Toon posts:

[BC3] Telefoon kabel vs. UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bij een radio omroep bezig hun computers + netwerk op te knappen. Inmiddels heb ik al wat pc''s opgelapt en een netwerkserver draaien. het werkt allemaal vrij goed. Maar tot mijn grote schrik hebben ze Telefoonkabel gebruikt als netwerk kabel! Het werkt op zich wel, maar ik vraag me af hoeveel het er beter op wordt als ik alles vervang door UTP...

Op de server haal ik ong. 600 Kbps en als ik de snelheid meet op een andere pc haalt kom ik maar op 150-200 Kbps. Komt dit door de telefoondraad of is dat normaal?

(vindt het wel raar klinken trouwens, een netwerk via telefoonsnoeren |:( >:))

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:07
Met een gewone UTP kabel (10mbps) kun je dus plusminus 1,2 megabyte per seconden halen. Nogal een verschil dus.

Met 100mbps uiteraard 10x zoveel :7

• tjAb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
dan zou ik er toch UTP kabeltjes gaan aanleggen als het zoveel scheeld :)

Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
scheelt niks..
je netwerk gaat gewoon op 10 Mbps werken of het werkt niet
andere kabels leggen geeft geen verschil..
btw, hebben ze alle connectoren zelf moeten krimpen dan.. veel werk geweest

• witchdoc
Op vrijdag 20 april 2001 18:52 schreef dennisdotcom het volgende:
Met een gewone UTP kabel (10mbps) kun je dus plusminus 1,2 megabyte per seconden halen. Nogal een verschil dus.

Met 100mbps uiteraard 10x zoveel :7
100mbps is NIET 10 keer zo snel dan 10Mbps btw!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
Gewoon ff ping -t x.x.x.x en dan kijken of ping <10ms is en er geen packetloss is,
dan zijn de verbindingen ok.
wel packetloss en hoge ping, -> ff de bekabeling checken.

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid, ze hebben daar een aanlsuiting bij Chello, dus of je die 1,2 Mb haalt, lijkt me sterk, tenzij je van PC naar server meet.

Oh ja, alles hangt met plakband in elkaar |:)

Maar is het normaal dat je snelheid 3x daalt van server naar andere pc?

• witchdoc
Op vrijdag 20 april 2001 19:01 schreef senders het volgende:
even voor de duidelijkheid, ze hebben daar een aanlsuiting bij Chello, dus of je die 1,2 Mb haalt, lijkt me sterk, tenzij je van PC naar server meet.

Oh ja, alles hangt met plakband in elkaar |:)

Maar is het normaal dat je snelheid 3x daalt van server naar andere pc?
wat voor pc''s zijn het? Antieke? Welke nics zitten erin?
de snlheid is absoluut niet normaal nee... zo laag dat ik zelfs aan me eerste uitleg twijfel.

Verwijderd

Topicstarter
De Server is een PII500 of zoiets met 64MB
De Overige PC''s in de cat. PI 166 32-64MB
Volgens mij zitten er netjes 3Com netwerkkaartjes in. Zal het vanavond ff nakijken voor de zekerheid...

Het moet dus sneller kunnen als ik het goed begrijp?!

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 18:56 schreef poohbeer het volgende:

[..]

mierenneuker (8>

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 20 april 2001 18:55 schreef poohbeer het volgende:
scheelt niks..
je netwerk gaat gewoon op 10 Mbps werken of het werkt niet
andere kabels leggen geeft geen verschil..
btw, hebben ze alle connectoren zelf moeten krimpen dan.. veel werk geweest
das niet waar winnie!

als je bad cables gebruikt, krijg je meer overspraak, anuitation, jitter enz. waardoor pakketten slechter leesbaar worden --> meer uitval --> lagere verbindingssnelheid!

echt waar...
ik meot ff tennissen, maar ik zal over 1,5 uur ff wat bewijs op tafel smijten ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

In Theorie is het precies 10x zo veel. Maar bij 100Mbit is er meer verlies, de CPU kan het vaak niet aan. en zo kan ik nog wel 10 redenen bedenken waarom er niet 12,5MByte doorheen gepompt wordt

dus ga eerst je MCSE nou maar eens halen en dan mag je meer kritiek geven.

• Dennis
  • Laatst online: 00:07
Op vrijdag 20 april 2001 18:56 schreef poohbeer het volgende:

[..]

ik ging ook uit van theorie :(
ik bedoel 1,2 megabyte op een 10mbps netwerk haal je in praktijk ook niet :(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ehm, op een 10Mbit verbinding haal je never nooit niet 1,2 Mbyte/s hoor. 700-900 KB/s zijn hele normale waarden.. 600 is aan de lage kant, maar kan ook duiden op veel collisions of gewoon veel verkeer..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• witchdoc
Op vrijdag 20 april 2001 19:16 schreef power het volgende:

[..]

