Toon posts:

[BC3] Opstarten via boot rom netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een isa netwerkkaart met boot rom chip weten te bemachtigen, kan iemand mij uitleggen hoe ik nu een bijpassende server moet bouwen en het hele zaak werkend krijg (dus opstarten zonder floppy of hd over een netwerk)

Joris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vertouw me: dat wil je niet.
Gewoon van je HD booten. Is veel sneller en makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:54

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gewoon van je HD booten. Is veel sneller en makkelijker.
Sneller? Hoeft niet.
Makkelijker? Neh.
kan iemand mij uitleggen hoe ik nu een bijpassende server moet bouwen
Dan zul je eerst eens moeten vertellen met wat voor server je dat wilt gaan doen. NT, NetWare, OS/2, of weer iets anders... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ging eigenlijk al uit van een Novell server. :)

Heb hier op het werk een aantal problemen met die remote boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het liefst zou ik van een windows me of windows nt machine willen opstarten, maar linux kan ook. Bestaan er server programma''s voor windows? Als ik mijn netwerkkaart met boot rom in de pc doet gebeurt er niks bij het opstarten. Hij zoekt ook niet naar een server, moet ik die bootrom eerst nog activeren of zo iets? Boot from network in de bios aanzetten heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als je uitgaat van een novell server is miscchien ook wel belangrijk welke versie.
In mijn novell-handboek staat het uitgebreid beschreven (totaal 3 hoofdstukken)

kort gezegt:

- boot image maken
- activeren image
- rom netwerk kaart vertellen naar welke server en image die moet kijken
- uittesten

[edit: verschrijving]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:54
Ik denk dat je er eerst achter moet zien te komen wat er nu op die bootrom staat. Liever zou je die (inhoud van de) bootrom vervangen door bijvoorbeeld het spul wat op de netboot pagina staat en dan heb je alleen een server nodig die bootp en tftp ondersteund nodig. OS van de server maakt niet uit.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Het liefst zou ik van een windows me of windows nt machine willen opstarten,
NT kan, Me niet.
Hij zoekt ook niet naar een server, moet ik die bootrom eerst nog activeren of zo iets?
Dan zou ik ''s in het setupproggie van je netwerkkaart kijken of het bootrom wel aanstaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik die bootrom vertellen welke server hij moet zoeken en hoe vervang ik alles er door wat op de netboot site staat?

Een setupproggie heb ik niet bij mijn kaart zitten, ik heb hem op school gekregen, daar lag hij weg te rotten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op donderdag 29 maart 2001 12:48 schreef Joris_S het volgende:
Een setupproggie heb ik niet bij mijn kaart zitten, ik heb hem op school gekregen, daar lag hij weg te rotten...
"gekregen" :P

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een school die iets weggeeft?

:?!:?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Setup software haal je bij de maker van de kaart.

Bootrom inhoud meestal bij de leverancier van de netwerksoftware.

Eigenlijk best wel logisch. Je kan natuurlijk ook de software in de bootrm zelf schrijven (dan kun je er extra beveiligingen in aanbrengen, of veiligheids-lekken maken)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Bootrom inhoud meestal bij de leverancier van de netwerksoftware.
Als je een flashable geval hebt ja. En dat hebben de meeste oude ISA kaartjes niet hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Dat van de bootroom aanpassen op oudere kaarten.

Daarvoor heb je idd. de beschikking over een eprom-programmeerder nodig. Ik ging er gewoon vanuit dat je zo''n ding tot je beschikking hebt.

Maar mijn oude Antem NE1500 kan het wel zelf. (een full-size kaart uit +/- 1988)

[edit: Of taal les nemen of nieuw toetsenbord...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 12:48 schreef Joris_S het volgende:
Hoe moet ik die bootrom vertellen welke server hij moet zoeken en hoe vervang ik alles er door wat op de netboot site staat?
Dit doen ze meestal door een ip of een ipx broadcast.
Kijk op de site van maker van de kaart wat hij wel/niet ondersteund, maar waarschijnlijk zit je van aan ipx, dan is linux dus al een keuze die afvalt (okay, linux kan ipx maar volgens mij niet met een RPL (Remote Program Load) service).
Dan blijft automatisch over: Novell en NT/2000.
Aangezien niet iedereen een novell server heeft staan (laat staan dat ze een licentie hebben en weten hoe NetWare werkt) lijkt mij NT/2000 het platform voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op vrijdag 30 maart 2001 00:30 schreef DeFFeR het volgende:

Aangezien niet iedereen een novell server heeft staan (laat staan dat ze een licentie hebben en weten hoe NetWare werkt) lijkt mij NT/2000 het platform voor jou.
Als je toch op oudere computers werkt kun je ook denken aan DR-DOS met netwerk ondersteuning. (gratis particulier te gebruiken)

Dit OS, in ieder geval vanaf versie 7.02, bevat dan een Novell Personal Netware versie(ooit het het netware lite).

Dit kun je dan voor de client en server/client gebruiken. Er bestaan ook utilities om NT en of w95 dan op de server/cliet machine in te loggen. (o.a. van Novell zelf)

[edit ik was onzin aan het plaatsen geweest]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je niet eerst een remote installation client op je server installeren.... die authenticeren (win2k) dhcp, dns,.. evt bootfloppy als je nic niet van 3com is..

of wil je echt het OS remote DRAAIEN???
Of wil je je pc als terminal client gebruiken?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 30 maart 2001 00:35 schreef Duur het volgende:

[..]

Als je toch op oudere computers werkt kun je ook denken aan DR-DOS met netwerk ondersteuning. (gratis particulier te gebruiken)

Dit OS, in ieder geval vanaf versie 7.02, bevat dan een Novell Personal Netware versie(ooit het het netware lite).
Netware lite (en DR-DOS) bied volgens mij geen RPL (maar hier kan ik me in vergissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Volgens de docs van DR-DOS 7.02 wel. :)

daar wordt uitvoerig uitgelegt hoe je met behulp van personal netware een remote boot systeem maakt.

Zelfs ik snapte het gelijk... en nog verbazendwekkender het werkte ook nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 29 maart 2001 12:02 schreef Joris_S het volgende:
Het liefst zou ik van een windows me of windows nt machine willen opstarten, maar linux kan ook. Bestaan er server programma''s voor windows? Als ik mijn netwerkkaart met boot rom in de pc doet gebeurt er niks bij het opstarten. Hij zoekt ook niet naar een server, moet ik die bootrom eerst nog activeren of zo iets? Boot from network in de bios aanzetten heeft geen zin.
winME :o:o:o:o:o:D:D:D:D:D:o:o:o:o:o:D:D:D:D:D
dat wil je niet:P

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1