Ik heb Red Hat 7.0 geïnstalleerd op mijn tweede primaire partitie. Als ik nu mijn computer opstart kom ik gewoon in Windows... Waarom komt LILO niet in actie? Ook met de emergency-bootdisk ga ik ''gewoon'' door naar Windows. Weet iemand raad?
start eens fdisk (in DOS dus) en kijk eens op de partitie waar linux op staat wel actief is, zoniet dan moet je die dus actief maken!
P.S. Waarom Red Hat 7.0 ?? Die is echt heel slecht!, RH7.1 is 10x beter!!
P.S. Waarom Red Hat 7.0 ?? Die is echt heel slecht!, RH7.1 is 10x beter!!
Ik zal zo eens kijken. Maar volgens mij heb ik hem al wel met Partition Magic actief gemaakt.
Red Hat 7.0 kreeg ik bij een blad, waarin ook de installatieprocedure beschreven staat. Gezamelijk leek het mij een mooie manier om met Red Hat te beginnen (ik heb al eerder SuSE 6.4 geïnstalleerd gehad). Maar echt slecht kan Red Hat 7.0 toch niet zijn? De kernel en meer is wel achterhaald, maar slecht?
Red Hat 7.0 kreeg ik bij een blad, waarin ook de installatieprocedure beschreven staat. Gezamelijk leek het mij een mooie manier om met Red Hat te beginnen (ik heb al eerder SuSE 6.4 geïnstalleerd gehad). Maar echt slecht kan Red Hat 7.0 toch niet zijn? De kernel en meer is wel achterhaald, maar slecht?
Ja echt slecht! Er zit namelijk een betaversie van gcc bij (de compiler) en daarmee is RH7.0 dus ook gecompileerd.
Ik heb RH7.0 proberen te draaien als client en als server, en voor beide beviel het absoluut niet!! RedHat 6.2 is zelfs nog beter dan RH7.0.
Verder maakt het voor de installatie niet veel uit of je nou RH 7.0 of 7.1 neemt. Dus zorg echt even dat je aan RH 7.1 komt. Dan heb je namelijk ook meteen de nieuwe KDE. En die is echt veel mooier!
Ik heb RH7.0 proberen te draaien als client en als server, en voor beide beviel het absoluut niet!! RedHat 6.2 is zelfs nog beter dan RH7.0.
Verder maakt het voor de installatie niet veel uit of je nou RH 7.0 of 7.1 neemt. Dus zorg echt even dat je aan RH 7.1 komt. Dan heb je namelijk ook meteen de nieuwe KDE. En die is echt veel mooier!
Bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of ik aan Red Hat 7.1 kan komen. Maar ik kan toch eerst wel even experimenteren met versie 7.0? Hij draait toch wel gewoon?
Ik kom in ieder geval nog niet in Red Hat 7.0. De partitie waarop ik Red Hat 7.0 is geïnstalleerd was nog niet actief, maar toen ik die actief maakte bleef de computer hangen bij de melding ''Verifying DMI Pool Data''. Geen Linux dus. Hoe kan dit nou weer? Overigens geeft FDISK aan dat er slechts 10% van de 2 gigabyte die ik voor deze distro heb gereserveerd in gebruik is. Dat kan niet kloppen, ik heb bijna 1 gigabyte aan packages geïnstalleerd. Misschien leest FDISK dit verkeerd af omdat het geen DOS-partitie is...?
Ik kom in ieder geval nog niet in Red Hat 7.0. De partitie waarop ik Red Hat 7.0 is geïnstalleerd was nog niet actief, maar toen ik die actief maakte bleef de computer hangen bij de melding ''Verifying DMI Pool Data''. Geen Linux dus. Hoe kan dit nou weer? Overigens geeft FDISK aan dat er slechts 10% van de 2 gigabyte die ik voor deze distro heb gereserveerd in gebruik is. Dat kan niet kloppen, ik heb bijna 1 gigabyte aan packages geïnstalleerd. Misschien leest FDISK dit verkeerd af omdat het geen DOS-partitie is...?
Natuurlijk kun je wel RedHat 7.0 gebruiken, waarom zouden ze het anders aanbieden? 
Dat gebruik is niet hoeveel ruimte op die partitie beschreven is, maar hoe groot de partitie is t.o.v. de gehele HD. Dus kennelijk heb je een 20 GB HD ofzo.
Maar terug op het opstart-probleem. Is Lilo gewoon geinstalleerd tijdens de installatie? En kun je anders niet via de opstartdiskette die je hebt aangemaakt opstarten?
