[BC3] Welke Linux distributie moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Shit, de FAQ niet gelezen :P

Wegens ongekende belangstelling voor deze (verreweg meestgestelde) vraag nu het nieuwe fenomeen op [url="http:///listtopics.php/23"]Non-Windows Operating Systems[/url]: de ''welke distro'' threads, vergelijk ze met de ''ADSL beschikbaarheid'' threads in [url="http:///listtopics.php/4"]Internet & Telefonie[/url] :)

Dus... post al uw ''welke distributie moet ik nemen voor mijn 486 met kapotte harddisk'', ''welk OS voor mijn op straat gevonden pc'' en daarop lijkende vragen alleen in deze thread, nieuwe topics worden (net als anders ;) ) gesloten.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Moeten het perse linux-distro''s zijn?
Ikzelf draai FreeBSD voor mn sever en Solaris als workstation. Een ideale combinatie in mijn ogen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Jordi
  • Niet online
"Welk OS" vragen zijn hier ook van harte welkom, maar ik heb "linux" in de titel gekozen, omdat het 19 van de 20 keer ''welke linux moet ik nemen'' is :)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op vrijdag 25 mei 2001 19:19 schreef docproc het volgende:
Moeten het perse linux-distro''s zijn?
Ikzelf draai FreeBSD voor mn sever en Solaris als workstation. Een ideale combinatie in mijn ogen.
Volgens mij is Non-Windows Operating Systems beter ipv linux-distro.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Jordi
  • Niet online
Overigens zal ik offtopic reacties trashen als het uit de hand gaat lopen... ditmaal heeft een collega dat, in mijn ogen iets te snel, gedaan, maar dat blijft van kracht. Gewoon ff ter info ;)

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Ik denk dat het trio Red Hat 7.1, Mandrake 8.0 en Suse 7.1 elkaar niet veel ontloopt. Ik draai nu een tijdje suse en dat bevalt heel goed. Je krijgt er voor 100,- ook nog een paar mooie boeken, stickers en een speldje bij >:).

Voor de wat gevorderde gebruiker en of voor degene die het systeem nog wat meer naar hun hand willen zetten zijn Debian en Slackware prima.

Na een tijdje maakt het niet veel meer uit met wat voor distro je bent begonnen, je hebt dan meestal het hele systeem al naar je hand gezet en dingen gewijzigd die je niet bevallen :). Bv. mijn gateway pc had oorspronkelijk red hat 6.2 echter nu is alles geupdate en draai ik andere ftp, email kernel etc. software dan het origineel !

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Domme vraag waarschijnlijk... Maar als deze thread een paar dagen geen nieuwe berichten krijgt zakt ie weg en gaan nieuwkomers hem niet meer zien. Dan posten ze gewoon weer een nieuw bericht à la "welke distro moet ik nemen?"...

Of zie ik iets over het hoofd?

• Wirf
  • Laatst online: 01-05 15:51
Ok, ik zoek een distro die ik van CDROM kan booten. Geen resque-disk, maar een full-featured linux distro met X11, Gnome en weet ik allemaal nog meer aan zut.
Als het kan gebaseerd op Debian, maar kieskeurig ben ik niet.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Jordi
  • Niet online
Op zaterdag 26 mei 2001 00:54 schreef SatCP het volgende:

Of zie ik iets over het hoofd?
Mjah, ik ga em gewoon hoog (laten) houden, zodat ie in de topiclist blijft :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat heb je aan een full-featured cd, als dat geen rescue-cd is? Ben je al je instellingen weer kwijt na een reboot!