In Theorie is het precies 10x zo veel. Maar bij 100Mbit is er meer verlies, de CPU kan het vaak niet aan. en zo kan ik nog wel 10 redenen bedenken waarom er niet 12,5MByte doorheen gepompt wordt

10 keer zoveel ok, maar NIET 10 keer zo snel
10 keer zoveel verzenden is ook al niet waar

power.. heb geen mcse nodig om bepaalde dingen te weten of tenminste gefundeerde gedachten te formuleren..
als''k fout ben geef''k dat met plezier terug.. maar tenzij je mij iets ziet volhouden zonder gefundeerde argumenten.. DAN mag je komentaar geven..

D-J heeft gelijk btw

Verwijderd

Topicstarter
600 is aan de lage kant, maar kan ook duiden op veel collisions of gewoon veel verkeer..
Hoe zou ik dit op kunnen schroeven? Dit is de snelheid die ik heb gemeten op de server...

Zijn er zoiezo tips om netwerk performance op te krikken >:)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op vrijdag 20 april 2001 19:16 schreef power het volgende:

[..]

Zeg meneer.. heb je je CCNA al? Dat heeft ALLES met netwerken te maken (Cisco Certified Network Assosiate) DAN heb je recht van spreken >:) (niet dat ik dat heb dus) en verder heeft winnie de pooh helemaal gelijk. WHO CARES ABOUT A DIPLOMA.:)
je weet hoe een netwerk werkt of niet.

Verwijderd

Topicstarter
[quoteWHO CARES ABOUT A DIPLOMA.:)
je weet hoe een netwerk werkt of niet.
[/quote]

daar ben ik het in ieder geval helemaal mee eens... Ik heb ook alles zelf geleerd en 0,0 aan diploma''s behalve m''n strik en zwem diploma ;)

maar nu ff weer over de telefoonsnoertjes plz...

• BC3 Victim
Gebruiken ze hubs of switches? Je kunt de hubs vervangen voor switches. Eventueel de link naar de server vervangen door een 100Mbit link, of gelijk het hele netwerk overzetten naar 100Mbit.

Kleine tweaks: Op alle computers de MTU naar 1500 zetten...

[edit]
oh ja, nog een inkopper: alle elefoonsnoeren door UTP vervangen :). Eventueel kun je de telefoonaansluiting ook wel over diezelfde UTP kabel laten lopen, dat zou geen problemen moeten opleveren.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
ze hebben gewoon een hubje..
in totaal gaan er maximaal 4 pc''s aan gehangen worden. Is een swith niet duur btw?

alvast bedankt voor het tweakje B-)

• witchdoc
sender: ga elkaar eens pingen en kijk hoeveel loss je hebt,
heb je ontieglijk veel loss -> utp kabels :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga er zometeen heen en zal het eens aan een uitgebreide test onderwerpen...

De reden dat ik deze post deed was omdat ze het onzin vinden dat ik het wil vervangen door UTP. Nu zoek ik dus wat bewijzen en tips enzo. Ik heb ze al gezegd dat ze beter kunnen bellen met die snoertjes ;)

Ik wil de boel daar gewoon in orde hebben, dus ook een lekker vlot netwerk. Er moeten bv. vlot mp3''s over het nettwerk afgespeeld kunnen worden. Klinkt een beetje raar als er tijdens een uitzending ineens de boel begint te stotteren enzo ;)

• twiekert
  • Laatst online: 22-08 10:45
wat voor telefoon kabel is dat trouwens. ISDN of normaal? ik zou zoiezo ''echte'' utp kabels gebruiken, die zijn er niet voor niets! die zijn o.a. getwist voor het opheffen van storingen. maar goed, als jij graag lage datatransfers en zendfouten wilt, lekker laten liggen.

• BC3 Victim
Argumenten voor UTP ipv. ''telefoonsnoer'':
  • Minder storingen
  • Standaard
  • Schaalbaarheid
Vooral de schaalbaarheid is van belang. Mocht het netwerk gaan groeien dan worden de telefoonsnoertjes vanzelf een kostenpost, daar onderhoud moeilijker wordt. Als gewoon overal standaard kabel ligt heb je dit probleem niet. Juist als een netwerk (nog) klein is, is het verstandig voor standaard materiaal te kiezen. _Nu_ is e.e.a. nog relatief goedkoop aan te passen (UTP kost niet zo verschrikkelijk veel), dat zou over 10 jaar wel eens anders kunnen zijn.

Ik denk dat als je de bekabeling vervangt door standaard UTP, de hub door een 100Mbit switch en (waar nodig) de netwerkkaartjes voor 100Mbit types dat je zult zien dat alles ''vliegt'' :)

Voor 4 PC''s hoeft dat helemaal niet zoveel te kosten, een hub zou ook kunnen echter gezien het kleine prijsverschil tussen een hub of switch zou ik voor een switch gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff gekeken wat ze voor spullen hebben en alles is opzich ok. Netjes 3Com kaartjes, behalve 1 in de server. De kaart aan de modem is 3Com, maar de kaart naar de hub is een of ander vaag merk.

We hebben nog een 3Com liggen, dus die kan ik wel vervangen op zich...

Wat de kabel betrefd, ik weet niet precies wat het is maar niet echt standaard kabel. Het is vrij dik en stevig... (grijs trouwens ;))
Pagina: 1