Toon posts:

[BC3] Netwerk thuis met als server P120, verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dus binnenkort een netwerkje hier thuis aanleggen tussen 2 pc''s. Ik heb 1 PC over, een P120. Deze wil ik gebruiken als server. Wat voor OS moet ik hiervoor gebruiken? Linux heb ik nog nooit gedaan, hoewel ik weet dat dit de beste is, ik heb geen zin en tijd om er eerst maanden in te stoppen voor het werkt.

Is het slim om hierop win95 te draaien (tis een P120 met 32 MB ram en 1,2 gig schijf).
Ben bang dat win98 / 2000 er niet op loopt, NT4 heb ik niet...

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik ben wel bereid er wat geld in te steken, het gaat me voornamelijk om de OS en hoe ik dit werkend krijg. Hij dient voornamelijk als internet-doorgever van me kabelinet.
(dus PC - server - PC)
|
inet

Iemand tips voor deze netwerknewbie? ;)

Verwijderd

Topicstarter
voor de duidelijkheid, dat schemaatje kwam niet helemaal over :)

tis dus:

PC
  |
Server-PC
  |
 inet

En over dat geld insteken, ik ga niet meer RAM kopen ofzo, want tis dat ouwe geheuge en dat is vet duur voor weinig. Had het meer over hubjes/NIC''s enzo :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Tsja ... zoek anders een linux mannetje in je buurt die "foor weinug" je wil helpen en anders moet je gaan denken aan windows met een shareprogje als winroute of sygate (de beste onder nt/win98).

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

''k draai zelf ook Win98 op m''n servertje en dat is ook een P120 met 32 Mb. ''k ga denk ik wel over op linux maar het werkt op deze manier goed dus dat kan wel ff wachten. Je moet je server wel aanlaten want dat opstarten duurt wel heeeeel errug lang ;)

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 16:40

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Ha! :)

Zelf post ik dit via mijn server PC-tje:

- P120
- 48MB
- Win98, kale install met DUN enabled
- WinRoute 4.1 Pro

Klaar. :)

Booten duurt lang. Als het draait hoeft hij niets meer te doen, alleen up blijven. 3 weken uptime is geen probleem. Routeren van het internetverkeer neemt vrijwel geen CPU-capaciteit in, volgens een CPU-monitortje trekt hij 50% max. Geen bezwaar. :)

Succes, dit is erg simpel. Linux werkt natuurlijk ook, maar dit is wel heel simpel. ;)

BTW: ik draai geen services oid. Wel een tijd gedaan: FTP''en kan makkelijk.

... en oranje! :P

Verwijderd

Oh, je hebt zelfs aan een 486 genoeg!

Win95 kan goed hoor. Je moet dan wel de laatste updates van micrtosaoft er op zetten, zodat windows niet meer vatbaar is voor al die exploits, en ik zou ook een goede memory manager installeren, zodat je computer niet ineens vastloopt (ramidle ofzo).

We hebben zelf een pentium 100 , win95, 16MB ... loopt prima.

Rob

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

jms

Kijk eens naar de volgende oplossingen (allemaal Linux):

Sharethenet, makkelijk onder windows in te stellen. en werkt vanaf flop.

Freesco, is wat moeilijker in te stellen maar heeft meer optie''s

E-smith, is eenvoudig te installeren distro die al helemaal geconfigureerd is.

• Oeth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Oeth

knapste van de klas

Gebruik FreeSCO, te downloaden op www.freesco.org een makkelijk te configureren router/firewall die zelfs draait op een 486 vanaf floppy of HD.

• 4POX
  • Laatst online: 21:00

4POX

Everybody is wired

Druk er een duron koeler van 10 gulden op en gooi de fsb 6 MHZ omhoog en je gaat van 120 naar 133... En voila.. 13 MHZ meer

En je bandbreedte wordt ook beter omdat je geheugen van 60 naar 66 gaat

win95 en sygate doet prima.. Webserver kun je wel van www.xitami.com aftrekken en een koe vanaf www.distributed.net

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Is simpel---> NetBSD --> gatewaytje klussen --> NAT aanmaken --> DHCP servertje en DNS installeren --> switch ertussen en voila......eenmaal gedeeld internet.....je kan er ook nog een vuurmuur opzetten, alleen moet je dan even een Ruleset definieren.....dus 20/21/22/80/6667/27000+ openzetten...