Dat gebruik is niet hoeveel ruimte op die partitie beschreven is, maar hoe groot de partitie is t.o.v. de gehele HD. Dus kennelijk heb je een 20 GB HD ofzo.
Maar terug op het opstart-probleem. Is Lilo gewoon geinstalleerd tijdens de installatie? En kun je anders niet via de opstartdiskette die je hebt aangemaakt opstarten?
Er zijn idd veel klachten over geweest, zelfs door Linus Torvalds.Op donderdag 24 mei 2001 18:44 schreef banaan-X het volgende:
Ja echt slecht! Er zit namelijk een betaversie van gcc bij (de compiler) en daarmee is RH7.0 dus ook gecompileerd.
Ik heb redhat linux 7.0 ook gebruikt, maar ben nu compleet overgestapt op freebsd , en het loopt als een trein met X erop(KDE).
Het is wel allemaal wat moeilijker, maar misschien toch een optie.
Grtz
Verwijderd
na de 1024 grens kan lilo niet naar je disk jumpen neem een kleine boot partitie aan het begin van je schijf dat is het probleem
maar ja de search staat er VOL van.
maar ja 1st installen en dan tweakers en dan RTFM hmmm
maar ja de search staat er VOL van.
maar ja 1st installen en dan tweakers en dan RTFM hmmm
Ik heb inderdaad een 20 GB HD... Snap ik dat ook weer.Op vrijdag 25 mei 2001 20:33 schreef banaan-X het volgende:
Als ik mijn RH-partitie actief maak, dan blijft mijn dierbare computer hangen bij de eerder genoemde melding. Ook als ik de diskette opstart die bij de installatie aangemaakt is, stopt mijn computer bij die melding. Maar LILO wordt toch gewoon standaard geïnstalleerd bij de installatie? Ik heb geen mogelijkheid gehad om te kiezen of ik LILO wel wil installeren en zo ja waar. Bij het installeren van SuSe 6.4 was dat wel het geval.
Anyone else?
LILO (iig die bij 7.0) kan NIET van partities boven de 1024-grens booten.
Ik heb hier een 5-CD set van 7.1 liggen, dat is:
2 install CDs
1 Docs CD
1 Source CD
1 PowerTools CD
Voor 25,- (dit is inclusief verzendkosten) wil ik die zooi wel fikken voor je (Op Mitsui CD-Rs, ofcoz).
Anders kun je die meuk ook gewoon dowloaden.
Ik heb hier een 5-CD set van 7.1 liggen, dat is:
2 install CDs
1 Docs CD
1 Source CD
1 PowerTools CD
Voor 25,- (dit is inclusief verzendkosten) wil ik die zooi wel fikken voor je (Op Mitsui CD-Rs, ofcoz).
Anders kun je die meuk ook gewoon dowloaden.
Dat bestaat niet..Op zondag 27 mei 2001 21:02 schreef Baba het volgende:
Bestaat er wel een LILO die boven de 1024 grens kan booten en zo ja, waar kan ik die downloaden?
ook Windows NT en win 2k moeten hun bootinfo in het eerste 1024 gebied kwijt anders werkt het niet goed..
het makkelijkste is een /boot maken op je hdd van ongeveer 50 mb dan je windows partitie en daarna de rest van je linuxpartities. dan is het probleem voor lilo in ieder geval opgelost.
ik zou alleen inderdaad wel redhat 7.1 installeren ivp redhat 7.0 die heeft net wat teveel bugs.
Suc6
Ow?Op zondag 27 mei 2001 22:12 schreef fkooman het volgende:
De nieuwste LILOs hebben geen last van het 1024 cylinder probleem
das nieuw voor me. Nooit te oud om te leren
Waarschijnlijk heeft redhat 7.1 die dan toch wel?
Iemand vertelde me dat je de allernieuwste LILO ook gratis en legaal kan downloaden... waar?
Een bootpartitie aanmaken lukt me niet. Partition Magic 5.0 iets meldt in de trant van ''Crosslinked files found''... Iemand enig idee waarom dit nou weer niet lukt?
Een bootpartitie aanmaken lukt me niet. Partition Magic 5.0 iets meldt in de trant van ''Crosslinked files found''... Iemand enig idee waarom dit nou weer niet lukt?
Heb je niet gewoon "per ongeluk" Lilo geinstalleerd op de 1e sector van je *tweede* schijf? Zoja, dan hoef je alleen maar:
> of de bootdisk te gebruiken die je aangemaakt hebt tijdens de installatie.
