if broken it is, fix it you should
Ik ga verhuizen en in het nieuwe huis zit allemaal 4-aderige telefoonkabel. Daar wij toch een draadloze centrale aanschaffen dacht ik deze kabels misschien voor een LAN te kunnen gebruiken. Ik heb de kabels bekeken en het zijn geen platte kabels, maar ronde met 2 paar om elkaar gedraaide kabels (net als cat5). Omdat het een hels karwei is om alle kabels te vervangen (huis is rond 1600 gebouwd dus geen leidingen oid, de kabels lopen overal en nergens langs en doorheen) vroeg ik mij af of het zou kunnen gaan werken, ook al zal de snelheid misschien laag zijn, maar het LAN zal vnl gebruikt worden om te internetten (max. 512 kbit). Is dit het proberen waard???
Hmm.. zou in feite wel moeten lukken.. 10BASE-T en 100BASE-T gebruikt volgens mij maar vier kabeltjes.
aansluitschema:
http://home.wanadoo.nl/ahongens/files/Building%2010Base-T%20and%20100Base-TX%20UTP%20Patch%20Cables.htm
aansluitschema:
http://home.wanadoo.nl/ahongens/files/Building%2010Base-T%20and%20100Base-TX%20UTP%20Patch%20Cables.htm
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Anoniem: 12511
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar heb wel begrepen, dat je voor een 10 mbps netwerk maar 4 aderen nodig hebt. Volgens mij moet het dus wel lukken, maar ik zou niet weten hoe je ze aan moet sluiten.
Probeer eens de binnenste 4
Natuurlijk kun je het proberen. Maar het grootste bezwaar is dat deze kabel geen afscherming heeft, dus hij zal erg storingsgevoelig zijn. Misschien zelfs zo erg dat het niet werkt; maar ik denk dat dat wel meevalt. Vooral in een woonhuis....
Misschien dat je draadloze telefoon, of je mobiele telefoon wel kan storen! Misschien ook radiosignalen... Nya je kunt altijd proberen! :-)
<edit> Afscherming is dus een geleidende mantel tussen en om je adertjes </edit>
Misschien dat je draadloze telefoon, of je mobiele telefoon wel kan storen! Misschien ook radiosignalen... Nya je kunt altijd proberen! :-)
<edit> Afscherming is dus een geleidende mantel tussen en om je adertjes </edit>
Dat dan weer wel......
cat3 en cat5 zijn maar 4 dradenOp vrijdag 30 maart 2001 22:30 schreef Boeing het volgende:
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar heb wel begrepen, dat je voor een 10 mbps netwerk maar 4 aderen nodig hebt. Volgens mij moet het dus wel lukken, maar ik zou niet weten hoe je ze aan moet sluiten.
100Base-T4 echter wordt maar weinig gebruikt
cat5 kan echter tot 100mbits/s ik weet niet hoeveel twists er dan in moeten zitten, maar ok...
Deze 1000mbits/s is echte WEL gerandeerd, hij kan natuurlijk meer aan maar dan gaat deze storen
Nee, dit werkt zo niet:Op vrijdag 30 maart 2001 22:32 schreef Foxfire het volgende:
Natuurlijk kun je het proberen. Maar het grootste bezwaar is dat deze kabel geen afscherming heeft, dus hij zal erg storingsgevoelig zijn. Misschien zelfs zo erg dat het niet werkt; maar ik denk dat dat wel meevalt. Vooral in een woonhuis....
netwerk kabel, alias UTP is unschielded (twisted pair) geen mantel dus. je hebt nog wel STP en FTP (shielded (geweven draad) en folied twisted pair)
Nou ik ge het dan maar proberen. Kan je BTW bij de primafoon ofzo goedkoop een krimptang halen? En die plugjes? Zo''n krimptang heb ik alleen nog maar gezien bij een electronicazaak (in amersfoort) en die is teringduur
Anoniem: 17673
ja het kan.
