[BC3] Kabel + Server ???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
hey,

Als het goed is krijgen wij volgende week (eindelijk) kabelinternet. Hier heb ik een aantal vragen over. Het punt is dat we met twee verschillende computers op één kabelaansluiting op internet willen.
Op dit moment is er een computer analoog aangesloten op een Quatrovox huiscentrale. Deze zet hem om naar digitaal en via het NT kastje gaat het naar buiten. De andere Computer is met ISDN direct aangesloten op het NT kastje. Alle lijnen binnenshuis zijn UTP cat. 5
Mijn probleem is nu hoe ik deze twee computers op dezelfde kabelaansluiting krijg. De computers staan zo ver van elkaar vandaan dat het niet mogelijk is een lijn tussen deze twee te leggen. Ik denk nu dat de oplossing is dat er iets van een server in de meterkast komt te staan, want dat is de enigste plek waar de lijnen bij elkaar in de buurt komen.
Ik denk dus dat we de modem van de kabelmaatschappij in die server moeten stoppen. Maar veel verder dan dat kwam ik niet.

HOE MOET IK DIT OPLOSSEN??? Wat zijn de systeemeisen voor een server, hoe verdeel ik het signaal tussen de 2 computers, hoe maak ik ze bij de kabelmaatschappij wijs dat er maar 1 computer op internet staat.
Of zijn er ook nog andere oplossing dan een server?

Om de situatie wat duidelijker te maken heb ik de situatie zoals die nu is uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~susanm/untitled.jpg

Ik hoop dat jullie hier meer vanaf weten en mij kunnen helpen.

Fibonacci

(EDIT: dat plaatje wilde maar niet werken, effe op een andere server gezet)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

altijd mooi die dode links :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]

HOE MOET IK DIT OPLOSSEN??? Wat zijn de systeemeisen voor een server, hoe verdeel ik het signaal tussen de 2 computers, hoe maak ik ze bij de kabelmaatschappij wijs dat er maar 1 computer op internet staat.
486 of hoger(als je het leuk vind kan je altijd wel lager proberen), HUB, niet, tuurlijk(routers enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
hij is al weer levend :D

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SEARCH?.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op woensdag 04 april 2001 21:15 schreef Fibonacci het volgende:
hey,

Als het goed is krijgen wij volgende week (eindelijk) kabelinternet. Hier heb ik een aantal vragen over. Het punt is dat we met twee verschillende computers op één kabelaansluiting op internet willen.
Op dit moment is er een computer analoog aangesloten op een Quatrovox huiscentrale. Deze zet hem om naar digitaal en via het NT kastje gaat het naar buiten. De andere Computer is met ISDN direct aangesloten op het NT kastje. Alle lijnen binnenshuis zijn UTP cat. 5
Mijn probleem is nu hoe ik deze twee computers op dezelfde kabelaansluiting krijg. De computers staan zo ver van elkaar vandaan dat het niet mogelijk is een lijn tussen deze twee te leggen. Ik denk nu dat de oplossing is dat er iets van een server in de meterkast komt te staan, want dat is de enigste plek waar de lijnen bij elkaar in de buurt komen.
Ik denk dus dat we de modem van de kabelmaatschappij in die server moeten stoppen. Maar veel verder dan dat kwam ik niet.

Om de situatie wat duidelijker te maken heb ik de situatie zoals die nu is uitgetekend:
[afbeelding]

Ik hoop dat jullie hier meer vanaf weten en mij kunnen helpen.

Fibonacci
Kijk eens op www.coyotelinux.com. Dit is een 1 disk distributie die een ip-masq. (oftewel sluit er zoveel pc''s op aan als je wilt de buiten wereld en dus je ISP ziet alleen jouw server) firewall voor je maakt. Dit draait al op een 386. Ik heb hier een 486 draaien en die is al 27 dagen zonder dat ik er naar om kijk in de lucht. Er zijn nog vele andere van zulke distributies maar deze bevalt mij het best. Bovendien heeft Coyote een Windows installer die erg makkelijk is. Zeker als je geen verstand hebt van linux. Verder heb je natuurlijk een hub nodig om de kabel modem en de pc''s op aan te sluiten. Das alles!

Dit moet niet erg moeilijk zijn dus..........

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 04 april 2001 21:15 schreef Fibonacci het volgende:
Ik denk nu dat de oplossing is dat er iets van een server in de meterkast komt te staan, want dat is de enigste plek waar de lijnen bij elkaar in de buurt komen.
Ik denk dus dat we de modem van de kabelmaatschappij in die server moeten stoppen.
Bijna.
Kabelmodem wordt waarschijnlijk neergezet waar de kabel zelf het huis binnenkomt.
Van daar af zul je een UTP kabel naar de PC krijgen waar je internet-netwerkkaart in zit.
[...]
hoe maak ik ze bij de kabelmaatschappij wijs dat er maar 1 computer op internet staat.
Ik weet niet of ze moeilijk gaan doen (ligt geloof ik ook nogal aan wie je over de vloer krijgt), als je het zekere voor het onzekere wilt nemen laat je één PC aansluiten, en bouw je daarna die netwerkkaart over naar je sharing-server in de meterkast >:)

In sommige regio''s wordt je aansluiting namelijk gekoppeld aan het hardware (MAC) adres van je NIC, en kun je niet zomaar een andere kaart gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
dus als ik het goed begrijp, is het als volgt.
Als ze die kabel komen aansluiten laat ik die monteur de kaart in de hoofd computer zetten. Als ie dan weer weggaat, zet ik mijn server (wat waarschijnlijk een P133 gaat worden) in de meterkast. Vervolgens haal ik de modem uit de andere computer en zet het in de P133. Daar pleur ik dan nog 2 netwerk kaarten in. Computer 1&2 geef sluit ik dan aan op ieder een apparte netwerk kaart.
Dat is het technische zeg maar.

