[BC3] Hardware router vs. Sygate (ed) vs. Linux vs. ICS

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04
Functionaliteit, stabiliteit, snelheid, toch dat het legaal is (downloaden enzo) etc..

Linux enige keus, win2k router is naar mijn mening zonde van je machine.

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 00:06

admiral866

The King Personality Disorder

Ik heb net ADSL, en wil binnenkort een vaste internet verbinding. dus ergens een router die altijd aan staat, zodat alle pc''s in het netwerk kunnen internetten wanneer ze willen.

Maar nu wil ik wel dat alles mogelijk (of in elk geval zoveel mogelijk) op deze client pc''s.
Dus dingen zoals ftp - server draaien en inloggen en up en downloaden. icq moet goed werken , games moeten goed werken meerdere van de clients in zelfde game (starcraft) etc etc etc.

volgens mij val ICS dan al wel af.
Ik heb niet veel met sygate gewerktt, dus ik weet niet precies wat wel en niet mogeljk is.
zo ook met de hardware router.

Met Linux zou alles wel mogeljk zijn denk ik (of in elk zoveel mogelijk). Hoewel, ik best wel bereid ben tijd erin te steken en nieuwsgierig genoeg ben, is het misschien niet de makeklijkste oplossing.
Vandaar dus eigenlijk de vraag.

argumenten zoals "linux is gratis en het andere niet" vinnik zinloos want het is altijd wel te downen >:)

Dus echt puur om de functionaliteit.

bedankt voor het lezen :)

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Tja als je Sygate e.d. gebruikt, is het meest makkelijke om een extra computer te hebben. Hardware routers zijn zo gek nog niet.

Als softwarematige router zou ik Winroute adviseren. Dit is een Windows Applicatie, dus Windows NT 4.0 Server of 2K Server is ook wel handig.

Als hardwarerouter zijn die van Cisco erg goed, maar ook erg duur. Vooral de aansturing daarvan vind ik erg goed gedaan.

• jep
Vind ik persoonlijk onzin voor een router proxy whatever je zegt.. Linux is dan gewoon een betere keuze, ook onpartijdig gezien.

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:33
Het ligt eraan wat je precies wil. Als het puur om het internet delen gaat, is een hardware matige router de oplossing.
Dit zijn eigenlijk gewoon kleine computertjes, wat of op dos, of op inux ofzo draait. Zo nu en dan dient men ook de router te resetten. 2 keer per jaar ofzo, als je internet niet meer werkt.
Wil je bv een proxy en/of mail server, dan zou ik voor een softwareoplossing gaan.
Ik heb zelf de W2k server icm ISA server 2000. Dit bevalt me prima, maar heeft natuurlijk zoals vorig bericht ook al vermelde, veel meer eisen, zoals minimaal 256MB ram.

Verwijderd

tja...
linux is mooi om daarvoor te gebruiken, je moet het echter wel begrijpen, anders begin je er nog niks mee...
sygate heb ik zelf nooit gebruikt, ik heb altijd winroute gebruikt voor het delen van m''n internet verbinding, werkt goed, kon ik alles meedoen! alleen moest mijn pc altijd aan als m''n pa ging internetten
sinds deze week heb ik een linksys hardware router staan, daar m''n switch op aangesloten en dan kan m''n pa het internet op zonder dat mijn pc aan hoeft!! werkt goed, kost alleen wel wat knaken :(
(zaterdag heb ik een LAN bij mij thuis voor wat vrienden en dan kan ik eens goed bekijken hoe hij het trekt als er 8 man tegelijk op aangesloten zit)

• jep
zal wel es een hoe zet ik een debian router in 10 stapjes howto online dumpen want dit schiet niet op zo..

had laatst trouwens tijdens mijn lan meer dan 30 pc''s aangesloten op 100mbit full duplex switched netje enzo.. dikke pret.. en werkt perfect uiteraard.

• admiral866

admiral866

er hoeft geen mail server of proxy oid te komen.
de mail regelen ze zelf maar met outlook en consorten.
En zo te lezen kan ik beter winroute gebruiken (?) als ik voor zo''n oplossing kies. En dat is in het begin toch even de oplossing voordat ik genoeg geld heb om een extra computertje of hardware rtr te kopen.

Maar het is dus met al deze 3 oplossingen mogelijk om vanaf elke client een ftp-server op te zetten (en dus vanaf buiten bereikbaar), een ftp-server die buiten het netwerk staat via een client in te komen en files naar buiten transferen en ontvangen via icq? En kan het dan ook tegelijk.?