Maar... ook al zijn de aders twisted pair, dan nog wordt het nooit cat5. Want de kabel heeft maar 4 aders, is waarschijnlijk niet zo goed gewikkeld als een cat5 kabel, loopt waarschijnlijk niet overal onbekneld langs (kabel ligt niet in leiding zei je), en een cat5 kabel mag ook nooit parallel aan 220v kabels liggen.
Internetten zal prima gaan, als je de goede aders gebruikt
Maar... ook al zijn de aders twisted pair, dan nog wordt het nooit cat5. Want de kabel heeft maar 4 aders, is waarschijnlijk niet zo goed gewikkeld als een cat5 kabel, loopt waarschijnlijk niet overal onbekneld langs (kabel ligt niet in leiding zei je), en een cat5 kabel mag ook nooit parallel aan 220v kabels liggen.
4 kabels werkt ook perfect voor 100Mbit netwerkje.. check aansluitschema dat ik hierboven heb gepost.
Bedenk me opeens dat ik een paar weken geleden een lange 4 aderige ISDN kabel heb gebruikt voor 100BASE-T
Bedenk me opeens dat ik een paar weken geleden een lange 4 aderige ISDN kabel heb gebruikt voor 100BASE-T
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
cat5 staat voor een categorie: hoeveel twists per meter. Als ik 1pair (2 draden dus) kabel neem en twist hem net zo vaak als dat de cat5 standaard dan het ik 1 pairig cat5 kabelOp vrijdag 30 maart 2001 22:37 schreef sjaan het volgende:
ja het kan.
plugjes bij een computerzaak of bij de primafoon (zal wel iets duurder zijn)Op vrijdag 30 maart 2001 22:37 schreef Straat het volgende:
Nou ik ge het dan maar proberen. Kan je BTW bij de primafoon ofzo goedkoop een krimptang halen? En die plugjes? Zo''n krimptang heb ik alleen nog maar gezien bij een electronicazaak (in amersfoort) en die is teringduur
tang heb je niet nodig, de metalen contactjes voorzichtig met een tangetje erindrukken is ook ok, aangezien de kabels toch niet zo super goed zijn zal dat niet echt effect hebben op de snelheid
Volgens mij horen regels zoals dat de kabel niet bekneld mag zijn erook bij. Er is ook meetaparatuur waarmee je kan checken of de kabel (die al aangelegd is) CAT5 is.Op vrijdag 30 maart 2001 22:39 schreef elgringo het volgende:
[..]
cat5 staat voor een categorie: hoeveel twists per meter. Als ik 1pair (2 draden dus) kabel neem en twist hem net zo vaak als dat de cat5 standaard dan het ik 1 pairig cat5 kabel
Na zon meting zegt dat aparaat dan of de kabel aan de CAT 3 en de CAT 5 standaard voldoet.
Het kan dan voorkomen dat een slecht aangelegde CAT5 kabel niet voor de CAT5 test maar wel voor de CAT3 passed.
(heb ik zelf gezien op een stage)
Ja kloptOp vrijdag 30 maart 2001 22:46 schreef sjaan het volgende:
[..]
Volgens mij horen regels zoals dat de kabel niet bekneld mag zijn erook bij. Er is ook meetaparatuur waarmee je kan checken of de kabel (die al aangelegd is) CAT5 is.
Na zon meting zegt dat aparaat dan of de kabel aan de CAT 3 en de CAT 5 standaard voldoet.
Het kan dan voorkomen dat een slecht aangelegde CAT5 kabel niet voor de CAT5 test maar wel voor de CAT3 passed.
(heb ik zelf gezien op een stage)
fout geformuleerd: er moet zoveel mbit dooeheen kunnen en dit kan alleen maar berijkt worden als er een xx aantal twists per meter inzitten, als er door en andere omstandigheid geen 10mbit doorheen kan is het geen 10mbit
Pagina: 1