[BC3] UTP, Ik wil ff duidelijkheid plz!

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Hallo Tweakurz!

Ik heb nu thuis een netwerkje staan van 2 computers. Het wil niet werken. Ze kunnen elkaar niet pingen en dus elkaar ook niet zien in Netwerkomgeving. Ik heb al veel de search gebruikt maar iedereen heeft andere meningen. Dus ik wil ff duidelijkheid want volgens mij heb ik de kleurvolgorde verkeerd gedaan in de UTP stekkerjes. Ik heb ze namelijk zelf geknipt. Het komt erop neer dat ik gewoon simpelweg 2 computers aan elkaar heb gekoppeld. Ik heb alle drivers enzo al geinstallerd van de netwerkkaarten en de protocollen afgesteld. Nu wil ik alleen weten wat nou het verschil is tussen een kabeltje dat recht over gaat en een crosscable, oftewel: hoe moeten de kleuren zitten als je gewoon een netwerkje tussen 2 comps hebt. Moeten ze dan aan allebei de kanten hetzelfde zitten? (wat ik nu heb en niet werkt) of moet er aan de ene kant een andere kleurencombinatie worden gebruikt dan de andere :? Ik heb nu gewoon aan allebei de kanten: wit-oranje / oranje / wit-groen / blauw / wit-blauw / groen / wit-bruin / bruin

Alvast bedankt!!!

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Als de ene stekker (rj45) in de nic van de ene pc gaat, en de stekker aan de ander kant van diezelfde kabel in de nic van een andere pc (jouw situatie) moet je een cross-cable gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op woensdag 11 april 2001 12:28 schreef wizl het volgende:
Als de ene stekker (rj45) in de nic van de ene pc gaat, en de stekker aan de ander kant van diezelfde kabel in de nic van een andere pc (jouw situatie) moet je een cross-cable gebruiken
Ok, Thnx. MAAR nu mijn laatste vraag, wat zijn de gegevens van een crosscable nu precies? Hoe zitten de kleuren (aan beide kanten)?, gebruik je een crosscable dus alleen bij peer to peer?, is een rechtover kabeltje dan alleen voor als je een netwerkkaart erin heb zitten voor je kabelmodem?
Dat is trouwens ook in mijn geval zo. In PC1 waar het internet binnenkomt zit al een netwerkkaart. Die is van casema, en nu heb ik er een extra ingezet die dan moet connecten met PC2

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Nah, aan die link had ik weinig tog nog wat info opgedaan. Maar kan iemand die hier een beetje verstand van heeft even antwoord geven op mijn eerste en tweede post??
Thhnxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok,

crossover:
pin 1 -> 3
pin 2 -> 6
pin 3 -> 1
pin 6 -> 2

4,5,7 en 8 worden niet gebruikt
is het alleen nog aan jou van welke kant je moet tellen ;), ben ik effe vergeten :?

straight:
pin x -> x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Aaaaaarrghhh wat ga ik nu vervelend doen: Kijk dat was wat ik juist wel kon vinden al die nummertjes. Maar ik zou echt niet weten waar die nummertjes op slaan. JA op de 8 adertjes natuurlijk! Dat snap ik ook wel maar kan iemand niet ff zoiets voor me tikken / internet link geven zoals dit:

Kleurenverhouding in RJ45 stekkertje aan ene kant:

kleur/kleur/kleur/kleur/kleur/kleur/kleur/kleur

Kleurenverhouding in RJ45 stekkertje aan andere kant:

kleur/kleur/kleur/kleur/kleur/kleur/kleur/kleur

Of snap ik het hele princiepe van een crosskabel verkeerd en is het heel wat anders dan een utp kabel ofzo????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke komt hij :Z

kleurcode voor cross kabel, dus van nic naar nic ! ( dit werkt dus niet met een hub en nic )

voor kant a
wit oranje /oranje / wit groen / blauw / wit blauw / groen / wit bruin / bruin

voor kant b
wit groen / groen / wit oranje / blauw / wit blauw / oranje / wit bruin / bruin

zo heb ik het een paar jaar geleden op school geleerd. :)
suc-6 :P

correct me if i am wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Kijk, aan zulke antwoorden heb ik tenminste wat! THANX GUYS ga et als ik thuis ben meteen proberen!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 11 april 2001 13:50 schreef elmo22 het volgende:
oke komt hij :Z

kleurcode voor cross kabel, dus van nic naar nic ! ( dit werkt dus niet met een hub en nic )

voor kant a
wit oranje /oranje / wit groen / blauw / wit blauw / groen / wit bruin / bruin

voor kant b
wit groen / groen / wit oranje / blauw / wit blauw / oranje / wit bruin / bruin

zo heb ik het een paar jaar geleden op school geleerd. :)
suc-6 :P

correct me if i am wrong
Klopt ook naar mijn idee en ja, de kleurcode is van belang, zeker met lange straight UTP kabels en een 100Mbit netwerk. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kleuren zijn NIET belangrijk. wat WEL belangrijk is dat je de twisted pairs gebruikt (dus pin 1 en 2 moeten van hetzelfde twisted pair zijn, voorbeeld: groen/wit-groen, enz).

