Maarten: Koppelverkoop is inderdaad niet toegestaan, maar helaas heb jij het wetboek niet geheel doorgenomen.... Ik heb dit ook eens onderzocht namelijk.
Er zijn wetten voor de TV Kabel. Deze wet zegt o.a. dat kabeltelevisie leveranciers verplicht zijn om een aantal zenders door te geven, waaronder Ned 1,2,3, de lokale oproepen, Belgie, en nog wat leuks. Nu is het zo dat hieronder ALLE diensten die via de televisiekabel geleverd worden hieronder vallen, dus ook internet.
Een kabelprovider is dus wettelijk VERPLICHT jou ook het minimale pakket aan TV zenders te leveren (ja, tegen betaling dus!) op het moment dat je een WILLEKEURIGE dienst afneemt van een kabelbedrijf. Zo zijn er dus bedrijven met 2 filialen binnen 1 stad, die via de kabel een verbinding naar elkaar hebben, die dus ook TV zenders betalen, terwijl ze hier dus nooit naar kijken.
Waar je eventueel WEL vraagtekens bij kunt zetten is het feit dat een bedrijf MEER zenders leverd dan de door de wet verplichte zenders. Je zou in principe de leverancier kunnen verplichten niets meer te leveren dan de verplichte zenders.
Het is krom maar waar: Een kabeltelevisie bedrijf is verplicht je de minimaal verplichte zenders te leveren als je een dienst van ze afneemt. En ook al heeft Internet niets met TV van doen, volgens de wet is het een "dienst middels de omroepkabel" zoals dit heet.
Helaas is het technisch niet altijd mogelijk om alleen de verplichte zenders door te geven, EN kabelinternet. En om die reden heeft een kabelinternet provider in de algemene voorwaarden opgenomen dat zij het recht hebben ZONDER OPGAAF VAN REDEN een aansluiting te weigeren. Dus als je daarmee aankomt zetten, dan weigeren ze je dus gewoon de aansluiting.... heb je wel mooi alleen de verplichte zenders, maar nog steeds geen kabelinternet. En ik moet helaas zeggen dat ik een @home gebruiker ken die dit dus heeft gehad, omdat ie alleen de verplichte zenders wou hebben. Uiteindelijk was de wens voor Kabelinternet sterker dan het niet willen van TV bij Essent, en ging ie overstag met een TV abbonement.
Het zit ingewikkeld in elkaar, ik weet het... Het is zelfs zo dat als een ADSL provider besluit multicast-services te gaan leveren met TELEVISIE stations, dat ze ook verplicht zijn de verplichte stations te multicasten. M.A.W. als Cistron besluit om MTV als multicast uit te zenden, direct van Cistron naar de gebruiker toe, dan zijn ze ook verplicht om Ned 1,2,3, etc. als Multicast aan te bieden. Let op, Multicast is dus iets anders dan video-on-demand, wat nu al door een aantal ADSL providers wordt geleverd.
Leuk he, wetten.... ik hoop dat ik het enigzins duidelijk heb verwoord.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik