Toon posts:

[BC3] Wat heeft linux te bieden als server OS

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik moet een werkstuk gaan schrijven en ik ga het houden over linux als server os in een windows netwerk.
welke mogelijkheden zijn er.
en wat zij vergelijkbare programma''s bij andere server ossen
:)
barst maar los

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:17
Nou misschien als webservertje maar daar houdt ook wel weer mee op :(

Verwijderd

Met Samba ( http://www.samba.org ) kun je je linux doos als NT server laten functioneren.

Dan heb je dus een stabiele "NT" server, zonder de kosten van licenties etc.

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:17
Ja maar wat schiet je daar mee op ???

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 19:49
Op zaterdag 09 december 2000 19:12 schreef tspawn het volgende:
dan ken jij linux nog niet :(

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58

4POX

Everybody is wired

Ik ken een site die op linux draait...

www.tweakers.net

Ach, simpel

AKA Rinkel weblog

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tweakers.net draait op FreeBSD, toch ?

Virussen? Scan ze hier!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Tweakers draait op BSD en Linux.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers gaat geheel op FreeBSD draaien als ze een server vrij kunnen krijgen die ze kunnen missen om freebsd op te gooien om zo alles over te gooien :)

Verwijderd

Het voordeel van Linux en FreeBSD is dat ze niet hoeven te rebooten om de zoveel tijd om het geheugen schoon te houden. NT kan wel dagen draaien, maar het geheugen slibt toch vol. Er wordt derhalve ook aangeraden om NT om de zoveel tijd toch de rebooten ivm de performance.

Als je nou een stuk of 10 servers hebt draaien die het redelijk makkelijk kunnen trekken dan kun je uiteraard wel 1tje rebooten zonder dat je website direct ''uit de lucht'' gaat, maar met 1 webserver is het toch hinderlijker :)

Het fijne aan Linux en FreeBSD is dat ze niet in een grafische mode draaien, dat is voor een webserver toch niet echt nodig.

Apache is onder Unices stabieler dan onder Windows.

Had ik al gezegd dat Linux en FreeBSD gratis zijn?

En FreeBSD heeft weer een iets betere IPstack dan linux, vandaar dat veel servers op FreeBSD draaien.

Er is wel eens onderzoek gedaan door c''t naar de downtime van NT en linux webservers en daar kwam uit dat linux servers aanzienlijk minder downtime hebben.

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
Nou misschien als webservertje maar daar houdt ook wel weer mee op
:'( er voelen zich een hoop mensen gekwetst door deze opmerking :'(

denk ook eens aan ftp, het verzorgen van een veilige gateway naar het internet, het opzetten van een meel systeem binnen het netwerk of een dhcp server

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Ik denk dat je hier een hele lijst kunt krijgen :)

- Nt domain, dus het inloggen van users
- novel server
- Http/ftp/telnet server
- netwerk Routing
- dhcp servers
- dns servers
- véééél log programma''s.
- een geil uptime commando >:)
)roel@bedpc:9~ > uptime
1:35am up 15 days, 16:34, 10 users, load average: 0.77, 0.73, 0.60(
- Mailserver

Ik heb m''n server eerst als httd server gehad, 40 dagen uptime in afwachting van kabel internet :)
Nou is het beestje een dns/dhcp/router/http/ftp en misschien vanacht zelfs dedicated ut server >:)
kijk eens op mijn index wat voor stats je allemaal kunt draaien.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Je kunt je beter af vragen wat het niet te bieden heeft, theoretish is alles mogelijk.

Als het er niet is, zorg dan dat het er komt.....

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

en gameservers zijn ook 80% linux, ik wil geen server draaien met windows tenzij het niet anders kan,

uptime commanda is idd erg geil maar niet echt heel belangrijk om een server te draaien ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

kijk voor de gein eens naar www.e-smith.com. Daar hebben ze een redgat 6.1 omgebouwd tot server met printserver, fileserver, ook voor mcintosh, webserver, en email server met webemail en ibays server. Als je dat met windoos doet ben je een fortuin kwijt, en veel meer tijd en veel meer hardware.

kijk. En het werkt zo uit de doos.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Valium

- rustig maar -

web
mail
ftp
router
mp3-player
download-slave
printserver
remote-execution (deze vind ik echt koel 8-) )
KOE! (hmmm of toch niet? uit stroomkosten-overwegingen)
brandserver
Database-server postgres / mysql (klantengegevens etc...)
LDAP (schijnt ook soort van database te zijn ofzo)
Gameserver

ehmm...denk denk. Wat zou je nog meer willen?

