Toon posts:

[BC3] Vet server netwerk servertje :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een servertje maken voor op een lan. De server moet dienen voor 1. Quake 3 servers 2. Ftp 3. Web http. Nu heb ik het idee, omdat ik hier toch nog 3 netwerkkaarten liggen heb, om telkens voor quake3/ftp/www een andere netwerkkaart te gebruiken. Dus:
quake 3 -> nic 1
ftp -> nic 2
www -> nic 3
En dan hebben de nics elk een apart ip nummer (192.168.0.1/2/3) en dat je dus ook enkel kan quake3-en via de 192.168.0.1 (niet .2 of .3) en de ftp via .. en de www via...

Iemand idee hoe ik dit fix? Ik draai er nu win2k server op (en wil het graag zo houden :). Of moet ik upgraden naar advanced server?

Thank! :P

Verwijderd

''t kan, alleen heb je een beest van een machine nodig om dat allemaal simultaan te kunnen draaien. advanced server is niet nodig, omdat adv. serv. vooral wat extra functionaliteiten heeft, maar niets wat een voordeel voor je zou kunnen zijn in deze situatie.
maar concreet: 3x netwerkkaart is geen probleem, drie programma''s ook niet.

Verwijderd

Uhm ik zou er gewoon 1 netwerkkaartje indoen dan he, alles draait toch op een andere poort.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 11:50 schreef ChUcKy2731 het volgende:
Uhm ik zou er gewoon 1 netwerkkaartje indoen dan he, alles draait toch op een andere poort.
Dat wil ik nou net niet, want als iedereen zit te leechen van de ftp, dan zijn bijgevolg de quake3 servers ook enorm laggy he, omdat de ftp tegen topsnelheid bezig is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 11:49 schreef Paz het volgende:
''t kan, alleen heb je een beest van een machine nodig om dat allemaal simultaan te kunnen draaien. advanced server is niet nodig, omdat adv. serv. vooral wat extra functionaliteiten heeft, maar niets wat een voordeel voor je zou kunnen zijn in deze situatie.
maar concreet: 3x netwerkkaart is geen probleem, drie programma''s ook niet.
Beest van machine? Wat bedoel je met "beest"? Een beest om met die 3 nics overweg te kunnen, of een beest om zowel ftp, zowel www en zowel quake 3 te draaien?

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 11:53 schreef DiEana het volgende:

[..]

Beest van machine? Wat bedoel je met "beest"? Een beest om met die 3 nics overweg te kunnen, of een beest om zowel ftp, zowel www en zowel quake 3 te draaien?
Hij bedoelt dat je een zware machine nodig hebt en niet zo''ntje van P75 of zoiets... Dit vanwege de berekeningen van de processor.

Verwijderd

Om met 3 netwerkkaarten om te gaan heb je in iedergeval geen beest van een machine nodig (tenzij jullie m''n p-233 MMX een beest zouden willen noemen ;) )en voor die andere 3 dingen valt het geloof ik ook nog wel mee, d''r was toch ook een quake 3 linux server? ftp en www kosten bijna niets onder linux dus dan kan zo''n quake 3 server er zonder al te lompe systeem eisen nog wel bij lijkt mij.....

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-08 01:52

Ruudjah

2022

Dat vraag ik me ook af. Ik heb hier een p166 met 96 MB Ram op win2k Prof draaien. Ik gebruik internetsharing via win2k, en daarnaast heb ik nog Serv-U draaien voor Ftp. Maar kan ik niet gewoon quake3 erop gooien, en dan als dedicated server laten draaien? Of vreet dat teveel resources?

TweakBlog

Verwijderd

Je hebt er op zich geen beest voor nodig hoor, om met drie nics overweg te kunnen. Een ftp enn Web server gebruiken nauwelijks mem of cpu in vergelijking met een quake 3 DUs neem een pc die quake3 server aan kan en stop er nog twee nics bij. Je hebt er zelfs echt geen windows 2000 voor nodig. Het gaat ook met windows NT of 98. En ongetwijfeld met linux, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb momenteel op een p100 16MB met windows 98 WInroute draaien met twee nics en een ftp server en apache webserver en de cpu staat voor 90% van de tijd uit z''n virtuele neus te eten.

Verwijderd

als het puur vooor downen van maps is, dan zal het wel meevallen met de problemen en is de huidige machine krachtig genoeg (ik neem aan dat hij dedicated draait?)

