[BC3] Notification van Server Status

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1126

Topicstarter
Heren, dames,

Is het mogelijk (zonder SNMP traps) om een NT server te laten controleren op beschikbaarheid (connections OK), status (draait ''ie nog wel, etc ...), en deze bv een pop-up/mail te laten versturen naar één of andere administrator.

Even wat details: het betreft hier een gewone NT-server waarop wat custom-software draait. Ons intern messaging systeem in Lotus Notes 4.6 en dat in een Novell 4.11/5.1-context.

Alvast bedankt voor de vele nuttige wenken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25225

Op maandag 23 april 2001 14:31 schreef Oz het volgende:
Heren, dames,

Is het mogelijk (zonder SNMP traps) om een NT server te laten controleren op beschikbaarheid (connections OK)
Wat voor connections bedoel je? Ben trouwens ook wel benieuwd waarom je zoiets zonder SNMP zou willen doen. SNMP is verekte handing voor precies dat soort dingen. Tuurlijk je kan het wiel gewoon opnieuw uitvinden door een progje te schrijven dat op je server draait, de dingen checkt die jij gecheckt wil hebben en de resultaten daarvan per mail verstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1126

Topicstarter
Nuja, het probleem is dat ik het enkel het novell-gedeelte Admin en ik geen toegang krijg tot die server. Ik kan dus niets op die server zelf doen.
Maar aangezien er 1100 mensen van die server afhankelijk zijn en er nogal een luie admin verantwoordelijk voor is (onlangs lag ie 4 uur plat zonder dat ''ie het merkte, en nu geeft hij onze helpdesk de schuld omdat die hem niet had verwittigd ...).

Ik kan natuurlijk een constante ping naar die machine uitvoeren, maareuh, er moeten toch andere manieren zijn.

Dat de applicatie op de server zelf niet draait interesseert me geen moer, ik wil gewoon weten of die server nog bereikbaar is (daar stopt mijn verantwoordelijkheid naar de mensen van de helpdesk toe ..)

Bedankt alvast !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125

als mail platgaat dan kan je moeilijk een mailtje laten sturen :P. als er een andere server is waar je bij kunt dan zou je een soort van monitoring agent kunnen draaien zoals big brother of iets dergelijks. misschien zou je anders een perl scriptje kunnen draaien wat kijkt of bepaalde processen nog draaien... ? (draai op je eigen machine een scheduled task die een scriptje uitvoert wat eens per kwartier of zo checked of ping terugkomt. zo ja -> niets doen, anders net send sturen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25225

Ik kan natuurlijk een constante ping naar die machine uitvoeren, maareuh, er moeten toch andere manieren zijn.
Da''s een prima manier. Doe het niet constant. Laat een scriptje elke 30 sec een ping vesturen. Laat het scriptje pas een mailtje de deur uitsturen na, zeg 4 gemiste pings. Daarmee ondervang je korte netwerkproblemen die geen interventie behoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 22:19
Hangt die server op internet ?
Zoja, www.watchmyserver.com
Stuurt een sms als server platvalt, controlleert elke 15minuten

[typo]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Pagina: 1