Eigenlijk alles wat je van een server verwacht. Inclusief een uptime van vele maanden.

Verwijderd

inderdaad.. linux kan in principe ALLES wat een computer zou moeten kunnen - in tegenstelling tot windows!
beetje domme vraag hoor, victorb.. ik zou bijna www.linux.org opgeven als URL ;)

opensource is de toekomst; de mogelijkheid om zelf programma''s te schrijven zonder een pakket van vele honderden guldens te kopen is ideaal; als iets niet bestaat en je kunt programmeren, maak je het zelf ff.
oh, en ''t werkt ook perfect op workstations hoor.. check m''n screenshot maar.

het enige waar ik windows nog voor heb is voor spellen...

• Pierik
  • Laatst online: 09-08 21:19

Pierik

I'll be back!!!

Is dat windowmaker?

Iracing Profiel

Verwijderd

enlightenment

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op zondag 10 december 2000 16:59 schreef Valium het volgende:
brandserver
Idd, gewoon een brandmelder erop aansluiten, dan kun je vanaf internet zien waar in huis brand is :)
Makkelijk voor de brandweer :)

Of bedoelde je branden als ''backupjes'' maken ? >:)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 09:59

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

moet toch ff reageren ondanks dat het een old topic is:
Linux kan idd (bijna) alles wat NT(w2k) kan, en voor een lagere prijs. Maar als je kijkt naar gebruikersgemak ed (kijk maar naar m''n eigen familie: heb deze week linux geintroduceerd--> veel vragen) is windhoos nog steeds de standaard. Ook qua beheer. En dan gaat dat wat verder dan het simpele thuisnetwerkje: SMS, SQL, Exchange, etc. Allemaal M$ producten die via een gelijke interface benaderbaar zijn, in tegenstelling tot Linux, waar je bij een simpele mail client nog moet zoeken waar wat ook al weer zat. Don''t take me wrong:
Ik ga de overstap naar Linux maken: eerst thuis, dan op m''n werkplek. Maar MS bied stevige concurentie voor diegenen die nix nieuws willen
Gewoon mijn mening, volgende week kan ''k weer van gedachten veranderd zijn :)

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Op zaterdag 09 december 2000 19:45 schreef JJE het volgende:

[..]

dan ken jij linux nog niet :(
Of juist veel te goed :)

• Kettrick
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Op zondag 10 december 2000 18:10 schreef sir mchyde het volgende:
maak je het zelf ff.
Alsof iedereen ineens programmeur wordt :?

Verwijderd

en alsof dat zelf maken geen knaken kost zegmaar.....

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:29

JJJ

Op zaterdag 09 december 2000 20:41 schreef victorb het volgende:
Tweakers gaat geheel op FreeBSD draaien als ze een server vrij kunnen krijgen die ze kunnen missen om freebsd op te gooien om zo alles over te gooien :)
Klopt niet, want de raid controller werkt niet optimaal onder FreeBSD, maar hoe kun jij dat weten op 9 december? :P

• Apache

Apache

amateur software devver

hey Roel hoe heb jij mrtg geconfigureerd gekregen voor eth0 en eth1?

de mijne gebruikte de output van ipchains via een perl scriptje maar dat is niet echt nauwkeurig :(

Als iemand die zijn mrtg.conf heeft geconfigureerd voor eth0 of eth1 zouden jullie die dan ff kunnen mailen naar blackhawk@pandora.be

thx

• Mior
  • Laatst online: 15-08 00:58
Apache: send.

Verwijderd

Op zaterdag 09 december 2000 20:41 schreef victorb het volgende:
De database server is een tijdje geleden naar linux omgezet omdat MySQL onder FreeBSD 4 niet effectief gebruik kan maken van de twee CPU's in de database server.
Je informatie klopt dus niet helemaal.

