[BC3] Draad voor ideeën voor de NT FAQ.

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Deze draad is bedoelt voor ideeën voor toevoegingen aan de FAQ, dat wil ik even in een aparte thread houden, zodat de FAQ draad zelf niet vervuild wordt, en er straks ook geen reacties getrashed hoeven te worden.

Dus : Ideeën of uitbreidingen voor de FAQ ? Post ze hier !

De FAQ kun je nu hier vinden, en hij is nog harstikke Beta offcourse, maar we maken er wel wat moois van!

Aannames zijn fataal.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Natuuuuuurlijk het internet-deel verhaal, want daar wordt je hier echt :r van... Volgens mij kun je uit sommige topics echt letterlijk copy-paste doen en heb je een mooi verhaaltje...

Heb helaas nu geen tijd om zelf een mooi verhaal voor je te vertellen..

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Nog een sugestie.

Bij het TCP/IP troubleshooten ook nog even een ping naar het ip adres van de machine zelf .... eerst localhost, dan eigen machine, daarna verder. Weten we ook zeker of de ip-stack goed geladen is.

Grtz,

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

windows shares -> extra gebruikersnamen aanmaken op server.

Bv als je met laptop (win98) op server (win2k) wilt komen moet je op de server een account aanmaken voor deze laptop-user.

Booten via netwerk: client en server-instellingen, vereisten (NIC met bootrom), software (TFTP, Bootp)
linkje : www.weirdsolutions.com
zie ook
[topic=168588]

Voor de rest misschien info over centrale huisservers misschien :?
(mp3 servr, file server, etc --- vereiste instellingen en programmatuur)

Wake-Up-On-LAN (computer vanaf afstand booten), benodigde software
(AMD Magicpacket, of WOL.EXE )

Heb er zelf nog een wakeup.bat-file voor gemaakt als soort "shell"/frontend

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 14:17 schreef ProZa het volgende:
Nog een sugestie.

Bij het TCP/IP troubleshooten ook nog even een ping naar het ip adres van de machine zelf .... eerst localhost, dan eigen machine, daarna verder. Weten we ook zeker of de ip-stack goed geladen is.

Grtz,
Die heb ik gelijk even aangepast. Is een goeie ! Thanx.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 14:07 schreef Whizzer het volgende:
Natuuuuuurlijk het internet-deel verhaal, want daar wordt je hier echt :r van... Volgens mij kun je uit sommige topics echt letterlijk copy-paste doen en heb je een mooi verhaaltje...

Heb helaas nu geen tijd om zelf een mooi verhaal voor je te vertellen..
Mja, ik wil een generiek verhaaltje maken over het Proxy gebeuren. Niet specifiek op een pakket ingaan, maar meer wat er over het algemeen mogelijk is. Met eventueel links naar sites waar je demo kan downen. Wordt aan gewerkt. Is een beetje lastig omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn, dus ik bedenk nog ff hoe ik dat aan ga pakken.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 14:24 schreef BBL the 2nd het volgende:
windows shares -> extra gebruikersnamen aanmaken op server.

Bv als je met laptop (win98) op server (win2k) wilt komen moet je op de server een account aanmaken voor deze laptop-user.

Booten via netwerk: client en server-instellingen, vereisten (NIC met bootrom), software (TFTP, Bootp)
linkje : www.weirdsolutions.com
zie ook
[topic=168588]

Voor de rest misschien info over centrale huisservers misschien :?
(mp3 servr, file server, etc --- vereiste instellingen en programmatuur)
Die met die windows omgeving en shares komt er ook aan, de rest denk ik nog even over. Ik wil voorkomen dat de FAQ een soort generieke "knowledge base" an sich wordt, dus eigenlijk alleen het veelgestelde vragen gebeuren.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

ok, is al een goede FAQ, en zo te zien heb je er zelf ook al veel vertrouwen in (aan t versienr te zien, 0.98b)

Succes

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 14:31 schreef BBL the 2nd het volgende:
ok, is al een goede FAQ, en zo te zien heb je er zelf ook al veel vertrouwen in (aan t versienr te zien, 0.98b)

Succes
Mwoah, er staat nog niet al te veel in. Hetgene wat er in staat is naar mijn idee wel goed omschreven, maar het is nog weinig.

