Toon posts:

[BC3] 2 netwerkinstellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zou graag 2 LAN instellingen hebben op mijn computer 1 voor at home en 1 voor at work hoe kan ik dit realiseren?

besturingssysteem win2000

Verwijderd

2 user accounts aanmaken, denk ik

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Dit kan alleen met twee verschillende netwerkkaarten en dat je dan per profiel een van de twee uitschakeld en op de andere dan een juiste config maakt

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

dan moet het ook kunnen door twee local area networks te maken. Ga hiervoor naar de eigenschappen van je netwerk en maak een nieuwe aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 12:06 schreef Flippit het volgende:
dan moet het ook kunnen door twee local area networks te maken. Ga hiervoor naar de eigenschappen van je netwerk en maak een nieuwe aan.
Je kan hier niet voor een voor een tweede LAN kiezen wel voor een tweede internetverbinding.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Mja... er zijn wel meer van die proggies, maar kan dit proggie ook instellingen bewaren zodat je er simpelweg op kunt dubbelklikken?

Verwijderd

Op maandag 30 april 2001 14:13 schreef leek.be het volgende:

[..]

Je kan hier niet voor een voor een tweede LAN kiezen wel voor een tweede internetverbinding.
ow, das kut voor je}). Dan weet ik het ook niet.

• jeroen|IA
Ik ben ook tegen dit probleem aangelopen met mijn laptop, die regelmatig op andere netwerken wordt aangesloten die al dan niet via dhcp een ip uitdelen. Ik dacht een oplossing gevonden te hebben in de command line util netsh (zie netsh /?). Toen ik doorhad hoe ik de netwerkconfiguratie met dat commando moest wijzigen heb ik twee batchfiletjes gemaakt met de volgende inhoud (ip''s zijn forged):

werk.bat
netsh interface ip set address local static 192.84.x.x 255.255.255.0 192.84.30.69 1

thuis.bat
netsh interface ip set address local static 212.187.x.x 255.255.252.0 212.187.28.1 1

de eerste paar woorden snap je zo ook wel neem ik aan, de getallen zijn resp. ip, netmask, gateway en gateway metric. Nu zou ik door simpelweg dubbelklikken op die batch filetjes (die op mn desktop staan) van netwerkconfiguratie moeten kunnen wisselen, echter dat werkt maar twee keer (één keer heen en één keer terug) en dan ineens niet meer :?. Hij blijft dan staan op het laatst ingestelde ip maar met de verkeerde gateway instelling. Ook komt het nogal eens voor dat de wijziging wel goed gaat maar networking zomaar ineens stopt. Je kunt dan niets meer pingen etc en alleen een restart helpt. Daarna blijft het wel goed werken. Ik heb al geprobeerd de drivers van mijn (pcmcia) netwerkkaart te updaten maar dat verhelpt het probleem niet. Iemand die me hiermee verder kan helpen? Want ik vind het eigenlijk wel een ideale oplossing: even tekstfiletje copyen en editen en je hebt er weer een netwerkconfig bij. Momenteel ben ik bezig om te testen of het wel goed gaat als ik eerst de oude config ongedaan maak. Keep y''all posted.

Side note: het is ook mogelijk om meerdere netwerkconfigs tegelijkertijd aan een nic toe te kennen net netsh. Zo kun je b.v. twee gateways instellen met een andere metric value. Werkt echter ook verre van perfect.

• jeroen|IA
Hmm... volgens mij ben ik er nu uit met netsh. Eindelijk eens tijd om rustig te experimenteren, en dan blijkt het niet zo moeilijk allemaal. De juiste commando''s in het script zijn:

pushd interface
reset all
ip set address local static 192.84.x.x 255.255.252.0 192.84.x.x 1
popd

Dit zet je in een tekstfiletje met een willekeurige naam, en dat roep je aan met:
netsh -f willekeurigenaam.txt
En voila. t werkt. Om te testen heb ik even een tiental keer achter elkaar van netwerkconfig gewisseld, maar t lijkt nu ok. Nu nog even een proggeltje bouwen dat me snel tussen verschillende netwerkconfigs laat kiezen of een nieuwe laat aanmaken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 17:23 schreef jeroen het volgende:
Hmm... volgens mij ben ik er nu uit met netsh. Eindelijk eens tijd om rustig te experimenteren, en dan blijkt het niet zo moeilijk allemaal. De juiste commando''s in het script zijn:

pushd interface
reset all
ip set address local static 192.84.x.x 255.255.252.0 192.84.x.x 1
popd

Dit zet je in een tekstfiletje met een willekeurige naam, en dat roep je aan met:
netsh -f willekeurigenaam.txt
En voila. t werkt. Om te testen heb ik even een tiental keer achter elkaar van netwerkconfig gewisseld, maar t lijkt nu ok. Nu nog even een proggeltje bouwen dat me snel tussen verschillende netwerkconfigs laat kiezen of een nieuwe laat aanmaken :)
jeroen kunt ge mij dat progie effs doormailen

mijn e-mail johnny_vdp@hotmail.com

• jeroen|IA
Dat moet je hebben als het goed is. typ maar es netsh in een cmd boxje. als je het miniscript wat ik hierboven peeste in een filetje savet en laat uitvoeren met netsh -f jouwfile worden die settings live aangepast. Ik ben er alleen nog niet achter hoe je in win2k een zgn. "here document" maakt. In UNIX termen zou dat er ongeveer als volgt uitzien:

netsh -f <<BLA
pushd interface
add ip bladiebla enzovoort
popd interface
BLA

Maar hoe doe ik dat in win2k?

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

dijkmane

biertje ?

daar heb ik een mooi programmatje voor, heet netswitch. kun je vanalles mee instellen en zo switchen tussen verschillende instellingen.
te vinden op :
http://xlink.zdnet.com/cgi-bin/texis/xlink/xlink/search.html?Utext=netswitch&db=zd

specs : wil je niet weten

• jeroen|IA
Hmm... dat opstarten probeer ik nou juist te voorkomen... zou ook niet nodig moeten zijn.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik moet voor mijn werk heel vaak tussen verschillende netwerken switchen met mijn laptop. Van Novell tot NT en allemaal met verschillende IP-ranges en gateways. Het programma netswitcher geinstalleerd en sindsdien geen hoofdpijn meer. Je kunt per netwerk zelfs opgeven hoe je inetverbinding is (proxy of dailup) en netswitcher regelt het voor je. Kost meen ik maar 9 dollar, maar je hebt geen omkijken meer naar je netwerkinstellingen.
Je kunt het progje downloaden op www.netswitcher.com.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Sjit, is die Dijkmane me net voor. Naja, blijft een superutil voor op de laptop. Enne Jeroen: Netswitcher blijft als icon in je tray staan, een klik erop en je kunt je netwerk kiezen (wel opnieuw opstarten ofcoz, want het blijft windows :)).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1