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 22:50 schreef imdos het volgende:
Tsja ... zoek anders een linux mannetje in je buurt die "foor weinug" je wil helpen en anders moet je gaan denken aan windows met een shareprogje als winroute of sygate (de beste onder nt/win98).
beter nog "foor niks"

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 22:58 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

Als het draait hoeft hij niets meer te doen, alleen up blijven. 3 weken uptime is geen probleem.
heheh vergelijk dat eens met een paar honderd dagen ? :)

Verwijderd

Topicstarter
thanx, ik denk dat ik eerst maar toch win98 erop gooi en dan wel ga kijken hoe het draait. Dat linux mannetje foor weinug zou misschien me oom wel kunnen zijn bedenk ik me net (8>

En hij draait idd al op 133 mhz, zonder extra cooler, is dat erg? Hij draait al paar maandjes zo maar ik hoor me pa wel vaak klagen dat ie vastloopt ;)

• EelCapone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 09:00

EelCapone

Ik kom je halen!

Ik zou voor FreeSCO gaan. Linux router die op 1 diskette draait. De eerste keer dat je em opstart moet je em configureren. Hier moet je ff je kop bijhouden, maar heb je geen linux ervaring voor nodig. Als ie eenmaal geconfigged is, heb je dr geen omkijken meer naar >:)

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• JK
  • Laatst online: 20-08 13:53

JK

Ik had tot gister als server een AMD 75Mhz met win95 erop, het beestje had maar 16MB ram, maar draaien als een tiet! Met Sygate erop... nu heb ik er wat loze onderdelen uitgehaald en een ander moederbordje en cpu''tje op de kop getikt voor weinig.. draait nu op een 433 celeron met 32mb. Binnenkort gaat er wel meer geheugen in en een veel grotere HD.. er moet immers een FTP en HTTP server op komen, en voor een beetje een goeie heb je aardig wat gigjes nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje over dat FreeSCO, ik kan dan niet andere progs daarop draaien zoals remote admin / ftp / mirc zeker?

Verwijderd

Luister:

als jij geen moeilijke servers op je server wil gaan draaien, enkel een beetje internetsharing en als de pc verder niet gebruikt wordt is een p120 echt meer dan genoeg hoor! Als OS zou ik win98SE willen adviseren, aangezien NT niet echt veel zin heeft in een 120je.. ;)

Oh ja, je zegt zelf dat Linux het beste zou zijn. Waarom denk je dat? Als jij enkel een internetverbindinkje sharet doet wn98SE echt niet onder voor NT of Linux hoor....

Zelf heb ik lang geleden ooit eens een 486DX 100tje gehad als server (64mb ram), dat draaide ook prima.... Het booten duurde wel ff uiteraard, maar goed.... Hoe vaak boot je je vserver nou tenslotte? :7

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Mijn P120 doet het prima als internet- en printerserver.

Ik heb er zowel win98 als winNT opstaan. Allebei snel zat. Ik heb met downloaden al eens een doorvoersnelheid van 400 KB/s gehaald.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

Topicstarter
mja komt omdat waar ik het ook vraag op IRC iedereen meteen linux schreeuwt vanwege de Uptimes / vastlopers / memory leaks....

heerst altijd zo''n anti-microsoft gehalte overal dat ik het vanzelf ga geloven.

Ik zit nu te twijfelen tussen Win98SE of FreeSCO.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

vriend vamme heeft een 486 33mhz 16 meg ram, gaat perfect

linux en masQen maar

Verwijderd

Ik heb hier een P120 32mb ram met Windows 2000 lopen als server. Werkt perfect! :) Ding staat al maanden aan en is nog nooit gecrasht :7

Verwijderd

AMD K5 133 + 64mb edo ram
Win NT4 workstation.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op dinsdag 16 januari 2001 21:00 schreef phish het volgende:
Ik heb hier een P120 32mb ram met Windows 2000 lopen als server. Werkt perfect! :) Ding staat al maanden aan en is nog nooit gecrasht :7
LOL :D

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
[b]als jij geen moeilijke servers op je server wil gaan draaien, enkel een beetje internetsharing en als de pc verder niet gebruikt wordt is een p120 echt meer dan genoeg hoor! Als OS zou ik win98SE willen adviseren, aangezien NT niet echt veel zin heeft in een 120je.. ;)
Win98SE kan best als router, maar er worden veel teveel resources gebruikt door windows zelf. Onder linux kun je met een oude heel stoffige 486 en een klein beetje ram prima af. En de firewall die bij de meeste linux-routers inzit is ook meegenomen. :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

een server kan niet zwaar genoeg zijn:)

Verwijderd

Gebruik zelf op een 120/32 Mb gewoon een kale NT 4 server met Winroute Pro naar de ADSL aansluiting. Werkt perfect en zo stabiel als een huis. NAT gebruiken en alles wat erachter hangt is gelijk onzichtbaar. W9 moet je hier nooit voor gebruiken want je kan het filesystem en OS niet beveiligen (FAT 16/32)en de toegang ook niet loggen. Voor routing minimaal NTFS (NT) of Linux.