Maar goed proxy''s/inter sharing komt eraan, een stukje op gebied van windows Server -> Client komt er ook aan.

Ik ben nu bij versienummer 0.98.1ß, dus ik heb nog wel wat versienummers voordat ik op 1.0 kom hoor... :P

Aannames zijn fataal.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
"Hoe werkt WOL / Hoe laat ik WOL werken?"
"Kun je het MAC adres van een netwerkkaart aanpassen?"

En verder is het lijstje met nuttige links wat kort. :)

Je zou per ''gebied'' een paar links kunnen neerzetten, voor NetWare bijvoorbeeld een link naar Novells knowledge base, voor Linux de HOWTO-index voor networking zaken, enz.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 14:49 schreef Onno het volgende:
"Hoe werkt WOL / Hoe laat ik WOL werken?"
"Kun je het MAC adres van een netwerkkaart aanpassen?"

En verder is het lijstje met nuttige links wat kort. :)

Je zou per ''gebied'' een paar links kunnen neerzetten, voor NetWare bijvoorbeeld een link naar Novells knowledge base, voor Linux de HOWTO-index voor networking zaken, enz.
MAC-adres en Wol zijn ook wel wat ja. De links die je gaf heb ik gelijk toegevoegd.

thx !

Aannames zijn fataal.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Op donderdag 26 april 2001 14:27 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Mja, ik wil een generiek verhaaltje maken over het Proxy gebeuren. Niet specifiek op een pakket ingaan, maar meer wat er over het algemeen mogelijk is. Met eventueel links naar sites waar je demo kan downen. Wordt aan gewerkt. Is een beetje lastig omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn, dus ik bedenk nog ff hoe ik dat aan ga pakken.
Je kunt het verhaal redelijk kort houden, gewoon duidelijk aangeven dat inderdaad je lokale LAN aan het internet gekoppeld kan worden via 1 verbinding en dat je hiervoor een hardware- of softwarematige router voor moet hebben. Wat linkjes naar diverse programma''s:

Winroute
Sygate
FreeSCO
Sharethenet
E-Smith
Alle linuxvarianten

Erbij vertellen dat je minimaal 2 netwerkkaarten in een pc moet hebben zitten, 1 lokaal, 1 voor het internet.

En even erbij vermelden wat port4warding doet.

Kun je als laatste nog een link plaatsen naar een pagina (ben url efe kwijt) waar veel port-nummers staan omschreven zodat je ook de vragen als ''Wat zit er op poort 576'' of ''Welke poort(en) gebruikt Quake'' niet meer krijgt.

Shit, stieken wordt dat toch wel heel erg uitgebreid, maar denk ik toch wel een }:O die je stevig bij de horens moet pakken aangezien er iedere dag minimaal 2 of 3 van die vragen zijn...

p.s. Weeeeeeeeeeeer geen tijd om een leuk verhaaltje in elkaar te roffelen...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Misschien is het ook goed om ff iets te vermelden over verschil ADSL/Kabel. Daar zijn ook veel te vaak postings over die allemaal hetzelfde vragen. (Moet ik overstappen van Kabel naar ADSL en waarom?)
Kun je meteen iets zeggen dat kabel de straat deelt en ADSL het niet uitmaakt of de rest het ook gebruikt....
Verder ziet de FAQ + tips er goed uit!!!

edit:
Ik moest alleen even wennen aan de naam van de FAQ --> NT. Ik d8 eerst dat het over Windows NT ging..... |:( maar dat zal wel aan mij liggen

• x-wolf
Ik zie ook dat het net weer gaande is:
[topic=168651]

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 09:35
Je kan misschien wat duidelijker het verschil tussen full/half duplex uitlegen:
- Full Duplex = een verbinding tussen twee netwerk-apparaten, die tegelijkertijd kan verzenden en ontvangen.
Wordt later uitgelegd dan het verschil tussen hub en switch.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Ow ja, een hint dat zelf een niet routeerbaar ip adres opgeven resulteerd in een sneller opstartende PC indien er geen gebruik wordt gemaakt van DHCP

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Misschien handig zijn deze plaatjes voor de zelfbouw kabeltjes.
De plaatjes komen van GoT user "Mimi, Marco en nogwat" ;) geloof ik.