Maar hoe zit het dan met die software??? ik zet er dus iets op als besturingssysteem (windows of linux) maar dan.
Ik moet dan dus een IP-mask hebben, en iets wat het internet verkeer verdeeld.
Dat programma van MiM doet dus aan IP mask, en verdeeld ook dat netwerk verkeer.

Maar dan komt het probleem linux, ik heb er effe naar gekeken. Er zijn versies van 1000 MB, maar omdat nou met mijn 56k te downloaden is wat moeilijk. Maar er zijn ook versies van 1.4 MB(Slackware Linux 7.1), kan ik die daar ook gewoon voor gebruiken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op donderdag 05 april 2001 12:18 schreef Fibonacci het volgende:
dus als ik het goed begrijp, is het als volgt.
Als ze die kabel komen aansluiten laat ik die monteur de kaart in de hoofd computer zetten. Als ie dan weer weggaat, zet ik mijn server (wat waarschijnlijk een P133 gaat worden) in de meterkast. Vervolgens haal ik de modem uit de andere computer en zet het in de P133. Daar pleur ik dan nog 2 netwerk kaarten in. Computer 1&2 geef sluit ik dan aan op ieder een apparte netwerk kaart.
Dat is het technische zeg maar.

Maar hoe zit het dan met die software??? ik zet er dus iets op als besturingssysteem (windows of linux) maar dan.
Ik moet dan dus een IP-mask hebben, en iets wat het internet verkeer verdeeld.
Dat programma van MiM doet dus aan IP mask, en verdeeld ook dat netwerk verkeer.

Maar dan komt het probleem linux, ik heb er effe naar gekeken. Er zijn versies van 1000 MB, maar omdat nou met mijn 56k te downloaden is wat moeilijk. Maar er zijn ook versies van 1.4 MB(Slackware Linux 7.1), kan ik die daar ook gewoon voor gebruiken???
Euh nee niet helemaal. Er wordt geen modem in je PC in gebouwd. Dit is zeer waarschijnlijk een extern kastje dat dicht bij je kabel aansluiting MOET staan (zeer kort kabeltje van kabel aansluiting naar je modem).

Er wordt wel een netwerkkaartje in je PC geplaatst door de monteur. Dan noteert de monteur het zgn. MAC adres van de netwerkkaart en geeft dit door aan je ISP. Hieraan kan jouw ISP je herkennen.

Als de monteur weg is plaats jij het netwerkkaartje dat hij/zij net heeft geïnstalleerd in je nieuwe server en zet er een 2de netwerkkaartje bij.

Dan moet er nog in elke PC die je wilt aansluiten een netwerkkaartje komen (in totaal dus 3 extra!). Dan heb je als laatste harware nog een HUB nodig. Dit is een netwerk verdeelkastje. Hierin plug je de server en ook de (2?) PC''s die je wilt gaan aansluiten.

Je zegt dat je hebt gekeken naar linux. Maar waarschijnlijk heb je niet gekeken op www.coyotelinux.com zoals ik je had aangeraden? Dit is namelijk een volledige linux met alle benodigde software. Je hoeft dus niet eerst een OS te installeren want deze ene diskette is alles wat je nodig hebt! Echt waar het is mogelijk! ;)

Het is trouwens geen IP mask maar masq. Dit is een afkorting van IP Masquerading. Dit is de techniek die er voor zorgt dat de buiten wereld maar 1 IP adres ziet terwijl er misschien een heel netwerk achter zit!

Dit is dus alleen nodig als je ISP niet toe staat dat je een server thuis in gebruik neemt!

Het is ook geen probleem als je ISP jouw eens in de zoveel tijd een nieuw IP adres aanmeet! Want via DHCP neemt jouw server dit automatisch over.

Nog 1 andere tip. Let even op bij het aanschaffen van je nieuwe netwerkkaarten. Linux (en dus coyote) ondersteunt namelijk een heleboel netwerkkaarten maar niet alle. Bij de meesten zit dus geen linux driver!

Als het een 3COM is of een NE2000 compatible dan zit je zeker goed. Ik gebruik zelf intel kaarten. Deze worden ook ondersteund.

Neem nou van mij aan: KIJK FF OP www.coyotelinux.com! Klik op ''Downloads'' en daarna op ''Download the Windows Disk Creator.''.

Echtwaar je krijgt er geen spijt van!

Mocht je nog meer vragen verzinnen dan ben je altijd welkom! Echter na deze spoedcursus ''Kabel modem delen'' kan ik me dat niet voorstellen ;)

Pagina: 1