bijdehandje:
Mb is Mega bit dus met een kleine b
MB is Mega Byte dus met een GROOTE B
en Mega schrijf je met een grote M en niet met een kleine.

mijn T.net systeemspecspagina

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
3com etherlink kaarten!!!

Rob_zilla *D

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
als ik jouw was ging ik toch voor de duurdere shit denk aan switches en 3com kaarten(ook de switch 3com dat werkt als een beest) ;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik ben een rookie, maar ik lees overal in oude topics dat het simpelste is om in elke PC een goede netwerkkaart (10/100 pci) te stoppen en vervolgens een gekruiste utp-kabel ertussen te hangen, en dan via my network places -> properties -> make new connection -> LAN installeren -> IP instellen en... plop... je 2 computers zijn letterlijk en figuurlijk met elkaar verbonden.

Als je nu de harddisken als "shared" instelt kun je dus via computer A op de harddisk van computer B rondneuzen en andersom.

Maaaaaarrrrrrr... wat nu als je kabelinternet hebt?

Dan is je netwerkkaart al bezet is door de utp-kabel van het eigen netwerkje, dus hoe moet je de utp-kabel die uit het internetmodem komt dan mte je computer verbinden?

2e netwerkkaart in pc doen... of?

(hoef niet op beide computer internet te hebben overigens)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Ik denk dat je deze FAQ over 't hoofd hebt gezien:

Hoe deel ik Internet ?

Veel succes! :)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 10:14
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 00:25:
Ik ben een rookie, maar ik lees overal in oude topics dat het simpelste is om in elke PC een goede netwerkkaart (10/100 pci) te stoppen en vervolgens een gekruiste utp-kabel ertussen te hangen, en dan via my network places -> properties -> make new connection -> LAN installeren -> IP instellen en... plop... je 2 computers zijn letterlijk en figuurlijk met elkaar verbonden.

Als je nu de harddisken als "shared" instelt kun je dus via computer A op de harddisk van computer B rondneuzen en andersom.

Maaaaaarrrrrrr... wat nu als je kabelinternet hebt?

Dan is je netwerkkaart al bezet is door de utp-kabel van het eigen netwerkje, dus hoe moet je de utp-kabel die uit het internetmodem komt dan mte je computer verbinden?

2e netwerkkaart in pc doen... of?

(hoef niet op beide computer internet te hebben overigens)
Je hebt _echt_ 2 netwerkkaarten nodig als je op 1 PC kabelinternet en LAN wil. of je moet moeilijk gaan doen met routers enzo, maar dat is duurder dan 1 goede NIC extra van €19,- ofzo...

Verwijderd

Zie de antwoorden ^^ :)

Overigens was dit nogal een oud topic, zou je die in het vervolg niet meer willen kicken? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.