[BC3] Welke Cisco router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold|IA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 20:18
Situatie: netwerk met 12 workstations. die via DHCP ip adres krijgen. novell server die als mailserver gaat functioneren (Groupwise 5.5) 1 kabelinternet account met 1 ip adres.
kabel internet moet op router worden aangesloten. en de router wordt op de hub aangesloten. de router moet dus de e-mailpoorten forwarden naar het interne adres van de mailserver. En de Router moet alle workstations toegang kunnen geven tot internet. tevens moet de router een firewall functie ingebouwd zitten. Welke Cisco router kan ik het beste gebruiken? en hoe te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Waarom een CISCO router? Zet er gewoon een winnt4 gebakje neer met wingate erop doet alles wat je wilt en meer . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Voor maar 12 users is een 1605 ( 2 x 10mb ethernet aansluiting ) met IP featurepack + firewall software meer dan voldoende.
Dan ga ik er wel vannuit dat je een ethernet aansluiting hebt op je kabelmodem.

Configureren kun je handmatig doen .. ( kan je wel voorzien van wat configs als je daar behoefte aan zou hebben ) of met de software die cisco op zijn site biedt.
Je kunt kiezen voor Fast step .. ( voor als je helemaal geen idee hebt wat je doet )
Of config maker .. voor de wat gevorderde user.
Je kunt ze beiden downloaden op de Cisco site
fast step hier :
http://www.cisco.com/pcgi-bin/tablebuild.pl/faststep

config maker hier :
ff registratie zut invullen ( is wel gratis )
http://www.cisco.com/pcgi-bin/fg/form?312

sucses

edit:

waarom een cisco router ?
a: omdat ie geen blue screens genereerd, niet crashed als je hem niet netjes afsluit omdat b.v. de spanning eraf valt.
Je niet continue bezig hoeft te zijn met patches service packs etc. etc.
Hij super bedrijfszeker is.
....
moet ik verder gaan ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold|IA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 20:18
Daar heb je wel gelijk in dat was ook wat ik daar graag zou willen hebben. maar het probleem is dat ik er straks weer weg ga en. en er zit niet elke dag een systeembeheerder, met een router heb je een uitval die te verwaarlozen is. Als die router 1 keer goed werkt hoeft er nooit meer naar worden gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Valt voor beide opties dus wat te zeggen. ''K moet zeggen uit eigen ervaring dat het met die BSOD wel meevalt hoor. Installen, SP''tjes erop en blazen maar. Voordeel van bijv. wingate is dat je ook nog wat policies m.b.t. werkstations, users etc. kunt instellen. (Ik val CISCO dus niet af, ga er op basis van eigen ervaring van uit dat een wingate oplossing voor de wat mindere beheerders onder ons wat makkelijker is te onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 12 workstations een Cisco Router??? |:(
geld teveel?
Gewoon een inetshare proggie op de server en klaar is kees en alles verbinden via een 100mbps Hubswitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op donderdag 12 april 2001 09:46 schreef kyle_2000 het volgende:
Voor 12 workstations een Cisco Router??? |:(
geld teveel?
Gewoon een inetshare proggie op de server en klaar is kees en alles verbinden via een 100mbps Hubswitch
dat idee was al afgekraakt. je bent te laat... :+

Maar warom cisco? pak toch gewoon een el cheapo broadband router... SMC baricade of zo.

scheelt een zak geld zeg!
ben je voor 1000,- klaar!

SMC:
- baricade: 450,-
- switch: 400,-
totaal: 850,-

Cisco kost:
- cisco 1605 3720,-
- ip/fw feature 3230,-
- bijbehorende switch 400,-
totaal: 7350,- !!!!!!!!!!!!!

nogal een verschilletje.