Verwijderd

edit:
op enter in plaats van tab geduwd :)

Verwijderd

Op zaterdag 09 december 2000 21:24 schreef Nem0 het volgende:
...
Er is wel eens onderzoek gedaan door c''t naar de downtime van NT en linux webservers en daar kwam uit dat linux servers aanzienlijk minder downtime hebben.
Dat is natuurlijk relatief: mensen die weinig van servers kennen gebruiken NT, en dus zijn er gemakkelijker problemen mee.
Ik blijf erbij dat een kluns met linux een slechtere server opzet dan een kenner met win NT/2000. (een expert met een unix zal natuurlijk de beste opl zijn)

• Mior
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op zondag 27 mei 2001 11:14 schreef zweinstein het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk relatief: mensen die weinig van servers kennen gebruiken NT, en dus zijn er gemakkelijker problemen mee.
Ik blijf erbij dat een kluns met linux een slechtere server opzet dan een kenner met win NT/2000. (een expert met een unix zal natuurlijk de beste opl zijn)
Verschil in doelgroep.

Iedere nitwit kan met wat begeleiding een NT server opzetten, terwijl dit met linux niet zo is.

De laatste tijd is het een rage geworden om linux te gaan gebruiken, ook al heeft de persoon niet eens genoeg kennis om in te loggen. Met alle gevolgen van dien.

• Apache

Apache

amateur software devver

Op zondag 27 mei 2001 11:02 schreef Phantom_ het volgende:
Apache: send.
Bedankt :)

Verwijderd

RTFM

Verwijderd

Op zaterdag 09 december 2000 19:17 schreef tspawn het volgende:
Ja maar wat schiet je daar mee op ???
dat je weer 2098465019690 florijntjes hebt gespaard das 1
en 2 als je een goede admin bent draait hij net zolang tot de stroom op is of de hardware crashed.
windows crash meer dan alle hardware crashes op de gehele planeet.

need more

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 11:15 schreef Phantom_ het volgende:

Verschil in doelgroep.

Iedere nitwit kan met wat begeleiding een NT server opzetten, terwijl dit met linux niet zo is.

De laatste tijd is het een rage geworden om linux te gaan gebruiken, ook al heeft de persoon niet eens genoeg kennis om in te loggen. Met alle gevolgen van dien.
Totaal mee eens maar de mensen die linux zo gebruiken kennen nooit het gehele OS alleen meestal apache en samba maar van ipchains en adduser hebben zo nog nooit van gehoord.
dat zijn mensen die internet op gaan onder root ed ... |:( |:(

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hmm, tja zullen we dan maar terug naar de topic gaan? Anders wordt het toch weer een M$ vs Linux confrontatie met mensen die gaan schreeuwen ;)

Dus wat zijn de mogelijkheden voor Linux als server? Tja die zijn er erg veel zou ik zeggen. Ik heb er eentje staan en die is goed voor: IP-Chains (gateway), Apache + PHP, MySQL, Samba, Caching DNS, FTP, telnet, Imap en Pop3.
Dus eigenlijk kun je er alles mee. Sterker nog ik denk dat Linux/BSD de beste oplossing is voor de server.

Over tweakers.net: ik geloof dat de database server (binnenkort 2) op Linux 2.4 draaien. 3 Websrevers draaien op FreeBSD en 1 op Linux dacht ik. Zoveel maakt het ook niet uit eigenlijk als je server niet veel boeiend hoeft te doen, alleen in het geval van tweakers.net dus wel...

[deze advertentieruimte is te koop]

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Naast de andere services die genoemd zijn vind ik de Masqdialer service stoer *D ik ben nog een van de weinigen die zijn modem internet verbinding deelt met meerdere gebruikers op het LAN.

Hoe gaat dat?

Wel, ik heb gewoon pppd geconfigureerd op de server met ipchains en de clients hebben allemaal een proggie op de pc staan waarmee ze kunnen zien of er verbinding is ja of nee. (groen en rood stoplicht)

Is er geen verbinding dan kunnen ze op dial klikken en dan gaat pppd op de server inbellen en daarna wordt de firewall op de server geladen. Het proggie geeft bij iedereen dan een groen stoplichtje en de rest ziet dus dat er verbinding is en internet vrolijk mee.

Wat weer lekker is voor de snelheid van de verbinding... ;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Hahahaha lol is opeens mijn topic weer actief :D
Op zondag 27 mei 2001 11:12 schreef zweinstein het volgende:

[..]

De database server is een tijdje geleden naar linux omgezet omdat MySQL onder FreeBSD 4 niet effectief gebruik kan maken van de twee CPU's in de database server.
Je informatie klopt dus niet helemaal.
Nou dat heeft meneer Rick Jansen persoonlijk verteld tegen mij maar ja wat hij nu zegt heeft geen betekenis meer eigenlijk :)
Pagina: 1