Als het enkel is om eens te kijken hoe Linux werkt kan je evt. een distro nemen die in een groot bestand op je Windows partitie gaat zitten, maar dat is llllaaannngggzzzaaaammmmm, en dat geeft dus geen realistische performance.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• BC3 Victim
Ik ben zelf (als linux-newbie) erg tevreden over mandrake 8.0. Erg gebruiksvriendelijk, en je wordt niet lastig gevallen met keuzes waar je toch pas een beslissing over kan nemen als je geen newbie meer bent :)
Ik gebruik mandrake 8.0 op mijn adsl-router en ik moet zeggen (ook dankzij adsl4linux) dat ik het meteen aan het werk heb gekregen. Kan het iedereen aanraden... Maarja, ik kan me ook goed voorstellen dat als je een meer ervaren linux gebruiker bent, dat je graag meer keuzes hebt in de installatie enzo... Dus deze aanbeveling is eigenlijk op newbies zoals ik gericht ... ;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
euh.. als reactie op mijn eigen post.. ik heb een bakkie op, vandaar dat ik mezelf tegenspreek :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik koos tot nu toe steeds voor redhat, is wel makkelijk te installeren, maar ik zou wel altijd in custom-install (nooit upgrade of workstation, whatever) doen...

Mijn servertje draait nu RH7.1 en is nog best stabiel ;)

(nog geen crash of downtime sinds ie geplaatst is)

[edit]
Vergeten, mijn adsl lijn werkt zonder problemen met elk OS (lang leve cistron/tudelft)

• Wirf
  • Laatst online: 01-05 15:51
Op zaterdag 26 mei 2001 01:05 schreef ajvdvegt het volgende:
Wat heb je aan een full-featured cd, als dat geen rescue-cd is? Ben je al je instellingen weer kwijt na een reboot!
[..knip..]
Nou, ik kom af en toe nog weleens uit mn kamertje, naar school of naar mn ouders, en dan lijkt mij het wel leuk om Linux bij me te hebben, in plaats van:

- te vertrouwen op die brakke windows 95 computers op school
- met windows te werken bij mn ouders (ze hebben een HD van 250 mb)

bij allebei is het maken van een image op de HD uitgesloten

het niet opslaan van veranderingen is niet belangrijk, ik kan wel gewoon een distro totaal afconfigureren voordat ik hem op CD zet..

(ik ben trouwens "niet echt" een linux-newbie ;) )

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
wat is nu de beste distro voor een thuisservertje + webservertje te draaien op een pentium 133 32 mb 2gb HD ?

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 08:36 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
wat is nu de beste distro voor een thuisservertje + webservertje te draaien op een pentium 133 32 mb 2gb HD ?
slackware 7.1 met tux en apache :9

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Op zaterdag 26 mei 2001 08:51 schreef victorb het volgende:

[..]

slackware 7.1 met tux en apache :9
en waarom geen redhat 7.1 ?

Verwijderd

Ok, welke distru kan ik het beste nemen als ik een [p100, 40mb, 1gb]pc wil als firewall?
Hij moet niet te moeilijk te configgen zijn maar wel goed werken...

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 08:36 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
Maakt op zich allemaal niet zo veel uit natuurlijk, als je tenminste weet hoe je zaken moet configureren. Sommige distro''s zijn echter ''default'' niet echt secure en vereisen daarom nogal wat handwerk (euhmmm.... RH7 is er daar een mooi voorbeeld van).

Voor een klein servertje/webservertje zou ik een compacte distro nemen, en géén overbodige shit installeren.

Kijk ook eens naar de onbekende, op veiligheid ingerichte distro''s zoals Trustix en SELinux, da''s voor dit doel denk ik helemaal niet verkeerd.

Trustix: http://www.trustix.com
SELinux: http://www.nsa.gov/selinux

Verwijderd

Volgens mij is het antwoord op de vraag welke Linux distributie moet ik nemen steeds Linux Mandrake 8. (Suse ken ik niet, maar daar moet je voor betalen en dat is een bezwaar voor de meeste stellers van de vraag).
Toch kan aangeraden worden om toch een boxed versie te kopen van Suse of Mandrake, gewoon omdat er meer handleidingen inzitten.

Gebruikers die al iets meer ervaring hebben kunnen dan wel kiezen voor debian/slackware/Linux from scratch.