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Verwijderd

Ok, goeie ideeen allemaal.

*Wat ik aan toe zou willen voegen, is voor een aantal vragen wat best practices. Door schade en schande leert men, maar het is handig om veel gemaakte fouten even aan te geven.
Ik zie bv vaak de vraag of men 4 pcs via een hub en uplink kan aansluiten op de kabelmodem. Niet doen, niet handig omdat ...
*Wellicht kunnen we met zn allen ook bedenken wat de voor''s en na''s zijn van pakketten als winroute, ics, winproxy, sygate, etc.
*Netwerken is heeeeel breed, probeer je te richten op de meest gestelde vragen. Je kunt hele boeken schrijven over topologieen, maar ik denk niet dat de faq lezer daarop zit te wachten. Kortom, houd het praktisch!

Evt, wil ik de faq wel reviewen, laat maar horen waar ie staat.
Gr.
Marcel

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Owkee, de FAQ staat nu bovenin.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 20:57 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Ow ja, een hint dat zelf een niet routeerbaar ip adres opgeven resulteerd in een sneller opstartende PC indien er geen gebruik wordt gemaakt van DHCP
Hmmm... Kun je "niet routeerbaar" eens verder specificeren ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 15:23 schreef GaMeOvEr het volgende:
Ik denk dat ie een IP address uit de RFC 1918 range bedoelt.

edit:

Die zijn natuurlijk wel te routen, maar niet over Internet (hoofdletter ;-)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op vrijdag 27 april 2001 15:23 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

kdenk dat Eric de 10.x en de >192.16.x range bedoelt. Kun je er meteen opzetten dat je deze adressen niet op het Inet zult vinden. Als je dan toch bezig bent kun je meteen het verschil tussen A-B-C adressen, multicast en broadcast uitleggen. Ik krijg ook vaak de vraag waarom er soms hybride achter node type staat en soms niet..

Er staat in de FAQ overigens dat CATxx een bepaald type UTP kabel is, CAT7 = STP (volgesn sommigen ook CAT6). Daar kun je dus beter bepaald type netwerk kabel van maken

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 15:59 schreef Jamez_Joint het volgende:
Als je dan toch bezig bent kun je meteen het verschil tussen A-B-C adressen [...] uitleggen.
Waarom? Alles is tegenwoordig CIDR.

Verwijderd

- Welke protocollen gebruik je ? (TCP/IP, IPX/SPX, NetBEUI, enz.)
- Wat voor bekabeling gebruik je ? (UTP, Coax, Token Ring, enz.)
- Wat voor OS draai je ? (Op de diverse machines.)
- Wat voor type netwerkkaarten gebruik je ?
- Wat zit er voor de rest voor Hardware in je netwerk ? (Type Hubs, Switches, Routers, enz..)
- Wat voor stappen heb je zelf al ondernomen ?

waar ik nog aan denk is ''welke drivers heb je?'' en ''wat is je foutmelding PRECIES''

• BC3 Victim
Op vrijdag 27 april 2001 16:21 schreef bwe het volgende:
- Welke protocollen gebruik je ? (TCP/IP, IPX/SPX, NetBEUI, enz.)
- Wat voor bekabeling gebruik je ? (UTP, Coax, Token Ring, enz.)
- Wat voor OS draai je ? (Op de diverse machines.)
- Wat voor type netwerkkaarten gebruik je ?
- Wat zit er voor de rest voor Hardware in je netwerk ? (Type Hubs, Switches, Routers, enz..)
- Wat voor stappen heb je zelf al ondernomen ?

waar ik nog aan denk is ''welke drivers heb je?'' en ''wat is je foutmelding PRECIES''
Heb je de FAQ wel gelezen? dit staat er al...

