[BC3] Netwerk via DOS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Mijn opa heeft een hele ouwe computer. Daar draait dos op. En zo''n menutje waar je programma''s mee kunt opstartne. Nu is deze heel erg gaar aan het worden (heeft het 13 jaar al uitgehouden). Maar nu heeft hij hier een stamboom in die wat heel groot is. Nu wou ik die data op een4,86 met dos en win95 zetten. Maar in beide pc''s zit geen netwerkkaart. Nu heb ik wel eens gehoord dat dit ook via de printerpoort kan. Maar ik heb geen idee hoe. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij dat duidelijk uitleggen. Want ik ben iemand die is opgegroeid in het windows tijdperk en heb dus eigenlijk niet zoveel verstand van dos :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 01:03 schreef jbcyber het volgende:
Mijn opa heeft een hele ouwe computer. Daar draait dos op. En zo''n menutje waar je programma''s mee kunt opstartne. Nu is deze heel erg gaar aan het worden (heeft het 13 jaar al uitgehouden). Maar nu heeft hij hier een stamboom in die wat heel groot is. Nu wou ik die data op een4,86 met dos en win95 zetten. Maar in beide pc''s zit geen netwerkkaart. Nu heb ik wel eens gehoord dat dit ook via de printerpoort kan. Maar ik heb geen idee hoe. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij dat duidelijk uitleggen. Want ik ben iemand die is opgegroeid in het windows tijdperk en heb dus eigenlijk niet zoveel verstand van dos :?
Ik begrijp hier uit dat opa de 486 krijgt ??
Het snelst is gewoon de hele stamboom op diskettes zetten in in de 486 copieeren.
Of je stopt opa''s hd in de 486 en copieert gewoon de boel naar c:\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-09 09:26

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Je kunt via je lpt of je RS232(seriele) poort inderdaad communiceren. Je sluit er immers ook je modem op aan! Om direct met een pc te communiceren heb je een null-modem kabel nodig (die is gekruist, zodat tx op rx komt, en omgekeerd). Kun je in elke computerwinkel kopen.
Verwacht niet al te hoge snelheden. Oudere computers werken met een trage I/O kaart, waardoor de snelheid beperkt blijft (kan zelfs maar 9600kb/s zijn).

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Mijn opa krijgt inderdaad die 4.86 (zeer nieuw voor hem *D)Maar die harde schijf omzetten zit niet in de mogelijkheden. Want van die zeer oude hd weet ik geen jumper settings en daar kom ik door proberen ook niet achter en ik heb heel internet nagezocht. En het past niet op een diskette die man doet er al bijna z''n hele leven over dus tel maar eens na hoe veel dat is.

O ja de snelheid doet er niet zo toe. heeft eimand enig idee hoeveel zo''n kabel kost

beste cherbersor met welk programma kun je die verbinding dan tot stand brengen als ik dat mag vragen

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bedoel het past niet op een diskette ? Zoek het web maar eens af op zip en disk spanning kun je alle bestanden verdelen over meerdere diskettes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet met een dood simpel ZIP-progje toch wel mogelijk zijn om het te zippen over meerdere diskettes?

[edit]
F*k, Keescpk is me net voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 02:35 schreef jbcyber het volgende:
En het past niet op een diskette die man doet er al bijna z''n hele leven over dus tel maar eens na hoe veel dat is.
Het gaat er niet om hoelang opa er over doet maat hoe groot het (de) bestanden zijn. Ik neem aan dat het gewoon asci is dus zo enorm zal dat bestand wel niet zijn. Als het minder dan 1.44 mb is past het op een diskette. Als het groter is zijn er dos-programma''s waarmee je het bestand over verschillende disk kunt verdelen.

zie
www.download.com
www.tucows.com

Je kunt natuurlijk opa''s pc geschikt maken voor een verbinding via de serieele poort maar dat duurt gewoon veeel langer dan de boel op disk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Het programma FastLynx werkt goed met zowel een parallelle als een seriële kabelverbinding. Het is een klein progje. Ik heb een oude versie -uitsluitend bedoeld voor DOS-, en die kan ik je wel toemailen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 18:21

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Gebruik laplink!
is een super programma voor dos bende via de parallele poort over te zetten :9

veel suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe
  • Laatst online: 29-09 14:24

oehoe

blije prutser, ouwe sok

FastLynx is idd een erg fijn proggie voor dit soort dingen. En Arj is een erg fijn "zip"-programmatje voor/onder Dos. Zal haast overal wel te vinden zijn...

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 11:39
gewoon arj gebruiken.

copieer eerst arj.exe naar die oude pc

dan ga je in de directory staan van wat je wilt backuppen, en doe ''arj a a:\backup.a01 /jm1 /va /r''
zorg wel dat je voldoende lege diskettes heb.
ga dan naar de niewe, copieer daar ook arj.exe op en doe in de directory waar het moet komen ''arj x a:\backup.a01 /v''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

INTERLNK EN INTERSVR(of was het nou SRV).

In ieder geval daar kan het PERFECT mee en kan je dus heel simpel op de pc schijffies mounten van de andere pc via de printer, com poort etc. Ik gebruik printer heeeel soms maar dan via windows (via dos vroeger ook!) en via dos werkt perfect alleen de pc die je als server zet kun je dan niet gebruiken effe.:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 02:55 schreef GEEZER het volgende:
Als het minder dan 1.44 mb is past het op een diskette.
Dit is dus niet zo. In die pc, waarschijnlijk een XTtje, zich hooguit een DD 3,5" driveje, waar dus ook max 720KB op kan. Maar het is ook nog mogelijk dat er een 5,25" drive enkel in zit (320KB of 160KB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 02:35 schreef jbcyber het volgende:
Want van die zeer oude hd weet ik geen jumper settings en daar kom ik door proberen ook niet achter en ik heb heel internet nagezocht.
[/qutoe]

Wat is het merk en typenummer van die schijf? Als je die even geeft zal ik even kijken voor je! Moet lukken...
[...]
Euhm, dan pak je toch een paar extra floppy''s?
8-)

O ja de snelheid doet er niet zo toe. heeft eimand enig idee hoeveel zo''n kabel kost

beste cherbersor met welk programma kun je die verbinding dan tot stand brengen als ik dat mag vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 21:11

Yucko

One clown to rule them all !

pak gewoon FastLynx en een parr. verbinding aangezien deze wat sneller is dan de com. verbinding.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Als ik jou was zou ik INTERLNK en INTERSRV gebruiken. Dit programma heb ik vroeger meermalig gebruikt (in die tijd geen echt netwerk) tussen een Pentium100 en een 8088XT op 10Mhz. Moet je de Oude computer INTERSRV draaien en op de andere INTERSRV. Ik geloof dat dit programma wordt meegeleverd met DOS (misschien alleen de nieuwere versies).

Die kabels zijn niet zo duur dacht ik. Je kunt ze in practisch iedere winkel kopen dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Bedankt voor al jullie antwoorden. Nu kan ik teminste verder ik zal het proberen te kopieren op een diskette en als dat niet lukt zal ik dat programma gaanz oeken.

Dus jongesns Bedankt :)

Pagina: 1