Toon posts:

[BC3] NETWERK EN UPC INTERNET DELEN, HOE????

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 computers in een netwerk en binnen kort krijg ik via de kabel UPC internet (CHELLO).
Wie weet hoe ik het moet doen om op alle drie de computers intenet te delen???
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ja, ik wil je heel graag helpen maar zou je in het vervolg niet zo willen schreeuwen.
Ik zal zo een aantal links voor je opzoeken waarmee ik je een eind op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

1. Schreeuw niet zo
2. Gebruik de search hiero es.

Maar ik wil je toch wel ff helpen :)

Welk OS draai je? Je moet namelijk 1 van die 3 PC''s als Internet Server aan wijzen. Daar komen dus 2 NIC''s in, 1 voor Internet en 1 voor het interne netwerk. In Windows 98/2000 zit ICS, daarmee kun je snel internet delen over je netwerk. Ook kun je Winrout/Sygate Home Network gebruiken.

Als beste oplossing kun je ook ergens een ouwe PC weg slopen en deze inrichten als Internet Server door er bijvoobeeld Linux of FreeSCO (= een verkleinde Linux versie, alleen voor internet delen en firewall enz.) op te zetten.

Zeg het maar :):)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Om je een klein stukje op weg te helpen:

[topic=69917]
[topic=143219]
[topic=151010]
[topic=77391]
[topic=66633]
[topic=126476]
[topic=138625]
[topic=141841]
[topic=155388]
[topic=55993]
[topic=129788]
[topic=123206]
[topic=41186]
[topic=146655]
[topic=90924]
[topic=40017]
[topic=92372]
[topic=104289]
[topic=41118]
[topic=44845]
[topic=154312]
[topic=156379]
[topic=82448]
[topic=157603]
[topic=23277]
[topic=151523]
[topic=39557]
[topic=74334]
[topic=146453]
[topic=79808]
[topic=130531]
[topic=114568]
[topic=100574]
[topic=139521]
[topic=39424]
[topic=113028]
[topic=125553]
[topic=54358]
[topic=145184]
[topic=93282]
[topic=99550]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zaterdag 14 april 2001 12:19 schreef Bulldog het volgende:
Om je een klein stukje op weg te helpen:
[*KNIP*]
hehe, dat doe je snel :):):P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien toch maar een Faq schrijven ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je hebt zowieso een externe modem van chello..
die PCI kaart die ze erin proppen is je netwerkkaart.

en ja je kan zo''n kastje/switch/router gebruiken maar die zijn wel prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zaterdag 14 april 2001 13:09 schreef BAZZA het volgende:
Misschien toch maar een Faq schrijven ? :P
Ach, mensen moete gewoon de search gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor jullie tips.
Ik hoorde dat UPC (chello) een pci kaart gaat plaatsen.
Maar wat ik wil is, als er op 1 van de 3 computers geinternet wordt dat niet eerst een server aan moet staan, computers komen op 3 verdiepingen te staan.
Ik las in 1 van de links dat er een kastje van SMC is router/switch, waar het kabelmodem ingaat en dat er dan geen server meer aan hoeft te staan.
Moet ik dan niet over een extern kabelmodem beschikken?
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik wil mezelf gewoon goed op de hoogte houden voor ik e.e.a. aanschaf.
Dus alle informatie is welkom.
In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 16:14
Op zaterdag 14 april 2001 19:32 schreef johnbjohn het volgende:
Bedankt alvast voor jullie tips.
Ik hoorde dat UPC (chello) een pci kaart gaat plaatsen.
Maar wat ik wil is, als er op 1 van de 3 computers geinternet wordt dat niet eerst een server aan moet staan, computers komen op 3 verdiepingen te staan.
Ik las in 1 van de links dat er een kastje van SMC is router/switch, waar het kabelmodem ingaat en dat er dan geen server meer aan hoeft te staan.
Moet ik dan niet over een extern kabelmodem beschikken?
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik wil mezelf gewoon goed op de hoogte houden voor ik e.e.a. aanschaf.
Dus alle informatie is welkom.
In ieder geval bedankt.
Dit snap ik ff niet :?
Extern kabelmodem? Als je chello neemt krijg je een netwerkkaart en een externe kabelmodem, dus dat je nog een externe moet kopen is onzin ;) (die leveren ze je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

spok9

Groen...

Gewoon servertje instellen met winroute lite. Werkt perfect, heb ik ook...

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

TVsignaal-binnenkomst --> Kabelmodem --> Netwerkkaart in PC.
Dit is de standaard aansluiting bij internet via de kabel.

Om te gaan delen zijn er de volgende mogelijkheden,
1. TV-in --> KblMdm --> BreedbandRouter naar x PC''s waar x het aantal poorten van de router
Elke pc heeft een Netwerkkaart nodig om op de router te connecten. Omdat deze routers vaak een switch hebben is onderling netwerk verkeer mogelijk tussen de PC''s.
Kosten: Breedbandrouter + fl 450,= plus wat UTP kabels en 2 extra netwerkkaartjes 40,=.
Netwerkkaartje voor internet wordt bij installatie geleverd,
Elke PC gaat rechtstreeks via de router op het internet.