> In je bios instellen dat je vanaf D: (de actieve, primaire partitie op de tweede schijf) wilt booten ipv C:.
> of de bootdisk te gebruiken die je aangemaakt hebt tijdens de installatie.
> In je bios instellen dat je vanaf D: (de actieve, primaire partitie op de tweede schijf) wilt booten ipv C:.
edit:
(zie sig.)Hoe krijg je trouwens je SDRAM op 145Mhz terwijl je proc op 4x112=448Mhz loopt?
(zie sig.)Hoe krijg je trouwens je SDRAM op 145Mhz terwijl je proc op 4x112=448Mhz loopt?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik heb een rootpartitie aangegeven en een swappartitie... dan wordt LILO toch automatisch geïnstalleerd? Zoals gezegd kom ik ook niet in Red Hat met de diskette die bij de installatie gemaakt kon worden. Dan blijft het PC''tje dus hangen bij ''Verifying DMI Pool Data''.
Ik heb nu de volgende partities op mijn HD van 20 GB: 1st primary C:/ FAT 32 = Windows ME second primary Linux Ext2 = Red Hat 7.0 Logische partities: FAT 32 D:/ = MP3/spelletjes/bestanden site/installatie-programma''s etc. en Linux Ext2 = swappartitie.
Met Partition Magic 5.0 kan ik de Red Hat-partitie niet als eerste primary partitie instellen en/of een bootpartitie binnen die 1024-grens aanmaken.
Wat betreft die 145 Mhz van mijn geheugen: HostClk + 33 in de BIOS.
Ik heb nu de volgende partities op mijn HD van 20 GB: 1st primary C:/ FAT 32 = Windows ME second primary Linux Ext2 = Red Hat 7.0 Logische partities: FAT 32 D:/ = MP3/spelletjes/bestanden site/installatie-programma''s etc. en Linux Ext2 = swappartitie.
Met Partition Magic 5.0 kan ik de Red Hat-partitie niet als eerste primary partitie instellen en/of een bootpartitie binnen die 1024-grens aanmaken.
Wat betreft die 145 Mhz van mijn geheugen: HostClk + 33 in de BIOS.
Xcuus, ik dacht dat je twee harde schijven had...
Het is noodzakelijk om een /boot partitie aan te maken (althans, dat zegt de RedHat installer). Dus dat lijkt mij zo 1,2,3 de eerste stap die je moet nemen; de primaire partitie resizen zodat je daarvoor 16Mb ruimte overhoudt en daarna ruimte volstorten met /boot (dit laatste vind ik persoonlijk het makkelijkst met Disk Druid).
Ik weet niet zeker of dit de enige oplossing is, misschien zijn er mensen met betere oplossingen?
Het is noodzakelijk om een /boot partitie aan te maken (althans, dat zegt de RedHat installer). Dus dat lijkt mij zo 1,2,3 de eerste stap die je moet nemen; de primaire partitie resizen zodat je daarvoor 16Mb ruimte overhoudt en daarna ruimte volstorten met /boot (dit laatste vind ik persoonlijk het makkelijkst met Disk Druid).
Ik weet niet zeker of dit de enige oplossing is, misschien zijn er mensen met betere oplossingen?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
/boot partitie hoeft niet. Als je maar een /boot directory hebt is het goed, en die wordt automatisch aangemaakt.
Er zijn 3 manieren om linux te booten.
1) m.b.v. floppy
2) tijdens installatie lilo in je linuxpartitie zetten. Dan heb je nog bootmagic oid nodig om lilo te kunnen booten. (bootmagic moet dan wel in de MBR)
3) tijdens installatie lilo in je MBR zetten.
Ik denk dat je lilo in je tweede primaire partitie hebt gezet.
_Een_ oplossing daarvoor is bootmagic installeren (onder windows). Bootmagic zal linux herkennen, en een bootmenu maken tussen linux en windows.
Er zijn 3 manieren om linux te booten.
1) m.b.v. floppy
2) tijdens installatie lilo in je linuxpartitie zetten. Dan heb je nog bootmagic oid nodig om lilo te kunnen booten. (bootmagic moet dan wel in de MBR)
3) tijdens installatie lilo in je MBR zetten.
Ik denk dat je lilo in je tweede primaire partitie hebt gezet.
_Een_ oplossing daarvoor is bootmagic installeren (onder windows). Bootmagic zal linux herkennen, en een bootmenu maken tussen linux en windows.
Pagina: 1