[/quote]

Waarom? Alles is tegenwoordig CIDR.

Zet er daar dan bij wat "classless interdomain routing" CIDR betekent. FAQ is voor mensen die iets niet weten. Dat jij weet dat CIDR bestaat neemt niet weg dat 90% van de mensen die een Network FAQ bezoekt niet weet wat een CIDR of een x-klasse adres is of een RFC.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hij zag probably niet dat jij er iets extra''s aan had toegevoegd. Geen reden om te beginnen met flamen in ieder geval.

De optie van foutmelding kan ik er nog wel in opnemen iig.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Owkee, de FAQ is enigzins ge-update, en verleukt, maar niet alles werkt nog zoasl het zou horen.

In ieder geval zijn er een aantal dingen bijgekomen, en staan er nog twee zaken open die er sowieso nog bij moeten komen, en dat zijn "booten van het netwerk" en "aanpassen van het MAC-adres". De veranderingen tot nu toe vind ik een reden om de FAQ te promoveren naar 0.99ß... :P

Zoals jullie kunnen zien zijn het allemaal tamelijk algemene verhaaltjes geworden, ik wil namelijk voorkomen dat ik een kant-en-klare oplossing aan mensen geef. Er moet wel eigen initiatief worden ontplooit. We zitten hier tenslotte in "Network Troubleshooting" en niet in "Netwerken in 3 stappen".

Als er genoeg animo voor is, kan er nog wel een "tips en trucs" sectie bijkomen, maar ik wil zeker geen volledige handleidngen voor proxy''s en firewalls gaan neerzetten.

Dus, goede ideeën ? Post ze ff, of stuur mij een mailtje.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

[quote]Op vrijdag 27 april 2001 16:36 schreef Jamez_Joint het volgende:

[..]

ik zag het NIET staan!

graag gedaan asshole

Verwijderd

moet je doen,
ik ben iig vaak blij met een alt-printscreen van de foutmelding...

• harald.h.
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01-2023
bij die demo''s van NAT software kun je ook rustig Winroute plaatsen,
want die ondersteunt ook NAT...

vind het een heel goed idee zo''n faq,
hier heeft iedereen wel wat aan,

excellent
http://www.winroute.nl/download.html

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 03:50 schreef harald.h. het volgende:
bij die demo''s van NAT software kun je ook rustig Winroute plaatsen,
want die ondersteunt ook NAT...

vind het een heel goed idee zo''n faq,
hier heeft iedereen wel wat aan,

excellent
http://www.winroute.nl/download.html
Aanpassingkje doorgevoerd, winroute is nu gespecificeerd als Proxy/NAT software.

Aannames zijn fataal.

• BC3 Victim
[quote]
Op zaterdag 28 april 2001 01:53 schreef bwe het volgende:
Op vrijdag 27 april 2001 16:36 schreef Jamez_Joint het volgende:

[..]

ik zag het NIET staan!

graag gedaan asshole
Slaap problemen... Je moet je niet zo aangevallen voelen. iz niet goed. zomaar...

Verwijderd

zand er over..

maar de Fransen hebben daar een mooi spreekwoord voor dat zegt:
''het is de toon van de muziek die het liedje maakt..''

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Owkee. Het volgende is ge-update,

• Tips en trucs sectie toegevoegd, met als eerste tip "de beginnersguide" op twekaers.net.
• Beetje consisitentie aangebracht.i.p.v :

- en
• door elkaar, is het nu allemaal
• geworden

Aannames zijn fataal.

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

In de FAQ bij zelf UTP kabel maken:
Andere kleuren mag natuurlijk ook, ( ) maar dit zijn de standaard kleuren, die je in de meeste bekabeling tegenkomt.
Als je andere kleuren gebruikt, ben je dan niet de twist kwijt, die storingen voorkomt?

