[BC3] ISA netwerkkaart, geen drivers, ?-merk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 09:22
Heb 2 netwerkkaarten gekregen, eentje pci, die heb ik in mijn win2000 machine geschroefd. opstarten en hoefde niet eens te installeren, hij deed het gewoon.

Toen de andere kaart, een isa kaart, geen plug ''n play is mij verteld. in een win98se machine. op de grootste chip op het kaartje staat grote leters: SMC.
bij het installeren vond ik bij het merk SMC drivers voor ''alle ISA-types behalve 8013/A''. maar daar deed ie ''t dus niet mee.

computer vertelde me ook nog een heel verhaal: ''windows kan de hardware installeren met de volgende instellingen blabla
geheugenbereik 00c8000-000cbfff
interrupt request 10
invoer/uitvoerbereik 0280-029f''

Weet iemand hoe ik deze kaart aan de praat krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Moet je eens Novell/anthem compatible installeren,
zal denk ik wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

SMC=western digital...
misschien vindt je daar wat?
[addon] Zie net dat ie in win 98 staat als SMC Ethercard Elite 16 (combo of niet enz...)
[/addon]

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Staan er op die ''grote ship'' geen nummers op buiten die SMC ?

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Ok komt ''ie:

De ''grote'' chip:
SMC
Ultra Chip
83C790QF P
B9341
6M71927-5

Er is ook nog een kleine chip met:
SMC
83B692 P
C 9336
SB72769.2

En de Novell/dinges compatible drivers werken niet. Net als de meeste SMC drivers die in win98se kon vinden.

En de SMC ''Ethercard Elite 16''-drivers werkten ook niet.
Aan het eind van de installatie van elke driver die ik tot nu toe heb gebrobeert begint windows te zeuren over de instellingen waarme de hardware geinstalleerd word. geheugenbereik, interrupt en invoer/uitvoerbereik met een boel lettertjes en cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Aha, de grote chip getuigt dat dit een Ultra-chipset is, dat is de laatste en modernste der chipsets die op de ISA''s van SMC is te vinden. En voor de Ultra-chipset werken de gewone Elite-drivers inderdaad niet.

Je kaart is ofwel
Elite Ultra 16 a.k.a. SMC8216
ofwel
een EtherEZ a.k.a. SMC8416

Drivers zijn te vinden :
www.smc.com : World Page
-> americas
-> Drivers & Manuals
Onder de lijst "Legacy - Ethernet/Fast Ethernet" vind je de 8216.
Onder de lijst "Current - Ethernet/Fast Ethernet" vind je de 8416.

Overigens, je schrijft alleen maar "daar deed ie ''t dus niet mee", maar dat is een wat summiere probleem-beschrijving. Meer preciese klacht beschikbaar ? En hou je er rekening mee dat deze dus een 10 Mbps-only is ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Die instellingen waar windows mee komt moet je maken... deze kaart heeft een speciaal eigen geheugenbereik... wat je eer der opgaf:

geheugenbereik 00c8000-000cbfff
interrupt request 10
invoer/uitvoerbereik 0280-029f

is volgens mij standaard voor deze kaart... het geheugenbereik iig... zit er geen jumpertje op de kaart? De WD 8013 die ik heb heeft 3 keuzes... waarvan 1 software is... maar ik heb nooit de moeite genomen om naar de util te zoeken... misschien kun je gewoon een standaard setting kiezen met die jumper, en in windows ook zo instellen.....
dan moet ie et wel doen dacht ik...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

En als je zeker bent dat het de kaart geen PnP doet dan is het een 8216, want die kan het niet, en de 8416 wel.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 19:29

Epsilon

ISA is NOOIt plug en play!
alleen pci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

dat is onzin...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 15:10
Op vrijdag 02 maart 2001 22:27 schreef epsilon het volgende:
alleen pci
Jaja, vandaar dat in mijn loonixserver 2! 3c509b pnp kaarten zitten?

als je het niet weet... reageer dan ook niet! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ISA netwerkkaarten zijn vaak een heel gekloot (zelf ervaring mee).. staan meestal ingesteld op een vast adres/interrupt etc. en werkt ook alleen daar mee.. je moet dus ff een util zoeken waarmee je die instelliingen kunt uitlezen/veranderen..

probeer anders es een ander IRQ.. ik heb 2 ISA kaartjes die het alleen doen op IRQ3 en I/O 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
''k heb nu diverse drivers gedownload (dank mvdejong) en geprobeert. maar nog niks. na elke instal geeft ie het hele verhaal over het geheugenbereik en interrupts enzo, na opnieuw installeren direct een melding dat de netwerkadapter het niet goed doet.

Als ik dan verder ga kijken komt ie met:
''dit apparaat is niet aanwezig of werkt niet goed, of niet alle stuurprogramma''s zijn geinstalleerd (code10).''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Als je de driver-sets bij SMC gedownload hebt, dan zit daar meestal ook een DOS-based setup-/diagnose-programmaatje bij, zeker bij de non-PnP 8216.
Ik zou die maar eens loslaten op je controller, want :
- ze vinden feilloos uit welke controller het nou precies is;
- ze kunnen een aardige gok doen of die controller wel OK is.
Met name aan dat laatste begin ik te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Op zaterdag 03 maart 2001 00:20 schreef dennis_LU het volgende:

[..]

