[BC3] Wat is beter? 2x 8prts switch of 1x 16 prts?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik wil binnenkort een LAN houden met zo''n 15 mensen. We willen daarvoor een switch aanschaffen. Wat is beter? 1x een 16 poorts of 2x een 8poorts switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 18:42

Yucko

One clown to rule them all !

Een switch aanschaffen voor een lanparty ??? Waarom niet gewoon een paar hubs aan elkaar koppelen ? Voor een klein netwerk meer dan genoeg tenzij je GB tegelijkertijd van meerdere pc''s naar andere pc''s wilt overpompen.

In mijn ogen geven jullie dus geld uit aan iets wat helemaal niet hoeft

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 22:56

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Afgezien van wat JaJoah zegt lijkt 1x16 mij goedkoper dan 2x8.

Greetz Copycat

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 16 april 2001 18:25 schreef JaJoah het volgende:
Een switch aanschaffen voor een lanparty ??? Waarom niet gewoon een paar hubs aan elkaar koppelen ? Voor een klein netwerk meer dan genoeg tenzij je GB tegelijkertijd van meerdere pc''s naar andere pc''s wilt overpompen.

In mijn ogen geven jullie dus geld uit aan iets wat helemaal niet hoeft
Het is wel verdomde handig als jij net met een potje Kwak3/UT/Whatever bezig bent met meerdere mensen en iemand anders wil "effe" een mp3/DivX je binnentrekken. Met hubjes komt je dan zwaar in de problemen. Daarbij komt nog eens dat 16-poorts hubs al moeilijk te vinden zijn vanwege het feit dat 16 computers op 1 netwerk sowieso al veel vragen.

Om terug te komen op Flipmo2K''s vraag: ik denk dat een 16 poorts switch makkelijker is. Misschien ook wel sneller. Als geld een probleem is dan zal het niet veel uitmaken of je nou 2*8 neemt of 1*16. Qua kabels etc. is 1*16 iig makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 16 april 2001 18:34 schreef Tweakert het volgende:
Om terug te komen op Flipmo2K''s vraag: ik denk dat een 16 poorts switch makkelijker is. Misschien ook wel sneller. Als geld een probleem is dan zal het niet veel uitmaken of je nou 2*8 neemt of 1*16. Qua kabels etc. is 1*16 iig makkelijker.
niet veel? vet veel! |:(

Verhaaltje:

Stel, je hebt 2 switches van 8, die je doorlinkt met een kabeltje, je mist dan al een poortje op elke switch, je hebt nog maar 14 poortjes.

Laten we de overige 14 poortjes nummeren van 1 tot 7 op switch 1 en 8 tot 14 op switch 2

Je hebt iemand op poortje 3 die 100 mbit van poortje 8 trekt. Je hebt dan 100 mbit verkeer tussen switch 1 en 2.

Dan komt er iemand die vanaf poortje 5 daaroverheen nog eens 100 mbit vanaf poortje 12 wil trekken. Nee! dat kan niet, want er ligt maar 100 mbit tussen de twee switches. Dus je haalt ieder nog maar 50 mbit van de ander :)

*snappez vous?*

Dit heb je bij 1x 16 niet :)

============

2x8 nadelen

-- duurder in de meeste gevallen
-- langzamer (je moet immer doorlinken)
-- je hebt nog maar 14 poortjes over

1x16 voordelen

-- goedkoper in de meeste gevallen
-- als het bovengenoemde verhaaltje vervalt
-- sneller dus
-- 16 poortjes! Weer 2 aansluitingen extra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Damn Arendje, dat is nog eens een duidelijk verhaal! Hartstikke bedankt! Ik ren gelijk effe die 16-poorts switch halen.

PS: Het is inderdaad de bedoeling dat er de nodige "grote bestanden" gekopieerd gaat worden dus een hub vervalt sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Let er op dat je wel een ''echte'' switch koopt!

Verkopers en verpakkingen zijn meestal nogal vaag als het gaat om een switch.
En de kans bestaat dat je een hub in je handen gedruktt krijgt die alleen switcht tussen zijn 10 en 100mbit segment.
Ga als het ff kan voor een switch met een 1.6Gb backbone dan kan iedereen full 100Mbit trekken zonder een ander tot last te zijn:)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Laatst online: 05:59

admiral866

The King Personality Disorder

Op maandag 16 april 2001 19:23 schreef Arendje het volgende:
[knip...]

het duidelijke verhaal van arendje :)
of 2 x 8 en dan beide switches 800mbit uplink
maar die zullen wel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 17 april 2001 13:44 schreef admiral het volgende:

[..]

of 2 x 8 en dan beide switches 800mbit uplink
maar die zullen wel duurder zijn.
Ben je van plan twee 8 poorts 3commers aan te schaffen met matrixmodule ofzo???:7
de oplossing van arendje is echt veel handiger en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Er staat me iets bij dat er ook een 16-poorts variant bestaat van de 8-poorts LinkPro switch waar al zoveel tweakertjes lol van hebben. Zou wel eens een hele goeie koop kunnen zijn. Ff informeren bij www.mr-at.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 19:10

Macros

I'm watching...

Wij gebruiken op onze LAN altijd een Cisco Systems Catalyst 3524 XL 8-)
Dat ding is pas bruut!
24 100mbit poortjes, autosensing
4 1gigabit poortjes, voor uplink naar andere swiches en servers (ruige ftp server bv)
Alles is remote manageble dmv, web (java applet), telnet, com poort.
Mogelijkheid van het clusteren van switches van dezelfde types.
Bruut beestje :)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 14:31
dan hebben we het hier ook wel over een switch voor bedrijven en niet zo''n memo bout switch. welke met een lan party ook wel voldoende zijn.

dus je moet hier geen appels met peren vergelijken. trouwens die cisco ondersteund waarschijnlijk ook meerdere vlan''s en heeft een veeel hogere backplane speed.
Pagina: 1