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Verwijderd

Ik heb een hele trits onderwerpen, en kan ongetwijfeld op nog meer komen. Als je hulp nodig hebt met het uittypen, in goede volgorde zetten etc, ik hoor het graag.

Routing en NAT --> wat betekent het? Wat doet het?

Wat is een Gateway?
Hoe werkt het subnetmask in combinatie met de gateway?

Wat is een firewall?

Welke poorten moet ik voor de games , UT, Q3 (wie weet er nog meer games die veel worden gevraagd) mappen om een server te draaien?

Wat is TCP/IP en UDP? Wat zijn de overeenkomstenb/verschillen?

Wat is een DHCP server?

Wat is een LAN?

Wat is een WAN?

Wat is een packet?

Wat is een port? Welke poorten bestaan er allemaal? Wat zijn veelgebruikte poorten?

Wat is VPN, hoe zet ik een VPN verbinding op?

Wat zijn goede rules voor een firewall?

Internet sharen basics...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 00:56 schreef Sir Abarth het volgende:
In de FAQ bij zelf UTP kabel maken:
[..]

Als je andere kleuren gebruikt, ben je dan niet de twist kwijt, die storingen voorkomt?
Dat was bedoeld voor het geval mensen tegen bekabeling aanlopen, die niet de standaard kleuren combo''s hebben. Heel sporadisch komt dat voor. Heb je dus wel gewoon getwiste paren, maar zijn de kleuren anders dan in het schema.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 19:22 schreef RopStop het volgende:

[...knip...]
Alle hulp is welkom !

Wel wil ik een verhaal een beetje de basics aanhouden, om mensen op weg te helpen, en niet kant-en-klare "Zo installeer je Winroute met MX-stream op een W2K server met 98SE workstations" verhaaltjes, om te voorkomen dat er een verwachtingspatroon onstaat van, "Ik stel een vraag, en ik krijg er gelijk een hele guide voor, dus hoef ik lekker nix zelf te doen!".

Dus wel uitleg waar mensen wat aan hebben, maar het niet in de schoot geworpen krijgen. "Eigen initiatief" zijn de keywords hier. Anders zitten we hier straks allemaal guides voor rookies te maken, die zelf dan ook niets leren. (En wij worden het dan zat...)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Een verhaaltje over Domeinen en Workgroups, is misschien ook wel handig... je ziet hier en daar ook nog wel eens mensen die problemen hebben met user accounts in Domeinen... Meestal omdat ze niet door hebben dat ze hun NT server als pdc hebben ingericht.

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mischien een oplossing voor het probleem als je netwerk op 1/10e van max snelheid draait :(

• x-wolf
Misschien is het handig nog een link hiernaar te geven:
http://www.xs4all.nl/~bleekerm/
Hier staat precies uitgelegd hoe je vpn voor adsl opbouwt onder FreeSCO. Heel erg mooie site dit!

Verwijderd

Op maandag 30 april 2001 03:00 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Alle hulp is welkom !

Wel wil ik een verhaal een beetje de basics aanhouden, om mensen op weg te helpen, en niet kant-en-klare [hier is de schaa in gezet.......]
Okee,

Ik zal de volgende termen even uittypen en zo goed mogelijk uit proberen te leggen en even emailen.

Routing en NAT --> wat betekent het? Wat doet het?

Wat is een Gateway?
Hoe werkt het subnetmask in combinatie met de gateway?

Wat is een firewall?

Welke poorten moet ik voor de games , UT, Q3 (wie weet er nog meer games die veel worden gevraagd) mappen om een server te draaien?

Wat is TCP/IP en UDP? Wat zijn de overeenkomstenb/verschillen?

Wat is een DHCP server?

Wat is een LAN?

Wat is een WAN?

Wat is een packet?

