[BC3] FTP & Firewall???

Pagina: 1
Acties:

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ik heb op het moment een ftp servertje opgezet met het progje serv-u, maar ik vroeg me af of ik nou ook nog een firewall kan hebben?

Een vriend van me had ook geprobeerd een ftp server op te zetten, alleen bij hem zat serv-u te zeuren dat port 21 al bezet was (door zijn firewall). Kan iemand me even in het kort uitleggen hoe dat werkt. Kan je gewoon een ander nummer invullen voor port?

(Ik zag trouwens in de search ook een topic over serv-u met een firewall, alleen dat was allemaal een beetje vaag.)

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Goed dat je gezocht hebt ! Maaruh: ik heb hier ook een FTP servert draaien én een firewall (@Guard). Toen ik voor het eerst online begon @Guard gewoon te piepen dat er outbound verkeer was. ff paar keer klikken en het was in orde :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

FTP kan in principe alleen over Poort 21. Dit is echter geen probleem, met iedere firewall (of het nu een progje is of een aparte PC) kan je bepaalde poorten open zetten of regels maken (bijv. die applicatie vanaf die host mag over die poort binnen komen). (Als je firewall alles dicht zo zetten zou het niet veel zin hebben, zou je net zo goed geen connectie op kunnen zetten :7)
edit:
havana was me voor :(

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Dus ik kan gewoon een Firewall installeren, en daarin instellen dat ie port 21 vrij moet houden voor de ftp server?

En nog iets: een port, is dat zeg maar een aansluiting ergens aan je pc waar je een kabeltje in kan rammen of zo, zoals LPT1 en zo? Of is dat gewoon een aanduiding voor ... ja voor wat eigenlijk? :?

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Port is een aanduiding voor "logische connectie waar een server een binding op maakt" (ff opgezocht ;)). Dus geen ingang voor een connector. Poorten worden gebruikt door de zgn. hoger applicatie protocollen (HTTP, FTP, POP, SMTP, enz...), deze krijgen een poort toegewezen om de communicatie over deze protocollen te scheiden, zodat ze op hun eigen wijze kunnen functioneren. Poort nummers kunnen varieren van 0 to 65536, maar 0 t/m 1024 zijn allemaal al vergeven aan zo''n hoger applicatie protocol (bijv. 80 aan HTTP, 21 aan FTP, enz...)

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Op donderdag 19 april 2001 19:21 schreef cyberwarior het volgende:
Port is een aanduiding voor "logische connectie waar een server een binding op maakt" (ff opgezocht ;)). Dus geen ingang voor een connector. Poorten worden gebruikt door de zgn. hoger applicatie protocollen (HTTP, FTP, POP, SMTP, enz...), deze krijgen een poort toegewezen om de communicatie over deze protocollen te scheiden, zodat ze op hun eigen wijze kunnen functioneren. Poort nummers kunnen varieren van 0 to 65536, maar 0 t/m 1024 zijn allemaal al vergeven aan zo''n hoger applicatie protocol (bijv. 80 aan HTTP, 21 aan FTP, enz...)
Thanks! Nu snap ik het een heel stuk beter. Dus ik kan gewoon een Firewall installen, en dan port 21 open laten voor de ftp, toch?

Mijn foto's op Flickr.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FTP kan in principe alleen over Poort 21
Oooooooooh, vandaar dat ik altijd op een andere poort draaide!

Verwijderd

Ja, okay, daarom staat er ook in principe. Het werkt gewoon als je over een andere poort ftp gebruikt alleen dan krijg je vaak problemen met de firewall aan de andere kant... |:(

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Uh... maar had ik het nou goed of niet? Kan je gewoon Firewall installeren en daarin port 21 vrijlaten voor de FTP? Of ben ik nou verkeerd?

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 10:32 schreef www.Goku.nl het volgende:
Uh... maar had ik het nou goed of niet? Kan je gewoon Firewall installeren en daarin port 21 vrijlaten voor de FTP? Of ben ik nou verkeerd?
Nee dat kan. Een firewall heeft in principe een aantal security-functies, waarbij je de zwaarte van het berschermniveau kunt instellen. Zo kun je ook instellen dat je firewall echt ALLE tcp-poorten dichtgooit (en vaak de belangrijke UDP poorten). Nu willen we dat natuurlijk niet, want we willen (in jouw geval) poort 21 open houden voor een ftp connectie. Dit kan je bij de meeste firewalls erg gemakkelijk instellen door het maken van een rule etc etc. Daarbij is het trouwens vaak ook van belang dat poort 20 ook open staat. Maar dat hangt vaak van de type connectie af oid (shoot me if i''m wrong on this ;))

Verwijderd

Ja poort 20 ook, of hogere ''willekeurige'' poorten, hangt ervan af of je met active of passive FTP werkt. Maar in bv Zonelabs kun je per applicatie aangeven of deze toegang mag hebben tot Internet, als server mag fungeren etc, dus dan hoef je de poort niet in te vullen. Wel handig.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Okay, thanks allemaal! 8-)

Mijn foto's op Flickr.

Pagina: 1