Als je dat niet doet dan vang je VEEEL meer storing en dan werkt het ZEKER niet op 100mb (wel op 10mb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 11 april 2001 12:58 schreef Ledo het volgende:
is het alleen nog aan jou van welke kant je moet tellen ;), ben ik effe vergeten :?
Als je het stekkertje met het clipje naar 8eren houdt, en de connctortjes naar voren, en dan ook nog de connectortjes naar boven, is de pin helemaal links pin 1 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Okeej,.. Maar wanneer gebruik je nou Straight en wanneer Crossover?
Je kan Crossover zeker alleen gebruiken bij peer to peer? (dus 2 compies aan elkaar)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een crosslink kabel gebruik je alleen bij een netwerk van 2 PC''s waar een kabel van de ene netwerkkaart rechtstreeks naar de andere netwerkkaart gaat. "Normale" UTP kabels gebruik je in combinatie met een HUB, die dan de crosslink functie a.h.w. overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op woensdag 11 april 2001 14:06 schreef xmike het volgende:

[..]

Klopt ook naar mijn idee en ja, de kleurcode is van belang, zeker met lange straight UTP kabels en een 100Mbit netwerk. *D
De kleurcode is niet van belang, wat van belang is is dat paar 1-3 en 2-6 dezelfde kleur gebruiken, bijvoorbeeld bij een crosskabel:

PC1 - PC2
1 - 3 = oranje
3 - 1 = oranje-wit
2 - 6 = blauw
6 - 2 = blauw-wit

voorbeeld bij een straight-kabel (PC naar Hub):

PC - HUB
1 - 1 = groen
3 - 3 = groen-wit
2 - 2 = oranje
6 - 6 = oranje-wit

Het spul heet niet voor niets unshielded TWISTED pair. De twist is van belang bij de electrische signaleren tussen bovengenoemde paren. Of je nou de twist tussen oranje en oranje-wit of die van bruin en bruin-wit gebruikt maakt niet zoveel uit.

Zie ook mail.nllgg.nl/linux/1997-05/560.html over de paren :*

Officiele kabelmakers gebruiken wel een volgorde, maar dat is meer om een standaard aan te houden, wat wel prettig is als de volgende kabelmaker een kabelbreuk moet fixen bijvoorbeeld.

[Wijziging = twisted ipv twister]

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Net nog een stelletje zitten maken, en die werken :
connector met het kabel-gedeelte van je af, lipje naar onderen , dan lopen de nummers van rechts naar links van 1 naar 8 :

bruin | bruin-wit | oranje | blauw-wit | blauw | oranje-wit | groen | groen-wit

Voor een straight-true cable (dus van een computer of uplink-poort of zoiets naar een normale hub-poort) doe je aan de andere kant hetzelfde.

Voor een cross-cable (dus tussen twee computers, tussen twee normale of tussen rwee uplink-poorten) verwissel je pin 1 met pin 3 en pin 2 met pin 6 en dan zie je het volgende :

bruin | bruin-wit | groen | blauw-wit | blauw | groen-wit | oranje | oranje-wit

Knip ze !

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:57
Afbeeldingslocatie: http://home.gelrevision.nl/toon.oss/tp.gif

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
peer to peer is een netwerk zonder server(s) waar dus iedere PC gelijkt is, maar dat betekent dus dat je niet voor ieder peer 2 peer netwerkt crossed gebruikt :)

(maar je bedoeling is duidelijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Laatst online: 03-10 15:50
Op woensdag 11 april 2001 18:18 schreef FatalError het volgende:
[afbeelding]
zeg er voor de volledigheid effe bij dat B de ''echte'' (meestgebruikte) standaard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:57
De getiepte A is de echte A, wat eroverheen geschreven is is fout. Maar dat boeit verder niet.
Van de door mij gekochte kabeltjes zijn de meesten A, een enkeling is B. Als ik ze zelf maak zijn ze A, maar zoals gezegd, dat boeit niet.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik ben nu thuis en ga weer aan het knippen!! Ik denk dat het nu wel lukt,..
NOGMAALS THANNXXXXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Jup,.. het was ff knippen,.. pluggen,.. en het lampje van de netwerkkaart ging meteen branden,.. het was eigenlijk allemaal een plakje cake :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 23:03
Op woensdag 11 april 2001 19:27 schreef FatalError het volgende:
De getiepte A is de echte A, wat eroverheen geschreven is is fout. Maar dat boeit verder niet.
Van de door mij gekochte kabeltjes zijn de meesten A, een enkeling is B. Als ik ze zelf maak zijn ze A, maar zoals gezegd, dat boeit niet.
Wat er bovenstaat is juist wel het goede, net even gechecked

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ja is goed,.. viel mij ook al op.

Pagina: 1