Wat is een port? Welke poorten bestaan er allemaal? Wat zijn veelgebruikte poorten?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op dinsdag 01 mei 2001 11:07 schreef x-wolf het volgende:
Misschien is het handig nog een link hiernaar te geven:
http://www.xs4all.nl/~bleekerm/
Hier staat precies uitgelegd hoe je vpn voor adsl opbouwt onder FreeSCO. Heel erg mooie site dit!
Die guide ziet er goed uit. Ik zal hem eens mailen of ik erna mag linken.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
De link van de guide voor MXstream en FreeSCO is nu ook opgenomen in de Tips en Trucs sectie.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 14:22 schreef RopStop het volgende:

[...knip...]
Ik wil je alvast bedanken voor je medewerking. Let maar niet teveel op typo''s en zo, ik kan me nog wel enigzins nuttig maken. ;) Je zult natuurlijk ook credits in de FAQ krijgen voor je dankbare werk.

Aannames zijn fataal.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Doe er ook een stukje over private ranges bij, oa de 10.x.x.x en de 192.168.x.x en subnetten.

DNS is ook wel fijn, snappen er ook veel geen hout van...

En voor een nuttige link :
http://www.howstuffworks.com/

• BC3 Victim
Hmmmmmischien stukje PAT?
Is handig voor als jeje www/ftp niet op je server zet die aan het inet hangt?
bv winroute kan dan alle requests voor poort 21 doorsturen naar een ip in je lan (ran?: residential area network?), en poort 80 weer naar een ander.

Goed FAQ verder.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

En iets over replicating DFS roots, daar moet ik nl. een werstukje over maken ;) :+

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Roelant
  • Niet online
Hmm, misschien wel handig als iedereen ff meld wat hij of zij denkt te gaan schrijven, anders krijg je misschien dubbel werk :?

• Roelant
  • Niet online
Als je iets zegt over internet delen en wat portmapping/4warding is dan kan je misschien ook een overzichtje geven hoe je bijv. ICQ achter een netwerk aan de praat krijgt, welke poorten je open moet zetten om te netmeeten, MSN, Games, een FTP/HTTP server te draaien, etc.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik wil alsnog even melden, dat als mensen zelf een mooi stukje over iets kunnen maken, dat ik daar heel blij mee ben. Netwerken is gewoon een heel breed gebied, en ik weet er zelf ook maar een fractie van.

Dus als mensen zelf een stukje willen maken voor in de FAQ, leef je uit, en mail het me.

Credits zullen ook in de FAQ verstrekt worden voor de stukjes die mensen submitten. Je hebt er tenslotte moeite voor gedaan.

Dus "howto''s" en "guides" in wat voor vorm dan ook zijn welkom.

Zo heb ik bijvoorbeeld zelf absoluut geen kaas gegeten van unices, en wat er allemaal mogelijk is, en voornamelijk hoe je het configged.

Tevens heb ik zelf ook beperkte tijd tot mijn beschikking, dus ook daarom is alle hulp welkom. Ik ben er van oveertuigd dat er gewoon veel kennis is, en met medewerking van de GoTters kunnen we proberen de FAQ zo compleet mogelijk te maken.

Voor de mensen die tot nu toe al geholpen hebben, alvast bedankt !

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op donderdag 03 mei 2001 22:53 schreef Vm1heA het volgende:

[...knip...]

En voor een nuttige link :
http://www.howstuffworks.com/
De link is opgenomen in de Tips & Trucs sectie. Thx !

[ Voor 3% gewijzigd door Moonsugar op 14-11-2023 10:25 . Reden: Persoonsgegevens omgezet naar username ]

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op vrijdag 04 mei 2001 12:48 schreef Negotiator het volgende:
Hmm, misschien wel handig als iedereen ff meld wat hij of zij denkt te gaan schrijven, anders krijg je misschien dubbel werk :?
Oeh, da''s wel een goeie ja !