Jaja, vandaar dat in mijn loonixserver 2! 3c509b pnp kaarten zitten?

als je het niet weet... reageer dan ook niet! |:(
Net als mn SB 32 en 64 AWE gold zeker ?
die zijn op zn duits ook , hineinstecken und spielen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 03 maart 2001 02:10 schreef rick_h het volgende:
ISA netwerkkaarten zijn vaak een heel gekloot (zelf ervaring mee).. staan meestal ingesteld op een vast adres/interrupt etc. en werkt ook alleen daar mee.. je moet dus ff een util zoeken waarmee je die instelliingen kunt uitlezen/veranderen..

probeer anders es een ander IRQ.. ik heb 2 ISA kaartjes die het alleen doen op IRQ3 en I/O 300.
Hoeft helemaal geen problemen te geven. Ten eerste zit er altijd wel een diag.exe (oid) op de driverdisk en desnoods kun je het bepaalde interrupt nog altijd in je bios op ''legacy ISA'' zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Op smc.com zijn voor de 8216 trouwens geen win9x drivers te vinden. wel nt, novell, linux en dergelijken maar geen win9x (ook geen win 3.x en het is toch een oude kaart dacht ik). en ik heb in geen van de drivers die ik gedownload heb (8216 en 8416) een diag.exe of iets wat er op lijkt kunnen vinden.

oh ja, dit: ''en desnoods kun je het bepaalde interrupt nog altijd in je bios op ''legacy ISA'' zetten...'' snap ik eigenlijk niet helemaal...

Ok dat diag-progje heb ik toch gevonden:

Boardtype: StarLAN
Base I/O: 300
IRQ interrupt: 3
RAM size: 8k
RAM address: D0000
ROM size: Disabled
ROM address: D8000

Bij de test ging het fout vanaf de RAM test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
He,
Ben ik weer. Heb de SMC UltraChip kaart terug gegeven aan de persoon waar ik ''t ding van had gekregen. Hij heeft ''m in zijn eigen computer gestopt en hij werkte natuurlijk perfect.
Ik kreeg een ander mee (''k weet zo het merk enzo niet even, zit al in de kast), is ook een ISA-kaart.

Die nieuwe geprobeert: precies hetzelfde.

Het ligt dus niet aan de kaart.

Waar ligt het wel aan? win98se? Zou een nieuwe install helpen? (install is trouwens nog maar 3 weken oud.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:45

Lordy79

Vastberaden

Probeer eens alles uit je PC te trekken behalve videokaart.

Zet dan alles uit in het bios wat je niet per se nodig hebt (dus ook seriele poorten, parallelle poort en USB)

''RESET CONFIGURATION DATA'' enabelen in het bios.

Dan een verse windows installatie -> ZELFDE versie als die makker waar de kaart wel werkt.

Dan PC uitzetten -> 1 voor een kaartjes erin stoppen en 1 voor 1 installeren in windows.

Als laatste seriele poorten en parallelle poorten aanzetten (niet als je ze niet nodig hebt)

Als de netwerkkaart na het plaatsen of aanzetten van iets niet meer werkt, weet je wat waarschijnlijk het combinatieprobleem is.

Als het dan NOG niet werkt... dan eet je die netwerkkaart maar op...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Laatst online: 10-09 17:08
wat voor moederbord heb je? Ik weet wel dat het bij sommige asus borden zoals de P2B een probleem kan zijn als je het laatste isa slot gebruikt wanneer je bijv. ook het 1e pci slot gebruik. Kan ook een andere volgorde zijn, maar ik heb het dus op mijn P2B een keertje gehad dat een isa 3c509 kaart van 3com het niet wilde doen. Kan dus ook aan het mobo liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Bedankt mensen, ik denk dat ik Lordy79''s raad maar ''s ga opvolgen.

''T is trouwens een p133, dus usb enzo heeft ie niet.

Ik meld me wel weer als ik niews heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je iemand kent die die kaart gebruikt dan kun je toch kijken/vragen welke drivers en instellingen hij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
OK, alles d''r uit gehaald; één voor één de kaarten er weer ingestopt; maar nog steeds heb ik geen verbinding tussen de 2 computers.
Beide computers hebben nu ''mijn netwerklocaties'' en daar zijn ook de gesharede dir''s te vinden (van zichzelf, zeg maar). De andere computer is echter op geen van beiden te vinden.

De een is dus win98se en de ander win2k.
Werkgroepnaam is gelijk.
ik zal het verder niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ligt het aan je protocollen. Kijk maar even welke je hebt geïnstalleerd.
Volgens mij kun je al netwerken als je alleen maar TCP/IP hebt geïnstalleerd, maar ik heb ook nog IPX/SPX erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ik daar staan dat je IRQ 3 wilt gebruiken? Volgens mij wordt dit gebruikt door de compoortjes 2 en 4. Even deze poortjes uitschakelen in je bios en draaien maar... Suc6
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Op Friday 02 March 2001 22:27 schreef epsilon het volgende:
alleen pci
Bullshit :) Ik heb een stel 3com Ethernet kaartjes ISA, en die worden zowel door Windows 98, 2000, Whistler als Linux Redhat 6.2 gewoon automatisch herkend :)

Ook mijn ISA SB16 van Creative wordt in alle bovenstaande OS-en herkend. In Linux moet je welliswaar sndconfig ff draaien om em te detecten maar werken doet ie!

ISA kan dus wel degelijk plug en play zijn.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Nee toen het ding eindelijk herkend werd door de windows, werd direct verteld dat irq3 bezet was en ik een ander moeste kiezen.
Irq5 geloof ik, maar die kaart werkt nu volgens mij wel...
Ik krijg alleen maar geen verbinding met de andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 16:24

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Ok dat diag-progje heb ik toch gevonden:
Waar heb je die gevonden, op smc website??
Kan ''m niet vinden, heb nl. ook zoon kaart... |:(

Zoek wat je niet eerder vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Mensen, mensen... als windows hardware herkend, is dat nog niet meteen ''plug&play''.

Het apparaat moet dan ook - indien nodig - toestaan dat het OS een interrupt, DMA-kanaal en een geheugenbereik toewijst.

Houdoe

Pagina: 1