Toon posts:

[BC3] Gigabit Ethernet

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik wil graag (voor niet privé doeleinden) tussen 2 PC''s een Gigabit Ethernet link opzetten om o.a. een performance analyse te doen.

Welke NIC''s kan ik daar het beste voor aanschaffen en hoe ik zo''n performance test het beste kan opzetten?

Iemand enig idee?
Misschien ergens een goede test gezien?

Groetjes,

Sanderclaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Yup, verkeerde forum. Ik move dit topic zo naar het Network Troubleshooting forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er zijn voor zover ik weet geen "slechte" Gigabit-controllers. De meeste kosten je rond de f.1500, alleen die van 3Com zijn een duizendje duurder. Ik ben, naast 3Com, altijd ook gecharmeerd geweest van SMC, al heb ik (nog) geen specifieke ervaring met hun Gigabit-controllers, maar ook Intel heeft bijvoorbeeld Gigabit-controllers.

Ik ben alleen bang dat een performance-test van Gigabit-controllers in een point-to-point netwerkje tyussen 2 PC''s niet al te veel zin heeft, je bent volgens mij meer de systeem-bus van de beide systemen aan het meten, niet het netwerk.

Ik denk dat je ofwel 2 zwaardere systemen te pakken moet zien te krijgen, of 1 zwaar systeem als server met een aantal PC''s als client, maar dan is ook een switch vereist. Dit lijkt me wel een meer realistische omgeving voor je test.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 04:18
Neem niet de 3Com, daar heb ik al zoveel slechte dingen over gehoord.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las laatst in PCM of Computertotaal een testje van gigabit ethernetkaartjes. Er was een kaartje van 800piekjes bij en die was het beste. Moet je ff in de kiosk kijken welk blad die test in staat (is wel van deze maand)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 06 april 2001 11:11 schreef mvdejong het volgende:
Ik denk dat je ofwel 2 zwaardere systemen te pakken moet zien te krijgen, of 1 zwaar systeem als server met een aantal PC''s als client, maar dan is ook een switch vereist. Dit lijkt me wel een meer realistische omgeving voor je test.
Nou, het idee is een point-to-point testomgeving voor flink wat verkeer. Vandaar de 2 PC''s.

Ik was zelf aan het denken om van geheugen naar geheugen data over te sturen. Misschien dat jullie een beter idee of een stuk software hebben die zoies kan testen voor een (gigabit)ethernet link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In de laatste c''t van deze maand zijn ook 12 gigabit ethernetkaarten getest.

Ik heb het dus niet over ComputerTotaal maar over c''t :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Jep stond in de c''t
Heb ff de conclusie ingescand :

Conclusie
De tegenwoordig gebruikte pc''s zijn nauwelijks in staat om de volle bandbreedte van het snelle gigabit-kanaal te benutten: er bestaan nog geen harde schijven die constant meer dan circa 30 MB/s kunnen afgeven of opnemen. En ook de processor is volop bezig met het beheer van de netwerk-protocollen en het betreffende bestandssysteem. De beslissing voor gigabit-Ethernet in de server of bij enkele werkstations biedt dus ook reserves voor de toekomst.
Opvallend in de NETIO-metingen zijn de resultaten van de adapters met een Acenic-controller: zij bevinden zich allemaal in minder positieve vaarwateren wanneer Windows 2000 als client gebruikt wordt. Blijkbaar kunnen deze drivers nog enige verbetering gebruiken. Wie deze kaarten onder Windows 2000 wil gebruiken, kan het beste op een volgende generatie drivers wachten. Als je alleen op de prijs let zijn de (van een goede toekomst verzekerde) glasvezelkaarten te duur: de Twisted Pair-varianten zijn (bij gelijke uitrusting) gedeeltelijk voor de halve prijs te koop.
Kijkje niet zo op het geld maar naar een goede uitrusting (wat betreft drivers en hard- en soft- ware), zijn vooral de
van Intel, en SysKoni beste koop.

De test tools die ze gebruikt hebben zijn te vinden op:
1 TDI Query http://www.pcausa.com/tdisamp/tdiq.htm
2 NETIO voor TCP/IP ftp://ftp.leo.org/pub/comp/os/os2/leo/systools/

Hoop dat je er wat aan hebt
Stunter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jazekers!

Thanks guys! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 06 april 2001 13:47 schreef sanderclaus het volgende:

[..]

Nou, het idee is een point-to-point testomgeving voor flink wat verkeer. Vandaar de 2 PC''s.

Ik was zelf aan het denken om van geheugen naar geheugen data over te sturen. Misschien dat jullie een beter idee of een stuk software hebben die zoies kan testen voor een (gigabit)ethernet link?
Maar zelfs met data direct uit het geheugen moet het nog steeds over de PCI-bus om de netwerk-kaart te bereiken, en volgens mij is dat voor Gigabit-Ethernet toch al weer een bottleneck aan het worden.

De gebruikelijke 32-bits 33 MHz PCI-bus trekt theoretisch net iets over 1 Gbps, dus moet je al uitgaan van voldoende overhead op Ethernet-niveau (die overhead wordt op de kaart zelf toegevoegd aan de data-stroom) om niet de kaart af te remmen (overhead op TCP/IP-niveau gebeurt in de driver, dus dat kun je hier niet meerekenen).

Ik hoop dat je 2 PC''s met 64-bits en/of 66 MHz PCI kunt vinden, dan heb je nog een kans dat je de controller/driver combinatie test i.p.v. de PCI-bus.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Sander
Heb het artikel ff gescand
Staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Zorg ervoor dat je PCI-X hebt.
2) De doorvoer kan oplopen tot 50MB/s, hoe wil je dit tussen 2 standaard PC''s op gaan lossen? Om een degelijke bench door te voeren zal je toch 1-2 GB door moeten sturen...
3) 3Com kaart (UTP, max 3 mtr geloof ik), $181 ofzo.... 3C996-T is het model.

Jammer dat C''t altijd achter de feiten aanloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 07:37 schreef GRiMLoCK het volgende:
Jammer dat C''t altijd achter de feiten aanloopt...
Wat mij betreft is C''T een van de weinige bladen die nog niet veranderd zijn in een reclameblaadje. C''T roelt gewoon.

Maar goed, je moet ook aan je bekabeling denken als je gigabit wil draaien. Er zijn twee opties. Of UTP (cat5), met 4 aderparen, óf glasvezel, wat overigens ook een stuk duruder en fragieler is. Aangezien CAT5 maar net een gigabit trekt (moeten er wel 4 aderparen zijn!) zul je bij de volgende standaard (10GE, 10 Gugabit Ethernet) zal t sowieso niet meer lukken met een stukkie UTP.... Dus misschien wel slim om nu eenmalig goed geld uit te geven en gewoon glasvezel te nemen.

Welke kaart je kiest is uiteraard afhankelijk van t type kabel dat je gebruikt, of andersom natuurlijk...

Tis maar ent hoe je t wil bekijken.. 8-)
Pagina: 1