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb in de Tips & Trucs sectie links opgenomen voor Dumeter, NetCPS en Sandra 2001, zodat de mensen deze tooltjes (hopelijk) weten te vinden.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb bij de sectie "zelf kabels maken" een overzicht opgenomen voor de diverse CATxx smaakjes.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb in de Tips & Trucs sectie een linkje opgenomen voor VNC. Een multiplatform, freeware remote beheer tool.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
En eindelijk heb ik ook een massaal verhaal voor ICS erin weten te rammen.

Poepoe, versienummer is nu omhoog gegaan naar 0.99.4ß.

:P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Op www.ntfaq.com staat ook een hoop met betrekking tot netwerken in win2k en nt4.

Verwijderd

wat linkjes voor booten vanaf netwerk, of het opzetten van dos client voor netwerk (voor Ghost-images op een netwerkserver te zetten ofzo)?

O ja, een freeware netwerk shutdown tool in het WOL-gedeelte zetten. wat je aanzet via t netwerk moet je ook weer kunnen uitzetten via t netwerk, en om daar nou op elke pc voor de WinVNC server te installeren...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zondag 20 mei 2001 16:41 schreef BBL the 2nd het volgende:
wat linkjes voor booten vanaf netwerk, of het opzetten van dos client voor netwerk (voor Ghost-images op een netwerkserver te zetten ofzo)?

O ja, een freeware netwerk shutdown tool in het WOL-gedeelte zetten. wat je aanzet via t netwerk moet je ook weer kunnen uitzetten via t netwerk, en om daar nou op elke pc voor de WinVNC server te installeren...
Heb jij wat linkjes voor me waar ik wat info kan vinden ? (Voornamelijk die shutten via netwerk, ben namelijk benieuwd hoe dat werkt met meerdere OS''sen.)

Alle info is welkom, dat moge duidelijk wezen.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

NTfaq is al een jaar uit de lucht ofzo, en heet tegenwoordig http://www.windows2000faq.com

Geen idee voor freeware remote shutdown tools, ik ben er zelf ook naar op zoek, en freeware houdt dus niet in RESOURCE KIT aanschaffen.

Wat betreft booten via netwerk, zoek op BootP en TFTP

http://www.weirdsolutions.com is een van de sites voor non-server windows operating systems, maar is alleen de DHCP BootP client.
Nu nog een gratis tftp server ergens vandaan halen :(

• Roelant
  • Niet online
Na lange tijd hier niet meer geweest te zijn valt het me op hoe verschrikkelijk leeg deze draad blijft en de verbazing stijgt aan mijn kant.

* Roelant gaat zich er ook maar eens mee bemoeien >:)
Binnenkort kan hier meer van mij verwacht worden :9

• Roelant
  • Niet online
Okee daar zijn we weer, ik heb een eerste begin gemaakt aan het portmapping verhaal. Dan heb ik het dus niet over *hoe* je moet portmappen, maar alleen nog maar wèlke poorten gemapped moeten worden om bepaalde toepassingen aan de praat te krijgen en eventueel welke extra instellingen een een programma zelf (bijv. ICQ) dat vereist.

Je vind de eerste versie hier:
http://negotiator.xs2chat.nl/nt/

Ik heb hem even op een eigen server gezet in HTML omdat ie op die manier makkelijker aan te passen is, want het verhaal is nog lang niet af. Excuus voor het ongemak van een extern bestand.

Verzoekje aan iedereen die er verstand van heeft om portnummers hier te posten. Ik ben dan vooral op zoek naar poortnummers van spellen en dergelijke aangezien ik zelf totaal geen spellen speel - dus ook niet via internet (ja die mensen heb je ook nog ;) hoor)...

Het gaat dan dus om poortnummers die open moeten staan om het spel via internet te spelen en eventuele instellingen die binnen het spel zelf gemaakt moeten worden.

Good Byte,
Negotiator.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Negotiator, begint een mooi verhaal te worden !