Voor heel oude systemen (386 met 2 Mb Ram :) ) kan je ook nog
Small linux: http://www.superant.com/smalllinux/ gebruiken, of eventueel tiny linux (vereist iets meer geheugen) http://tiny.seul.org/ .
Daar kan je ook Tiny-X vinden, zodat je ook X-applicaties kan draaien.

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 09:55 schreef zweinstein het volgende:
Volgens mij is het antwoord op de vraag welke Linux distributie moet ik nemen steeds Linux Mandrake 8. (Suse ken ik niet, maar daar moet je voor betalen en dat is een bezwaar voor de meeste stellers van de vraag).
Toch kan aangeraden worden om toch een boxed versie te kopen van Suse of Mandrake, gewoon omdat er meer handleidingen inzitten.
Maar dan best erbij vermelden dat mandrake enkel werkt op i586 en hoger.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze link heb ik van tweakers.net maar hij is zeer interessant voor beginnende Linux gebruikers. Het is wel in het Engels, maar wie Linux wil leren kennen zal zich sowieso die taal machtig moeten maken, en voor de meesten onder ons is dat vast ook geen probleem :P

Anyway, ik ben weer aan het zagen. Hier is de link: http://www.thedukeofurl.org/reviews/misc/distroroundup/printable.shtml
Op 1 pagina een overzicht met de voor- en nadelen van een heleboel veel gebruikte Linux distro''s zoals Mandrake, Slackware, Red Hat, Debian,... Zeker het lezen waard

• BC3 Victim
Hoi,

Ik ben wel niet een linux goeroe en ik wil nu ook geen open deuren gaan intrappen maar kijk hier eens
Is een topic van Zaterdag

• Jordi
  • Niet online
Mensen, nogmaals: of je dit soort draadjes nou interessant vindt of niet, vind ik totaal niet relevant. Er is vraag naar dus kom ik de users een beetje tegemoet zo. Klaagreacties worden gewoon getrashed, hou het leuk!

Verwijderd

OK OK sorry

Hier is mijn mening.

FreeBSD is waar k het liefst mee werk stabiel en overzichtelijk minder docu maar het groeit met de dag.

In mijn werk gebruik ik HP-UX en Redhat geen verdere varianten om een soort hierarchie te houden. Redhat 6.2 heeft hier de voorkeur.

HP-UX staat als een huis maar ja het kost ook wat.

8-)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou als beginner kiezen voor: Mandrake
Als redelijk gevorderde: Debian, SuSE of RH
**nadeel suse -> is erg aangepast... net zoals rh overigens... niks staat op de goede plek... dat is dus zoeken als je daarna over gaat naar een van deze:**
EXPERT: Slackware of 1 van de andere pure varianten :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23
Ik ben op zoek naar een mini-distro die:
- Zo klein mogelijk is (HD van 540 mb, moeten zoveel mogelijk mp3tjes op.)
- MP3/M3U playlists random af kan spelen zonder extra aan te zetten.
- evt. grafisch, niet persé.

De reden: huisfeest met beneden een mp3 computertje, zodat ik niet een extra cdspeler hoef te halen en cdtjes beneden neer moet zetten.

Specs:
AMD K6-233
128 MB geheugen PC100
diskette en cdrom alleen ff voor installatie aanwezig.
HD 540 MB schijfje.
Geluidskaart: ESS 1969 Solo 1
Videokaart: Trident 1 mb kaartje standaard.

Ik zat zelf te denken aan moof, maar deze is alleen op diskette te krijgen, en ik zou niet weten hoe ik deze aan kan passen dat ie op hd te zetten is. Ben beetje newbie (alleen mandrake ervaring. Heb wel een boek waar ik wat kan lezen over linux)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Je bent in een zeer oude draad bezig, bijna 2 jaar oud. Mocht je in de goede draad willen posten:
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Inderdaad.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.