Op maandag 21 mei 2001 20:09 schreef Shift het volgende:
- Chello, minimaal 2 keer per week down. Ik word er een beetje doodziek van.
Goede reden

- Chello geeft geen vaste IP adress. Ik heb geen zin om elke keer alles aan te passen.
ADSL heeft ook geen vast IP adres, is gewoon via DHCP, net als Chello. Je hebt ook geen vast IP adres nodig, is alleen maar lastig... een dyndns.org service op je machine is voldoende voor een eigen DNS naam

- Met ADSL heb ik hogere upload snelheid (dubbele).
Ik krijg binnenkort Kabelfoon Super, ook met 256 kbit/s upload en 1 Mbit/s... hopelijk is het wat

Chello heeft inderdaad maar 128 kbit/s

- Chello service sux.
Heh... service van XS4ALL is best goed, maar die van de KPN is nog ergen dan die van Chello

Dus of je er echt veel beter van wordt weet ik niet, ik heb al aardig wat horrorverhalen gehoord... maar als het eenmaal werkt, dan werkt het prima hoor ik

- Van mxstream heb je officieel toestemming om meerdere pc''s aan te sluiten.
Boeiend

voor mij geen enkel argument om te kiezen tussen kabel of ADSL. Als ik hier @home zou kunnen krijgen, dan neem ik dat liever, ze komen er toch nooit achter dat je meer PC''s hebt aangesloten...
- Met ADSL hoef ik mijn oprit naar internet met niemand te delen.
Da''s onzin

Je hebt alleen een opritje minder, namelijk de oprit van jouw huis naar de centrale, welke bij Kabelmodems wel gedeeld is. Na de centrale wordt het gewoon weer delen op het netwerk van de KPN, en uiteindelijk het netwerk van de provider. Toegegeven, ADSL heeft 1 stap minder, maar bij Kabel zit de backbone vaak dichterbij... heb je ADSL in Maastricht bijvoorbeeld, en je kiest XS4ALL als provider, dan ga je in Amsterdam pas op de backbone, en ga je heel wat KPN knooppunten langs. Bij de meeste kabelproviders ligt de backbone ietsje dichterbij... Uiteindelijk kan ADSL sneller zijn dan kabel omdat de eerste stap in de lokale buurt het zwaarste telt als deling. Maar er wordt wel degelijk gedeeld, dus garanties heb je niet

Nou dat is het een beetje, voor mij zijn deze redenen genoeg om over te stappen, snelheid is leuk maar hij moet wel beschikbaar zijn.

Zoals ik al zei, ADSL heeft een zeer hoog potentieel.. en met voldoende concurrenten, (Versapoint, Cistron, @Home, bbnet, etc, etc) moet de KPN uiteindelijk wel een goed product leveren, anders stapt men over naar een ander. Met het linesharing dat nu ingevoerd gaat worden, en bij Versapoint al ingevoerd wordt wordt ADLS bij een KPN concurrent nog makkelijker....
Toch moet je ADSL niet zien als een droomverbinding, want zo heilig is het nou ook weer niet....