[BC3] FreeSCO traag???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47
Hoi ieder,

Ik heb thuis in voorbereiding op kabel (als Essent nu eens hun best deden :( ) alvast een FreeSCO routertje gebouwd. M''n win-modem in mijn 98 client begon een beetje brak te raken, dus moest ik maar eens een nieuw kopen. Dus denk ik: extern serieel modempie van dynalink, hang ik die aan de FreeSCO bakkie. Zo gezegd, zo gedaan en het configureren van FreeSCO liep ook goed.. Maar internetten via dat ding gaat zoooooooo traag :'( ... Ik heb dat modem spontaan maar aan m''n 98 pc gehangen en dat liep stukken beter (wat is ''beter'' met een 56k modem??)... Maar de vraag: wat kan dat zijn??

Wat wil je weten?
FreeSCO machine: 486dx 50 met 8 MB ram, draait vanaf flop. netwerkkaart: 3x een 3Com 3c509b (heb nog wat meer netwerkjes). ip nummers lijken me niet nodig, maar alles zit in de 192.168 reeks, dat is goed, dat weet ik allemaal zeker... O, en een dynalink 1456e-r2 (geloof ik) modem.
Win''98 machine: P III 800 met een realtek 10mb netwerkkaart...

Allerlei suggesties voor Winroute en Sygate enzo hoeven niet, dat ga ik toch niet gebruiken. Maar als iemand duidelijk kan onderbouwen waarom ik beter het modem op m''n win 2000 adv. srv. te laten draaien, kan het nog wel eens zijn dat ik dat probeer, maar eigenlijk wil ik gewoon die FreeSCO machine gebruiken..

Help!!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1572

Misschien verkeerde drivers oid geest niet geheel standaard modem zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9980

hoe snel heb je je seriele poort ingesteld onder linux ??

als je die op 56000 zett, dan schiet het niet op... altijd een stapje hoger zetten

(115200 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
poort staat inderdaad op 115200, dus dat is wel goed, en drivers: voor het modem niet nodig en voor de 3Com zitten ze er standaard al in gebakken...

Ik bedenk me nu ineens iets, als je 3c5x9cfg.exe draait, kun je bij het instellen van je kaart ook opgeven wat de ''modem snelheid'' is. Maar daar staat volgens mij geen 115200 of 56000 bij... Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?? Lijkt me best wel sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Als je modem aan je FreeSCO-doosje hangt, doe dan eens een traceroute vanaf de FreeSCO naar bijv. www.tweakers.net en ook vanaf je W''98 (dus via FreeSCO) naar www.tweakers.net en kijk dan eens of er verschillen te zien zijn....
Kan nl. ook een verkeerd opgezette route zijn.... (heb ik zelf ook wel eens gehad :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
Heb ik geprobeerd, maar vanaf de win''98 had ik 1 hop meer (de router natuurlijk)...

Ik heb nog eens een keer goed gekeken naar die leuke ( :) ) ledjes op het modem. Wanneer het modem vast zit op de win''98 pc, blijven de rd en sd knipperen (dus data versturen/ontvangen), maar wanneer ze op de FreeSCO zitten, stoppen dezelfde ledjes nogal eens met knipperen, dus ook geen data meer over de lijn...

Misschien kunnen jullie hier iets mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
Hmmm,

Net nog eens een traceroute gedaan, maar echt blij wordt je daar niet van... ten eerste kom het regelmatig voor dat de route niet resolved kan worden... een traceroute vanaf de FreeSCO naar www.microsoft.com bleef steken op ip nr. 207.46.190.26

Toch vreemd, ik bedoel, dit zou toch niet mogen...

nog een voorbeeld: een traceroute naar [url="http://www.tweakers.net:"]www.tweakers.net:[/url]

die loopt goed...

Oke dan, de laatste:

tarceroute naar [url="http://www.kuis.nl:"]www.kuis.nl:[/url] blijft even steken op 195.7.144.70. Maar als ik dezelfde trace vanaf de win98 pc als daar het modem aanzit, loopt alles vlot door en ik gebruik hetzelfde account... :? :? :? Snappen jullie hem nog??

Moet 1 ding toegeven, ik vind het lang duren voordat hij de 1ste hop naar m''n default gateway vind...

Wie helpt bij dit wazige gebeuren???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12635

Bij FreeSCO staat de MTU /MRU size standaard ingesteldt op 1500 dit is te hoog, en beter zou zijn als je die verlaagt naar 576 zowel de MTU als de MRU.
Dit probleem kent de eerste versie van win95 namelijk ook daar staat hij ook op 1500.
De meeste apparatuut die gebruikt wordt door ISP''s staat in gesteeldt op 567 dus ale een pakketje verstuurd met de groote 1500 moet de router bij je isp het pakketje eerst fragmenteren naar 576. en als ze iets naar jou toe sturen eerst de pakketje weer samen voegen en dit kost veel tijd.
Heb even geen freesco bij de hand maar de optie om dit te veranderen staat bij de instellingen van de modem.
Heb het bij mij zelf ook gedaan en dit help enorm veel.
Router wel even resetten na het invoeren.
Hoop dat het ook bij jou help (ligt namelijk ook aan je ISP)maar zeker de moeite waard om het te proberen.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
Geweldig, thanx, als ik vanavond thuis ben, ga ik het meteen proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvdmee
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
wat ook nog een mogelijkheid is (waar ik zelf last van heb) is de com-poort. In die oude 486 bakken zit vaak geen uart 16550 maar een 16450 (dacht ik, kan je in linux zien bij het opstarten) Deze poort is trager dan een 16550, daar kan het dus ook aan liggen. Oplossing, nieuwe compoort kopen of nieuwe computer met snellere compoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
Damn, MTU/MRU op 576 gezet, maar dan gebeurd er helemaal niets meer... Hij belt nog wel in, maar data loopt er niet meer overheen... :(

En inderdaad, het is een 16450, maar kan dat zo''n groot verschil maken?

Iemand nog suggesties???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
Helemaal niemand??? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 16:27

asusk7m550

Athlon 550@500

Ja het kan heel veel verschil maken, of je nu een 16550 of een 16450 hebt, 16550 kan max 115200 en 16450 volgens mij maar 9200(dat scheelt dus erg veel)
Koop er dus eventjes een nieuwe compoort bij, of een interne modem.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Pagina: 1