Als je meerdere ftp-servers wil op één connectie zal ik wel de verschillende servers op een verschillende poort moeten draaien, anders is het niet duidelijk waar iets heen meot worden "gemapt".
Maar hoe zit dat dan met icq?, want daar is niet zo''n goed idee om andere poorten te gebruiken? Kan wel maar dan moet de partij buiten het netwerk toch ook een andere poort uitkiezen, en dat lijkt me nogal omslachtig.

Of heeft icq misschien een range poorten, waarmee files worden getransferd? Dan zou eht wel kunnen volgens mij.

Dit lijken mij best geavanceerde voorwaarden, vandaar dat ik eigenlijk dacht dat linux alleen een optie zou zijn.

edit: nog er wat bij gezet

• admiral866

admiral866

Op donderdag 26 april 2001 17:07 schreef j3p het volgende:
zal wel es een hoe zet ik een debian router in 10 stapjes howto online dumpen want dit schiet niet op zo..

had laatst trouwens tijdens mijn lan meer dan 30 pc''s aangesloten op 100mbit full duplex switched netje enzo.. dikke pret.. en werkt perfect uiteraard.
da''s idd wel tof, maar op internet is dat toch ook wel te vinden?
Maar idd goed idee om ergens in een faq te zetten hierop GoT denk ik.

• jep
tot die tijd kan ik het je wel via icq vertellen hoor, no problem..

• admiral866

admiral866

Op donderdag 26 april 2001 17:45 schreef j3p het volgende:
tot die tijd kan ik het je wel via icq vertellen hoor, no problem..
thx, maar dan moet ik eerst es een oude comp vinden om in m''n kast te drukken :)

Verwijderd

Zelf heb ik tot eind 1999 altijd softwarematige routers (Wingate, Windows 98, Sygate) gebruikt en voor een aantal klanten van mij. Begin 2000 ben ik over gegaan op een hardware-matige router (4 port switch + kabel/asdl router - ook de Linksys) en geloof me, ik wil nooit meer iets anders. Als je meer info van me wil weten, moet je maar even mailen op jan@websolus.com

• jep
Op donderdag 26 april 2001 17:56 schreef mrT het volgende:
Zelf heb ik tot eind 1999 altijd softwarematige routers (Wingate, Windows 98, Sygate) gebruikt en voor een aantal klanten van mij. Begin 2000 ben ik over gegaan op een hardware-matige router (4 port switch + kabel/asdl router - ook de Linksys) en geloof me, ik wil nooit meer iets anders. Als je meer info van me wil weten, moet je maar even mailen op jan@websolus.com
Kan me voorstellen als je die windows dingen bent gewend..

• Harrie666
  • Laatst online: 08-05 00:31
Op donderdag 26 april 2001 20:36 schreef j3p het volgende:

[..]

Kan me voorstellen als je die windows dingen bent gewend..
Heeft niks met windows te maken, een apparaat wat gemaakt is om te routeren werkt gewoon fijner dan een computer die jij met wat extra tools geschikt maakt om te routeren :)

Verwijderd

FreeBSD bak maken..kan op hele lichte bak al.. dan als .gateway/firewall/router instellen en is stabiel/snel..fbsd heeft nl. beste tcp/ip stack ter wereld :Y)

http://www.freebsd.org

Verwijderd

Als je een kabelmodem hebt, niet te gek veel tijd in het configgen wilt steken, maar toch gebruikt wilt maken van alle mogelijkheden van linux, kijk dan eens naar Clarkconnect (http://www.clarkconnect.org). Dit is een kaalgeplukte redhat distro, die al draait op een 486 met 16mb ram en twee nics, met de mogelijkheid de machine vanuit windows te monitoren.
Voor kabelmodem is het supersimpel te configgen, voor adsl komt er iets meer bij kijken, maar niet heel ingewikkeld geloof ik.
:Z Verkeerd gelezen, je hebt al adsl, zie dan alle posts over adsl en linux setup.

Voordelen van clarkconnect:
-router
-firewall
-dhcp/ftp/www/samba/mail/... server
-ftp install (diskette erin, en installen via internet)
-monitoren via windows apps

• admiral866

admiral866

thanks zal ik daar es naar kijken.

maar eerst moet ik nog wachten dat ik ook daadwerkelijk kan adsl''en

kan al wel inloggen maar er komt geen dataverkeer door.
moet dus eerst wachten op toewijzing van ip-adres :(
kon wel een week duren werd gezegd :(
Pagina: 1