Toon posts:

[BC3] ISDN wanddoos -> UTP ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in een huis waar al de nodige leidingen liggen een aantal netwerk kabels trekken. Ook wil ik gebruik maken van nette wandcontact dozen. Die heb je alleen niet veel in omloop (suggesties welkom). Ik heb echter wel bij de electro boer, een combi outlet met 2 coax en 1xRJ11 1xRJ45. Echter is de RJ45 voor ISDN. Nu heb ik die ISDN niet nodig maar wel een UTP voor het netwerk. Weet iemand een belangrijk bezwaar om niet met wat soldeer werk (2 rechter handen wat dat betreft) de correct draadje actief te maken voor UTP ipv ISDN.

cheers
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
isdn is 4 aderig en utp is 8 aderig. voor isdn kun je echter gewoon 8 aderige utp kabel gebruiken, dit is geen probleem. als je dus overal in je huis gewoon overal 8 aderig utp en 8 aderige contactdozen aanlegt dan kun je dit voor zowel isdn als netwerk gebruiken.

edit: als die ISDN onderdelen die je al hebt voorzien zijn van 8 aderige contacten (wat vaak zo is voor ISDN) dan kan je het gewoon voor je netwerk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dus dat beide ISDN en UTP vier aders gebruiken, ISDN gebruik echter alleen de binnenste vier connector van de RJ45 en UTP zijn meer verdeelt over de 8 en gebruikt ook de buitenste, dus heb je alle 8 connectors nodig.
Dus als ik de buitenste connectors kan gebruiken zie jij ook geen probleem om er een UTP socket van te maken.

cheers
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
isdn en utp zijn allebei 4 aderig (tx + en -/rx + en -) kan makkelijk met zo''n wandcontactdoos als maar op de goeie plaatsen aders heeft zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
Utp gebruikt er ook maar 4 van de 8. (alleen een 1000 mbit verbinding niet)
Utp gebruikt de 1/2/3/6

mazzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is beiden RJ45 en dus hetzelfde. Ook UTP-kabels kun je zo voor ISDN gebruiken, andersom echter niet, aangezien de draadvolgorde er toe doet bij UTP. De kastjes en connectors zijn echter exact dezelfde.

Ik gebruik dezelfde kastjes ook alweer een jaar of 5 voor ISDN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
Veel bedrijfjes die telefoon-netwerken binnen een gebouw aanleggen (bedrijfcentrales enzo) gebruiken gewoon UTP omdat wat ze werkt scheelt bij het leggen van kabels..

En ik zelf heb altijd een UTP-stopcontact gebruikt voor ISDN... Ongekeerd meot ook kunnen want het zijn dezelfde stekkertjes volgens mij...

UTP gebruik idd 8 adertjes, maar met 4 kan ook. Ik zelf gebruik er ook maar 4, zodat ik mijn netwerk via een gewoon stuk telefoonkabel kan laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ISDN wandcontactdoosjes hebben 4 aansluitpunten, terwijl die voor UTP er 8 hebben.

Trouwens, ik heb hier ook een thuisnetwerk en ISDN door het huis lopen. Voor ISDN gebruik ik 1 UTP kabel, die ik gesplitst heb in 4 aderen voor ISDN-wandcontactdoos en 2 paar aderen voor telefoon/fax. Werkt prima *D.
Twee andere UTP kabels zijn voor het thuisnetwerk en de kabelmodem.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UTP is kabel niet aansluiting
ISDN is telefoonnie

Als je alles netjes en correct wil doen sluit je gewoon alle 8 aders straight aan.
UTP ---> UTP is de kabel niet de aansluiting
Netwerk aansluiting gebruikt officieel 4 aders waarom je er 8 aansluit kijk daar maar voor in de bepalingen. ISDN heeft echter niet directe gebonden regels. Netwerk echter wel het beste is je daar aan te houden. Dit voorkomt ook de meeste problemen. Koop een fatsoenlijke cat5 netwerk doos die je tevens ook voor ISDN kan en mag gebruiken

MVGR

Sebastiaan

Zorg ook dat de twist goed in de kabel blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft hier iemand wel eens een 100mb netwerk met telefoonkabel aangelegd? of met 4 aders? Zo ja: Heb je met een metertje gemeten wat je doorvoer en demping e.d. zijn??? Laat ik het zo zeggen...als je de twist uit 1 ader paar haalt....dan zegt het metertje gelijk dat er bepaalde waardes alniet meer kloppen. Dus als je dat met een telefoon draad gaat doen |:(

Doe het nou gewoon zoals het het makkelijkst te gebruiken is....gewoon bekabelen (aan beide kanten) zoals je voor 100mb utp zou doen en dat kan je dus ook voor isdn gebruiken!
Pagina: 1