[BC3] half duplex en full duplex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 11:56
En oh ja,

Het verschil zit er naar mijn weten in dat je bij Full Duplex zowel kan ontvangen als verzenden te gelijk en dat bij half duplex dit om en om gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
leg mij eens het verschil uit en waar kan ik dit instellen? Want ik heb al zitten zoeken bij netwerk maar daar vond ik (tot nu toe niks). ofwel slaap ik nog :9
maar ik wel een snelle netwerkkaart hebben :9~
<OFFTOPIC>
}:O draait niet |:(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 11:56
Effe naar props van je networking neigbourhood. Daar op het tabblad de betreffende NIC selecteren en wederom op props klikken. Vervolgens kan je in het nieuwe venster in het tabblad advanced de instellingen veranderen van Duplex Mode.
Suc6 ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 19:20
a3: klopt, full duplex is tegelijkertijd zenden en ontvangen (op dezelfde poorten)

Enige manier die ik kan bedenken waarop dit mogelijk is, is dus met de Collision Detection die men gebruikt bij hubs.
Komt erop neer dat men het eigen signaal aftrekt van het totaal signaal en zo kan zien wat de andere op de lijn zet.
Da''s meteen dan ook de reden waarom een hub geen full duplex kan. Die zit mogelijk met meerdere signalen op dezelfde bus.

Ik heb LANG niet begrepen hoe full-duplex precies werkte (het leek me onlogisch) maar dit is volgens mij dus de manier waarop het moet werken.

Graag confirmatie van iemand die het quasi zeker weet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turtle
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 15:46

Turtle

okeej. Dan zal ik het eens heel duidelijk proberen te zeggen :)

In je UTP kabel zitten 8 draadjes, hiervan worden er 4 gebruikt voor een netwerk (pin 1,2,3 en 6 op je connectoren). 1 paar, dus 2 draden worden gebruikt om data te versturen en de andere 2 draden om data te ontvangen. In een cross cable worden transmit en recieve omgedraait, omdat wat door de 1 wordt verzonden door de ander wordt ontvangen.
Een cross cable is dus Full-duplex. Een switch ook, omdat deze wat intelligenter is en alle poorten appart aanstuurd.

Een hub echter kopieerd een signaal dat op 1 poort binnen komt naar alle uitgaande poorten. Dus een PC krijgt ook zijn eigen signaal weer terug via de hub. Dan zijn die 2 draden die voor ontvangen worden gebruikt dus al bezet. Kan ie nix anders meer ontvangen tot de lijn weer vrij is.
Collisions heb je dus alleen met hubs. Niet met full duplex apparatuur.

bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Full-duplex is alleen mogelijk bij de kabel-technologieen waarbij gescheiden transmit- en receive-kanalen bestaan. Het werkt dus niet bij coax-bekabeling (10Base-5, 10Base-2), maar wel (in principe) bij UTP- en fiber-bekabeling (10Base-T, 100Base-TX, 100Base-FX, enz. enz.). Er is dus geen sprake van het versturen van meerdere signalen op dezelfde lijn, de signalen blijven gescheiden.

FDX vergt echter nogal wat van de hardware, om full-duplex te kunnen werken moeten zowel de NIC als de switch binnenkomende pakketjes kunnen bufferen terwijl er een pakketje verstuurd wordt, dus er moet een aanmerkelijk slimmere processing plaatsvinden, en er moet voldoende buffer-geheugen aanwezig zijn.

Een hub begint echter direct met het versturen van een pakketje over alle poorten zodra er op een poort een pakketje binnenkomt.

Allereerst is natuurlijk de eis dat je NIC het kan, en dat aan de andere kant van het kabeltje iets zit wat het ook kan (ofwel een 2e NIC met FDX-capacteiten, of een switch). Een hub kan het niet !

Als je NIC het kan, hangt van je operating system en je NIC af hoe je het instelt :
- soms automatisch, beide stukjes hardware proberen te onderhandelen over de mogelijkheid; helaas zijn er teveel situaties waarbij ten onrechte het onderhandelings-resultaat negatief is;
- soms met een jumper of schakelaar op de hardware (zeldzaam);
- onder Windows-operating systems soms vanuit de Eigenschappen (Properties) van de NIC onder de netwerk-instellingen;
- soms met een apart tooltje dat bij je NIC geleverd is;
- onder Novell-clients soms met een commando in de NET.CFG;
- onder Novell-server en Novell-clients soms op de command-line van de driver voor de NIC;
- onder UNIX-achtigen soms in een parameter-bestand voor de NIC;
- onder UNIX-achtigen soms zelfs in de driver zelf alvorens deze te linken met de kernel.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turtle
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 15:46

Turtle

hmm... okay, you win. "iets" uitgebreider en duidelijker...
Met zulke posts in het forum heb je tenminste nog eens wat aan de search functie :Y)

bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Laatst online: 02-10 19:20
hehe, die mvdejong blijft me verbazen he!
Pagina: 1