Verwijderd

Topicstarter
Oke Oke :)

Maar hoe fix ik het nu dat quake 3 de eerste nic (+ip dus) gebruikt, dat ftp de tweede nic (+ip) en www de derde nic (+ip) gebruikt? Dus voor elke serverapp 1 ip en 1 nerwerkkaart. Want als ik hier bijv. serv-u start, toont hij alle ip''s die mijn pc heeft.

Ja natuurlijk zou ik ook gewoon op een papiertje kunnen schrijven:
quake3: 192.168.0.1
ftp: .2
www: .3
terwijl het ook anders kan werken. Dat is eerder een noodoplossing :)

Thank! :)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Volgens mij gaat het niet, of je moet zelf Quake 3 kunnen wijzigen. Zelf merk ik als ik b.v. Diablo 2 of Unreal Tournament opstart op mijn server dat hij over beide netwerkkaarten servt, oftewel je kunt vanuit mijn eigen netwerkgroep inloggen , maar ook vanuit internet.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 12:01 schreef DiEana het volgende:
Oke Oke :)

Maar hoe fix ik het nu dat quake 3 de eerste nic (+ip dus) gebruikt, dat ftp de tweede nic (+ip) en www de derde nic (+ip) gebruikt? Dus voor elke serverapp 1 ip en 1 nerwerkkaart. Want als ik hier bijv. serv-u start, toont hij alle ip''s die mijn pc heeft.

Ja natuurlijk zou ik ook gewoon op een papiertje kunnen schrijven:
quake3: 192.168.0.1
ftp: .2
www: .3
terwijl het ook anders kan werken. Dat is eerder een noodoplossing :)

Thank! :)
wat betreft die ip toewijzing: ik ga ervanuit dat als je tegen iedereen zegt dat quake op 192.168.0.1 draait, dat dan die kaart waar dat ip aanvast zit ook het verkeer afhandeld.

algemeen: je hebt absoluut geen beest van een machine nodig voor veel dataverkeer. ter vergelijking: ftp.freesoftware.com draait op dit moment op een 550 mhz xeon machine met _veel_ geheugen en een gigabit verbinding, en daar gaat per dag meer dan een terabyte aan gegevens doorheen. let wel: dat is 1 machine met 1 cpu. (details: ftp://ftp.freesoftware.com/archive-info/server.txt )

de reden dat je wel een snelle machine nodig hebt ligt aan quake3. in tegenstelling tot ftp e.d. moet de output van q3 berekend worden (ftp is alleen data verzenden). Als een pc zowel controle moet houden over het versturen van data vanaf de hdd als hard moet rekenen, dan wordt het dus nogal zwaar.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Op zondag 29 april 2001 12:09 schreef Bart-01 het volgende:
Volgens mij gaat het niet, of je moet zelf Quake 3 kunnen wijzigen. Zelf merk ik als ik b.v. Diablo 2 of Unreal Tournament opstart op mijn server dat hij over beide netwerkkaarten servt, oftewel je kunt vanuit mijn eigen netwerkgroep inloggen , maar ook vanuit internet.
Firewall :)

Verwijderd

daarop doorgaand: als je slim bent dan zoek je een wat eenvoudiger machientje op (p200 met 128 mb is genoeg), en dan gebruik je die als leechmachine. die machine is krachtig genoeg om enkele mb''s per seconden erdoorheen te kunnen sluizen (let wel: het ligt niet aan de cpu, of aan het geheugen maar vooral aan de hdd''s en netwerkkaarten)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Serv-U:
Ga naar menu "setup"
Kies "FTP-server"
Rechts boven staat "IP Homes"
Kies bij "Home IP Adress" het ip waarnaar Serv-u moet gaan luisteren en klik op "add"
Nu luisterd je ftp server alleen nog naar het door jou opgegeven ip adres.

Ditzelfde kun je doen in de meeste HTTP servers, of Q3 dit ook pikt weet ik niet. :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

onder linux >:)
is dit zo voor elkaar zonder problemen maar onder windows pffff NIET! :(
linux rulez >:)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de replies mensen!

De server waar ik dat alles op draaien is een p3 850 Mhz met 320 megs ram. De bedoeling is niet dat de mensen constant zitten te leechen van de ftps (dus geen warez,iso stuff), maar dat er maps/pathes kunnen afgehaald worden voor de games die er op de lan gespeeld worden. De www server dient voor php scripts, waarmee ik mee bezig ben om compo''s makkelijker te laten verlopen.

