De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Wordt het uitgelegd.
Een van de "multiboot" howto''s
edit:
deze dus
zorg dat de ntbootloader als bootloader is geinstalleerd....(er is genoeg informatie hoe je dat ding kan terugzetten...)
Ik beschrijf nu ff in grote lijnen wat ook in HowtoŽs op het inet te vinden is...
Installeer nu LILO aan het begin van de linux partitie...
kopieer met dd de eerste 512 bytes van deze partitie daarna na een file op een diskette...
kopieer deze naar windows C:
en maak een entry voor linux waar je direct naar C:/linbootsect.lnx verwijs (of hoe jij het wil noemen...)
n.b. dit is niet handig als je vaak nieuwe kernels moet installeren..., je moet dan telkens de file updaten...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je moet fixmbr van de rescue disks van W2k gebruiken om kje oude MBR terug te zetten.
(Zo, nu hebben misschien anderen er nog wat aan!
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Iemand een ideetje?
Trouwens, iedere keer dat ik mijn LILO conf., moet ik ook hetzelfde geintje weer herhalen voor ik uberhaupt weer via mijn boot.ini kan booten!
The LILO start-up code consists of two parts : The "first stage" in a bootsector and the "second stage" in /boot/boot.b. During the installation of LILO a "map-file" is created (ususllay /boot/map), where LILO finds the necessary pointers (sector-adresses) to the operating systems (Linux-Kernel etc.) that should be started.
(The following is taken from section 5.2.1 of the original LILO User''s Guide by LILO-author Werner Almesberger)
When LILO loads itself, it displays the word
LILO
Each letter is printed before or after performing some specific action. If LILO fails at some point, the letters printed so far can be used to identify the problem.
(nothing)
No part of LILO has been loaded. Either LILO isn''t installed or the partition on which its boot sector is located isn''t active.
L error
The first stage boot loader has been loaded and started, but it can''t load the second stage boot loader. The two-digit error codes indicate the type of problem. This condition usually indicates a media failure or a geometry mismatch.
LI
The first stage boot loader was able to load the second stage boot loader, but has failed to execute it. This can either be caused by a geometry mismatch or by moving /boot/boot.b without running the map installer.
LIL
The second stage boot loader has been started, but it can''t load the descriptor table from the map file. This is typically caused by a media failure or by a geometry mismatch.
LIL?
The second stage boot loader has been loaded at an incorrect address. This is typically caused by a subtle geometry mismatch or by moving /boot/boot.b without running the map installer.
LIL-
The descriptor table is corrupt. This can either be caused by a geometry mismatch or by moving /boot/map without running the map installer.
LILO
All parts of LILO have been successfully loaded.
Als ik dan /dev/hda3 actief maak, zal denk ik toch weer de LILO als default bootloader opkomen.
Ik heb de afgelopen dagen meer dan 8 uur naar de oplossing lopen zoeken!
Ik heb volgens mij nu echt 100% van alle forums doorgespit....
(/dev/hda3 <= bootsector linux)
dd if=/dev/hda3 of=bootsect.lnx bs=512 count=1
zet bootsect.lnx op je C:\ en voeg hem toe aan boot.ini
(bv: ''C:\bootsect.lnx="Debian Linux 2.2"'')
OEPS, weer eens niet goed gelezen. Negeer mijn reply maar...
Expanding the inexpandable
Maaruh, hoe nu verder????
Dan zullen we maar eens een uitgebreide uitleg gaan geven...
Aangenomen dat je NV/2K boot via de NT/2k bootloader...., dan ziet je boot.ini er ongeveer als volgt uit...
Nu is het zo dat om DOS of windows95 te booten (nadat NT of 2k ernaast is geinstalleerd) deze bootloader de eerste 512 bytes van de DOS/win9x naar de partitie te kopieren waar de bootlaoder werd geinstalleerd en dit opslog in bijvoorbeeld bootsect.dos ....[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Je boot.ini zou er dan als volgt uit kunnen zien...
