Toon posts:

[BC3] Linux DNS forwarden lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SuSE 7.1 op een P166 draaien en dar wil ik een firewall met ipchains van maken.

Probleem is echter dat DNS forwarden niet echt lukt, wat ik wil is dat de DNS queries geforward worden naar de nameservers die in /etc/resolve.conf staan, hoe doe ik dit met ipchains?

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat gaat volgens mij niet. Elke client heeft namelijk een eigen nameserver, hetzij handmatig geconfigureerd of met behulp van DHCP.

Wat wel zou kunnen is om bind te gaan draaien met een "forwarders first" configuratie. Je moet dat wel je server als nameserver opgeven op je client.

Vervelende daarvan is weer dat je niet kunt resolven als je offline ben en daardoor kan mail bijvoorbeeld meteen bouncen. Oplossing daarvoor is dan weer het laten starten van bind in je ip-up script. En als vanzelf sprekend weer laten stoppen in je ip-down script.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

gewoon DHCPd server draaien, die vertelt dan je client naar welke DNS die toe moet, en met ipchains de DNS queries (en de rest) MASQueraden! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ummm, ja, was klein beetje info vergeten }:O

Het gaat om Chello, de chello nick heeft dus via DHCP een nameserver opgekregen enzo, volgens de HOWTO van ipchains is dit mogelijk om dat te forwarden via resolve.conf, maar het is een beetje vaag uitgelegd in die HOWTO (of het komt omdat ik geen moer er vanaf weet :D)