• Contagion
  • Laatst online: 00:51
Ik heb ooit voor Linux een 486 DX/4 120 gehad met 32 mb en NT4, dat werkte ook perfect, opstarten duurde inderdaad lang maar met wingate erop werkte het prima. Je moest de pc verder nergens anders voor gebruiken maar dat was ook niet de bedoeling.

NT4 met SP4 erop ofzo was dat. Inmiddels sinds kabelmodem al weer tijden linux en dat loopt ook heerlijk met een Cyrix PR133 en 32Mb (overkill that is ;))

Verwijderd

De makkelijkste oplossing is ClarkConnect (net zoiets als E-smith, alleen heb ik dat nooit gebruikt, dus kan ik niet over oordelen), te vinden op http://www.clarkconnect.org
Dit is een op redhat linux gebaseerde distro, die helemaal kaalgeplukt en voorgeconfigged is voor gebruik als gateway naar het internet. Het biedt een web interface voor serverbeheer, standaard web, ftp en dhcp server en firewall. Behalve een web interface zijn er ook een aantal windows tooltjes die je kunt gebruiken voor het monitoren van je gateway. Wat het helemaal makkelijk maakt is ftp install, floppie erin, netwerk kaart aanwijzen, en installeren via internet.
Allemaal bijzonder makkelijk te installeren en te beheren.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
als het je niet met e-smith lukt kun je beter eerst nog wat gaan leren over netwerken :) Ga dus voor e-smith zou ik zeggen. 100% stabiel en zeer licht in tegenstelling van MS os''en.

Ik vind zelf e-smith makkelijker dan clarkconnect. Heb ze beiden geprobeerd maar bij clarkconnect zeikte ie steeds over de netwerkkaarten na de installatie terwijl ik het pakket nota bene vanaf internet had geinstalleerd :? Beetje vaag dus....e-smith deed het in 1 keer en draait hier op een P133 met 128mb sdram perfecto.

P.S. het klopt wel dat e-smith dus géén windows tooltjes heeft voor het monitoren dit in tegenstelling van clarkconnect. dat is wel een beetje jammer maar eigenlijk mag dat niks uitmaken :)

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op woensdag 16 mei 2001 13:41 schreef mhogenst het volgende:
De makkelijkste oplossing is ClarkConnect (net zoiets als E-smith, alleen heb ik dat nooit gebruikt, dus kan ik niet over oordelen), te vinden op http://www.clarkconnect.org
Dit is een op redhat linux gebaseerde distro, die helemaal kaalgeplukt en voorgeconfigged is voor gebruik als gateway naar het internet. Het biedt een web interface voor serverbeheer, standaard web, ftp en dhcp server en firewall. Behalve een web interface zijn er ook een aantal windows tooltjes die je kunt gebruiken voor het monitoren van je gateway. Wat het helemaal makkelijk maakt is ftp install, floppie erin, netwerk kaart aanwijzen, en installeren via internet.
Allemaal bijzonder makkelijk te installeren en te beheren.
FTP server is niet standaard, je kunt hem wel gewoon downloaden en instaleren.

Ik zou ook voor clarkconnect gaan, erg makkelijk en lage systeemeisen voor zo''n compleet server systeem.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 17:20

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb een te zware server, denk ik :)
- PI 233 MMX
- 64 MB SdRam
- Standaard MOBO
- Seagate 20 GB HD
- 3com NIC COMBO 10 Mbit (WAN: Chello)
- Realtech/Unex 100 Mbit (LAN)
- Stealth S220 4MB (ontkruid vergaat niet)

hangen 3 pc''s aan, en diverse services.
Te zwaar systeem of nie?

/dev/null

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
heb hier ook een server staan, is zelfs een P75, dus nog langzamer, zit wel 48 MB Ram in, met 1 gig HD, mandrake erop en een kind kan de was doen, ik ben ook zeker geen Linux koning, maar mandrake installeren vond ik nou nietr het allermoeilijkst.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1