[BC3] Port mapping, maar dan de andere kant op

Pagina: 1
Acties:

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 09:24
Weet helemaal niemand hier een antwoord op dan? :'(

• Hutspot
Hee,
Ik heb een probleempje ik ben druk bezig om op m''n oude basisschool de kennisnet-aansluiting daar aan te sluiten op het LAN daar.
Nou is kennisnet een gesloten netwerk van een hele zooi scholen wat weer gekoppeld is met het internet via proxy servers
Bij real audio en FTP moet je dus in het programma het adres op geven van die proxy.
Dit zou ook kunnen door dit in te stellen op de een lokale proxy maar dan nog moet je het adres van deze lokale proxy instellen.
Veel mooier zou dus zijn om met portmapping, zoals we dat nu ook gebruiken voor het inkomende verkeer (winroute), alle verkeer op poort 21 door te sturen naar het ip van de proxy van kennisnet maar dit kan volgens mij niet.
In winroute wordt wel gewaarschuwd NAT niet op beide nic''s te draaien om dat gevaarlijk zou zijn, volgens mij zou dit wel een mogelijke oplossing zijn.

Wie kan mij hier is meer over vertellen

Alvast bedankt

Verwijderd

transparante proxy is wat je moet proberen dan dan kun je een range van poorten naar je lokale proxy server sturen:)
linux/ipchains/squid

ipchains -A input -p tcp --dport 80 -s 192.168.1.0/24 -i eth1 -j REDIRECT 8080

nu word al het http verkeer door gestuurd naar je proxy..:)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:11
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je nou wil?

Je wilt FTP en Real over een proxy laten lopen. OK, er zit toch een proxy in winroute?

waarom zou je dan 2x NAT nodig hebben??

Verwijderd

jah, je bent inderdaad een beetje onduidelijk

portmapping zorgt voor een internetconnectie van buiten naar binnen.

van binnen naar buiten gaat altijd via nat automatisch

• Hutspot
Ja dat nat dat automatisch doet snap ik maar mijn probleem is dus het volgende:

Wat ik dus wil is dat ik zonder het adres van een proxy in te stellen in de gebruikers programma''s wel alle verkeer op die bepaalde poorten kan doorsturen naar een vast ip, de kennisnetproxy.
Met een proxy kan dat dus wel maar die heeft 2 nadelen;
1) Een proxy is trager dan een router omdat ie op laag 7 van ''t osi model ziten een router op laag 3 zit en dus dichter op de netwerkkaart zit
2)Als je een proxy gebruikt moet je altijd het adres hiervan instellen het maakt dus niet uit of die lokaal staat of dat ie bij kennisnet staat je moet ''t adres altijd instellen. En dat wil ik dus niet.
Ik wil dus zoals dat kan bij inkomend verkeer per poort door te sturen naar een ip, uitgaand verkeer ook doorsturen naar een vast adres en dan zonder proxy maar met een router.

Verwijderd

Dat kan dus met de advanced NAT instellingen van winroute. Je kunt per IP of range rules instellen wat waarheen moet worden gerout.

Dat kun je bij winroute administration instellingen via settings --> advanced --> NAT

Ik heb een tijdje geleden de winroute pro reference guide uitgeprint. Bijzonder handig, al zeg ik het zelf. Het zijn wel 200 pagina''s, maar het is de moeite waard. Het scheelt een hoop tijd in aanklungelen en ik heb een hoop opgestoken over TCP/IP.

• Hutspot
Precies wat je zegt ja, je kunt per ip(range) aangeven waar de data heen geroute moet worden maar het moet per poort nummer.
Dus poort 21 moet naar ftp-proxy.kennisnet.nl terwijl poort 80 naar proxy.kennisnet.nl moet en dat kan ik daar volgens mij niet instellen. ofwel?

Dat uitprinten van die handleiding is idd best handig ja

• Hutspot
Ik heb wingate ''s ff geprobeerd.
Ik weet dat dit een proxy maar NAT is hierin ook aanwezig waarmee ook van binnen naar buiten poortem te routen zijn.
Wingate werkt alleen naar mijn mening niet echt lekker dus nogmaals de vraag of dit nou echt niet mogelijk is onder winroute.

Verwijderd

Neem dan linux ofzo :) dat werkt dat onduidelijk verhaaltje van helemaal bovin ook mee:)

Verwijderd

oja... ik heb dit al eerder gedaan met kennisnet werkt hartstikke goed. :)
Pagina: 1