Je inzet word gewaardeerd, maar dat begreep je waarschijnlijk al... ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Al antieke zaken, maar nieuw voor velen:

ik heb de tcp/ip client voor onder dos werkend gekregen voor zowel mn laptop-netwerkkaart, als mn 3c905c kaart.
Staat op een floppy.

Is misschien interessant voor drive image en ghost images, al weet ik wel dat deze rechtstreekse netwerk-support hebben.
Dit vereist echter de NT4 cdrom of een stel bestanden van microsoft (msdos NT client tcpip drivers), maar waar drive image geen genoegen meenam :(

Dan maar handmatig.
Moet echter nog het een en ander aan research doen...

In elk geval zijn er meerdere doelen:
*diskless dos-computer
*rechtstreeks backuppen/restoren over t netwerk

Kan er wel een verhaaltje over schrijven, maar dit is behoorlijk moeilijk aan de praat te krijgen.

Voor installen kan het ook handig zijn:
boot van flop, format c: , map f: als netwerk-windowsshare, copy windows-install-bestanden naar c:, install windows.
Lekker snel.

Kijk maar of dit interessant zou kunnen zijn.

O ja, nog een vraagje had ik zelf:
(is elders gesteld, geen antwoord)
heeft een 8poort switch een capaciteit van 800Mbit/s in totaal (8 simultane transfers van 100Mbit/s elk) ?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ondertussen staan de private ranges ook in de FAQ.

BBL, als jij een verhaaltje zou willen maken, graag. Is idd soms erg handig, een dos netwerk bootdisk.

Over die switch :

Datgene wat jij bedoelt is de "backplane" van de switch. Een goede switch heeft altijd een Backplane die minstens evenveel capaciteit heeft als dat hij poorten heeft.

Voorbeeld 8 X 100 X Full Duplex = dus minimaal 1600 Mbit.

Hier zul je dus de prijsverschillen met de goedkopere Switches merken, als alles under full load staat, zal een Cisco sneller zijn dan een Gistron Switch, om maar eens wat te noemen. ;)

Hoe vaak zo''n situatie in jouw geval voorkomt, en of dat het prijsverschil tussen "merk" en "merkloos" rechtvaardigd, moet je voor jezelf beoordelen.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

even een nieuwe reply, anders wordt mn bovenstaande verhaal zo lang.

Wat betreft Gistron switch : wil dat ding gaan gebruiken voor netwerkkaart linking, dus bv server 4 gekoppelde netwerkkaarten (www.ipmetrics.com) met raid-setupje, en clienten allebei elk 2 netwerkkaarten, zodat alle 8 poorten vol zijn, en ik vanaf 2 pc''s elk met ongeveer 20MB/s kan downloaden (200Mbit/s per pc).
t zal wel een hoop processorkracht kosten, maar daar hebben we dan weer dual moederborden voor 8-) :+

Wat betreft tcpip voor dos heb ik al wat gevonden. Testen dient nog te gebeuren.
(drive image en dergelijke)
http://www.multimania.com/jfb/gb/TCPIP.htm

• Roelant
  • Niet online
Vanavond kwam ik een topic tegen over webcam via een netwerkje gebruiken, daarover heb ik een flink verhaal geschreven in deze topic:

[topic=188694]

Is dit bruikbaar om op te nemen in de FAQ, of is het een concept waar nog iets aan gewijzigd, toegevoegd of verwijderd moet worden voor het in de FAQ kan of is het totaal irrelevant voor de NT FAQ?

Graag uw reactie :+

Good Byte,
Negotiator.

• Roelant
  • Niet online
In de FAQ staan links naar data-verkeer meters voor het netwerk, misschien een leuk ideetje om daar kleine screenshots bij te plaatsen? Uiterlijk is voor veel mensen (zeker indien het om grafieken voor statistiekgeile >:) tweakers gaat) een belangrijk punt bij dergelijke programmatjes.

Een programma wat trouwens in mijn ogen niet mag ontbreken aan deze verzameling is AnalogX NetStat Live.

Afbeeldingslocatie: http://www.analogx.com/contents/graphics/nsl.gif