2. TV-in --> KblMdm --> PC1 met 1 netwerkaart voor internet en 1 netwerkkaart voor interne netwerk en internet te delen naar de andere PC''s. verbinding van deze kaart gaat naar Hub of Switch.
De 2 andere PC''s hebben een netwerkkaart aangesloten op de HUB.
Kosten: 3 stuks netwerkkaarten 40,= plus wat UTP kabels en een HUB of Switch. Deze vanaf 70 gulden voor een 10Mb HUB. Een Switch is aan te raden deze zijn iets duurder als een HUB. Neem indien de cash dit toe laat 10/100Mb netwerkaartjes en switch.
1 PC moet in bovenstaande altijd aanstaan om toegang te geven aan de andere PC''s voor toegang naar het Internet.

kijk hier bijvoorbeeld even voor een router. prijs ca.500,= voor de 4 poorts bij De PC handyman (MEMO Systems)

:7

[niet goed gelezen]
had al een netwerk zag ik, BNC of UTP met HUB ?, dat verandert het kosten plaatje natuurlijk. Draai zelf met WinrouteLite op een WIN98SE-PC als server/deler, met een uptime van soms 3 maanden (ja, hoe bestaat het)
[/niet goed gelezen]

? weet jij wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-09 09:41

ReseTTim

Chocolate addicted

ff een goede uitleg voor als je winroute pro 4.1 gebruikt.

Logboek voor WinRoute PRO 4.1®©
----------------------------------------------------------------

SERVER
IP: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

CLIENTS
IP: 192.168.1.x (elke willekeurig getal tussen de 2 en 255)
Subnet Mask: 255.255.255.0

wanneer er meer dan 256 pc''s in 1 netwerk zitten dan wordt het subnet maks 255.255.0.0
en dan verander je 192.168.1.x in 192.168.2.x voor de rest van de pc''s.

-----------------------

INSTELLINGEN VAN DE SERVER
-----------------------

Stop in de server 2 netwerkkaarten

1. voor de verbinding met internet via de kabel
2. voor de verbinding met je netwerk en om kabel te kunnen delen.

bij de netwerkkaart waarbij je verbinding hebt met internet laat je het IP adres automatisch verkrijgen. bij
de andere kaart die verbonden is met het netwerk vul je een IP adres in, dat is in dit geval 192.168.1.1.

-----------------------

INSTELLINGEN VAN WINROUTE PRO 4.1 VOOR DE SERVER

1. INTERFACES/ NAT (icoontje met de netwerkkaart

klik op de netwerkkaart (Ethernet) waarvan je verbinding hebt kabel. selecteer die en klik op ''Properties''.
vink dan bij ''Settings'' alleen het bovenste hokje ''aan'' en klik dan op ''OK''. als het goed is zie je dan bij de
ethernetkaart die verbonden is met het internet bij het kolom NAT op ''ON'' staan. klik dan op ''Apply''.

-----------------------

2. PROXY SERVER SETTINGS

vink in het Tablad ''General'' het eerste vakje ''aan'' waarbij staat Proxy server enabled. en vul dan bij
Proxy port een getal in (bijv. 70). vink ook weer het tweede vakje ''aan''. ga dan naar het tabblad ''Advanced''
en vul bij Parent Proxy het IP adres in van je server dus als je IP van je ethernetkaart dat is aangesloten
is met het netwerk. vul je dat IP adres in (bijv. 192.168.1.1) en bij Port vul je het getal in die je hebt
gebruikt voor Proxy port en dat is in dit geval 70. klik dan op ''Toepassen'' en ''Ok''.

-----------------------

3. DNS FORWARDER

laat de DNS staan zoals die staat, want standaard is ie ingesteld zodat hij de DNS server gebruikt waar
jij op inbelt of gebruikt. dus dat betekent dat het eerste hokje is ''aangevinkt'' en dus dan de eerste opsie
is gekozen. de rest van de hokjes moet ook aangevinkt zijn maar bij de text(IP) space, niks plaatsen.
en klik dan op ''Apply''.

-----------------------

4. DHCP SERVER

vink het hokje DHCP server enabled ''aan''. klik dan op ''New Scope'' en vul bij Address Scope bij ''From'' in
het IP adres in dat na de server komt. dus als de server 192.168.1.1 is dan vul je bij ''From'' in 192.168.1.2
en bij ''To'' komt het IP adres van de pc die het hoogste IP adres heeft. bijv. 192.168.5. vul in dit geval
bij ''Subnet Mask'' in 255.255.255.0 zijn er meer dan 256 pc''s in het netwerk dan moet dit veranderen in 255.255.0.0
het subnet mask kan alleen bestaan uit 255 of 0. vink daaronder de eerste twee hokjes ''aan'' en vul bij
''Specifi value'' het IP adres in van de server dat in dit geval 192.168.1.1 is. klik dan op ''Ok''en vervolgens
''Apply'' en weer ''Ok''.

-----------------------

je hebt nu de server ingedeeld voor delen van internet via de kabel. verder kun je nog zelf mail server instellen
en de User accounts. het lijkt mij slim om voor de administrator een password erop te zetten want dan kan niemand
de instellingen wijzigen per ongeluk.

-----------------------

INSTELLINGEN VAN DE CLIENTS
-----------------------

Win9x/ME/2k Proffesional
-----------------------

Vul bij de clients iedere pc zijn eigen IP adres in. server is 192.168.1.1 dus zijn de clients
192.168.1.x (x= 2-255) het Subnet Mask is in dit geval 255.255.255.0. vul bij Standaardgateway het IP adres
in van de server dat is in dit geval 192.168.1.1. zorg vervolgens voor dat je zelf een DNS server IP adres kan
invullen dat onder de standaardgateway staat. ook dit adres is weer van de server dus vul 192.168.1.1 in.
je hebt nu de clients ingesteld zodat ze online kunnen.

ReseTTim

deze handleiding heb ik gemaakt.
je kunt het ook vinden op me site.

je mag het wel gebruiken maar niet veranderen en zeggen dat jij het gemaakt hebt.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Pagina: 1