[BC3] Freesco 0.27 en NIC''s driver probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Omdat mijn Windows server (met winroute pro) om de drie week vast loopt, was ik van plan om op Freesco over te stappen. Nu heb ik twee ISA NIC''s in mijn servertje zitten, te weten:

- SMC Ethercard Plus Elite 16 Combo (WD/8013ew of 8013ewc) (eth0)
- Realtek RTL8019as Pnp (eth1)

Onder Windows werken deze twee kaarten perfect. Nu vraagt Freesco om de IRQ en IO-adres. Ik heb maar de instellingen van windows ingevoerd, te weten:

- Realtek: 0x2A0 @ irq 12
- SMC: 0x300 @ irq 10

NA de installatie geeft Freesco weer dat er geen NIC''s worden gevonden. Nu weet ik wel zeker voor de SMC dat ik nog een module moet laden. Ik kan alleen maar een driver vinden die nog niet gecompiled is, zover ik begrepen heb moet je dat zelf doen. Nu heb ik geen flauw benul hoe ik dit voor elkaar krijg. Het zelfde geldt voor de rtl8019as, die doet het ook niet. Alleen volgens een aantal help-files moet linux deze kaart standaard ondersteunen, maar je moet eerst nog wat dingen instellen, maar de gebruikte termen zijn voor mijn onbekend.

Mijn vraag is dus nu: kan iemand mij uitleggen hoe ik deze twee kaarten aan de praat krijg?

Mijn dank zal groot zijn!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Zo ingewikkeld moet dit toch niet zijn voor de linux gebruikers onder de tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Hey,

Ik heb ook een freesco routertje met een 3com en een realtek 8019 erin ook 2 keer isa. Werken alletwee perfect zonder extra modules.

Probeer de instellingen van de NIC''s eens met het instelproggeltje op de diskettes te achterhalen.

Oh ja je kan die drivers voor je NIC''s gewooon downloaden geloof ik en gewoon met de windows verkenner naar de juiste map op de diskette slepen. Maar dat staat allemaal netjes in de readme''s bij de gedownloadde zip files en op de freesco site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Je kunt je vraag ook es hier posten, als je dat nog niet hebt gedaan.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Het probleem is dat ik die driver niet kan compilen. Ik heb al op het freesco board gekeken, maar daar staat dat er geen compiler bij freesco zit. Ik moet mijn driver dus compilen op een linux systeem met de kernel versie die bij Freesco v0.2.7 zit.

Nu heb ik geen verstand van linux, maar is er een tweaker misschien zo vriendelijk om die driver voor mij te compilen?

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zou inderdaad eerst eens met een config proggie dat bij de nic''s hoort eens gaan kijken op welk irq en i/o adres die dingen zitten. Windows zegt wel vaker wat, maar daar klopt soms geen hout van. Heb hetzelfde gedaan met m''n 2 NE2000 isa kaartjes en het draait als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
[hopeloze laatste poging modus]

PA-LEASE!

[/hopeloze laatste poging modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Heel duidelijk is dat de SMC kaart niet door FreeSCO wordt ondersteund. Staat in de manual. Die RTL8019 moet inderdaad even anders geconfigureerd worden.
Ik heb dus wel de niet gecompilde driver, maar kan hem niet compilen.
Dus, kan iemand dit AUB voor mij doen, ik zal zeer dankbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ALs die 2 kaartjes NE2000 compatible zijn (best mogelijk) zou het denk ik allemaal wel moeten werken

controleer de i/o en irq van die smc kaart nog eens

zeker de moeite waard,
als het werkt dan werkt het geweldig

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 08:37

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Op dinsdag 27 maart 2001 15:32 schreef mossel het volgende:
Omdat mijn Windows server (met winroute pro) om de drie week vast loopt, was ik van plan om op Freesco over te stappen. Nu heb ik twee ISA NIC''s in mijn servertje zitten, te weten:

- SMC Ethercard Plus Elite 16 Combo (WD/8013ew of 8013ewc) (eth0)
- Realtek RTL8019as Pnp (eth1)

Onder Windows werken deze twee kaarten perfect. Nu vraagt Freesco om de IRQ en IO-adres. Ik heb maar de instellingen van windows ingevoerd, te weten:

NA de installatie geeft Freesco weer dat er geen NIC''s worden gevonden. Nu weet ik wel zeker voor de SMC dat ik nog een module moet laden. Ik kan alleen maar een driver vinden die nog niet gecompiled is, zover ik begrepen heb moet je dat zelf doen. Nu heb ik geen flauw benul hoe ik dit voor elkaar krijg. Het zelfde geldt voor de rtl8019as, die doet het ook niet. Alleen volgens een aantal help-files moet linux deze kaart standaard ondersteunen, maar je moet eerst nog wat dingen instellen, maar de gebruikte termen zijn voor mijn onbekend.

Mijn vraag is dus nu: kan iemand mij uitleggen hoe ik deze twee kaarten aan de praat krijg?

Mijn dank zal groot zijn!
Ik weet niet wat voor NIC het zijn maar als het PCI dingen ziin dus NIC die in witte sloten gaaan dan moet je I/O=0 en IRQ=o invullen want die IRQ enzo moet je alleen instellen als je een NIC hebt die in de AGP sloten gaan meestal zwarte en iets langer als PCI.

Bij mij werkt dit OK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:43

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik weet niet wat voor NIC het zijn maar als het PCI dingen ziin dus NIC die in witte sloten gaaan dan moet je I/O=0 en IRQ=o invullen want die IRQ enzo moet je alleen instellen als je een NIC hebt die in de AGP sloten gaan meestal zwarte en iets langer als PCI.
Zo laat is het toch niet ? Ik zal het ff duidelijk maken, je bedoelt ISA sloten. In AGP-sloten kunnen geen NIC''s :P :P :P ;)
Tenminste nog 1 iemand die wakker is nu >:)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 15:32 schreef mossel het volgende:

NA de installatie geeft Freesco weer dat er geen NIC''s worden gevonden.
Een ding weet ik zeker (uit ervaring). Dat realtek kaartje (PCI) wordt automatisch herkend. Hiervoor GEEN irq en hex.adres invullen (=0).

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Sorry, voor de duidelijkheid: het zijn twee ISA kaarten!
Bij mij werkt dit OK
Knap, een NIC in een AGP slot...

Sorry, maar lijk ik zo dom :?, ik weet echt wel het verschil tussen de verschillende sloten... Bovendien werkt het allemaal prima onder Windows, maar ik moet gewoon de goede driver hebben voor de SMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een zipfile met dditionele modules voor FreeSCO 0.2.7:
http://www.abfashion.co.ae/freesco/modules-027.zip

En in de bijbehorende tekst zie ik:

The following optional drivers are available in the net directory of this archive:

......
wd WD8003, SMC Elite, WD8013, SMC Elite16
......

Hiermee moet je SMC kaart aan de praat te krijgen zijn lijkt me.
Pagina: 1