Kans op slagen, of is het een beetje "overkill" voor 1 pc?

Verwijderd

Ik wete niet hoe het met Quake3 zit, maar ik kan m''n standalone Unreal Tournament server configureren in een config file aan welk IP adres deze zich moet binden. Net als Deerfield Serv-U FTP.

Je kunt ze ook allemaal aan elk IP adres laten binden en de users vertellen in te loggen op verschillende IP''s (en ze niet vertellen dat ze eigenlijk 1 IP adres kunnen gebruiken voor alles).

Het lijkt me echter wel overkill om voor een ftp en www server aparte NICS te nemen. Anderzijds is een beetje prutsen met een coputer natuurlijk erg leuk >:)

edit:

Wat heb ik enorme typfouten zitten maken zeg......

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 12:56 schreef RopStop het volgende:
Ik wete niet hoe het met Quake3 sit, maar ik kan m''n standalone Unral Tournament server ocnfigureren in een config file aan welk IP adres deze zich moet binden. Net als Deerfield Serv-U.

Je kunt ze ook allemaal aan elk IP adres laten binden en de users vertellen in te loggen op verschillende IP''s (en ze niet vertellen dat ze eigenlijk 1 IP adres kunnen gebruiken voor alles).

Het lijkt me echter wel overkill om voor een ftp en www server aparte NICS te nemen. Anderzijds is een beetje prutsen met een coputer natuurlijk erg leuk >:)
Jij zou dus beter 2 nics nemen? 1tje voor ftp/www en 1tje voor kwaak 3?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 13:23 schreef Paz het volgende:
als het puur vooor downen van maps is, dan zal het wel meevallen met de problemen en is de huidige machine krachtig genoeg (ik neem aan dat hij dedicated draait?)
dedicated ja!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 13:41 schreef lemac4444 het volgende:
onder linux >:)
is dit zo voor elkaar zonder problemen maar onder windows pffff NIET! :(
linux rulez >:)
Win xp gaat vlot hier :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 13:47 schreef DiEana het volgende:

[..]

Win 2k gaat vlot hier :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 14:29 schreef DiEana het volgende:

[..]
Fuck foutje, ik bedoelde dus win2k.. sorry voor dubbelpost

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 07:56
PII350 + 128Mb ook genoeg?
En nog een vraag: 2 netwerkkaarten en 1 IP, gaat dat lukken onder Win2k?

Dit is ook als leechmachine bedoelt, op lanparty, maar dan gewoon 200mbit, ipv 100mbit (2 nics)

Verwijderd

Weppel : je zou moeten kijken voor die ualport/quadport netwerkkaarten van 3com/intel/adaptec.

Deze is leuk (en een beetje boven budget) :

http://www.adaptec.com/worldwide/product/proddetail.html?prodkey=ANA-62044&cat=%2fTechnology%2fFast+Ethernet%2fDuraLAN+Network+Interface+Cards

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 07:56
Beetje heel erg :)

Maar nu.. situatie:
PII350 - 128Mb - 6,4Gb (2x80gb coming :)) + 1x 3C805B en 1x 3C905C
hoe krijg ik die 2 laatste tezamen op 1 ip, zodat ik lekker op 200mbit kan gaan pompen?
owja, het hele zaakje hangt nu voor een test aan een 3Com OfficeConnect Dual Speed Hub 8

Verwijderd

vereist toch bepaalde software die alleen bij dure NIC''s wordt geleverd en ook alleen voor die NIC''s te gebruiken is.
Weinig hoop denk ik.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

tis dus gewoon software zelf het ip adres laten kiezen, met ftp en www kan het...
www (apache weet ik het van :P) moet je gewoon servername op .3 zetten, en dan reroute ie zelf al het verkeer daarheen..

ftp is ook al uitgelegt, en q3 moet het ook wel kunnen denk ik..

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Win2k? Maak er dan een dual 850 van :D

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op zondag 29 april 2001 13:47 schreef DiEana het volgende:

[..]

Win xp gaat vlot hier :)
:D:D:D:D:D
Lach van de dag :D

Verwijderd

Je kunt geen 3 netwerkkaarten gebruiken met Ip-adres:
192.168.0.1, 192.168.0.2, 192.168.0.3

Deze zitten namelijk in het zelfde subnet en dan kan windows niet routen. Je zou dus 192.168.0.1, 192.168.1.1 en 192.168.2.1 kunnen gebruiken.
Pagina: 1