Even aangenomen dat NT op je C: staat, dit kan elke soort fat of NTFS (tot 5.x) in win2k zijn...[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\bootsect.dos="Microsoft Windows 95"
Het idee is nu dus om Linux op een 2e partitie te installeren..., en LILO niet aan het begin van de eerste partitie (bootsector) maar aan het begin van de 2e partitie te installeren...
Nadat je linux geboot hebt (met een diskette)
zal je in lilo.conf (die je haast altijd in de etc dir vind) de optie van boot=/dev/hda1 (primaire partitie, primaire HD) naar bijvoorbeeld boot=/dev/hda2 of boot=/dev/hdb1 moeten wijzigen (wat je linux root partitie is...)
Als je Linux partitie /dev/hd*2 of hoger is en het begin van deze partitie bevind zich boven de 1024 cilinders (grote 2k partitie ervoor) dan zal je onder de boot=/dev/hd*2 regel even een regel moeten toevoegen die luidt "lba32", dit werkt alleen met nieuwere versies van LILO, als je dit niet doet of je doet het wel en je LILO is te oud, dan zal je LILO zich niet kunnen istalleren boven de 1024 cilinders...
Nadat je lilo.conf gesaved hebt installeer je ff lilo opnieuw door lilo in te tikken op de commandline... en als je dat nog niet gedaan hebt installeer je vanuit 2k nog even de bootloader opnieuw (als het goed is werkt de oude lilo nog om zo 2k te kunnen booten, want je hebt m immers niet overschreven)...
Als je dit alles gedaan hebt ga je een file maken van die eerste 512 bytes van je linux partitie....
Dit kan je op 2 manieren doen.... vanuit NT met bootpart...
http://ourworld.compuserve.com/homepages/gvollant/bootpart.htm
Das heel makkelijk..., deze regelt ook je boot.ini alles wijst zich vanzelf...
Of vanuit Linux (de mooiste oplossing, want dan geeft ie geen bootpart credits weer)...
gebruik de om de eerste 512 bytes van je linux root/boot partitie naar een file te transferen...
Dit kan als volgt gaan...
dd if=/dev/hda2 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1
Kopieer daarna dit daarna naar een floppy met bijvoorbeeld mcopy /bootsect.lnx a:
Of, als 2k op fat is geinstalleerd, of de NT bootloader is on een fat partitie geinstalleerd (de bootloader kan alleen maar files laden die op dezelfde partitie staan als de bootloader...) kan je het ook direct kopieeren...
Daarna moet je je boot.ini wijzigen zodat ie deze file boot...
(aangenomen dat de file bootsect.lnx heet, maar noem het wat jij wil...)
Dan kan je boot.ini er alsvolgt uitzien...
Met bootpart kan je btw.... ook bootsectoren maken die naar een floppie verwijzen, wel zo handig als je nooit meer met je bios wil prutsen...[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
C:\bootsect.lnx="Suse Linux 7.0"
Mijn uiteindelijke boot.ini ziet er dus als volgt uit...
Als je je boot.ini btw. niet vind dan moet je onder Folder options ---> View ---> Hide protected operating system files ff uitzetten...[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
C:\bootsect.lnx="Suse Linux 7.0"
C:\boota.bin="Boot from Floppy"
Dit alles is btw. wel lastig als je vaak nieuwe kernels installeert, daar je dan vaak het hele goedoe weer opnieuw zou moeten doen....
Je zou hier een ding aan kunnen doen...
Installeer de NT bootloader op een kleine fat partitie aan het begin van je HD , installeer daarachter 2k op een NTFS partitie en daarachter Linux.... je zou dan het dd en kopieer proces kunnen automatiseren bij het afsluiten van Linux (wat etteren met de runlevel files) zodat de lilo ahw. automatisch word upgedate....
Ook zou dit de boel fixen vanaf een dos diskette in noodgevallen makkelijker maken...
Veel succes ermee..
Aangezien het niet lukt(te) om handmatig de bootsect.lnx in te lezen(zie 9 replies naar boven), ga ik het nu met dat progje proberen.
Als dat dan niet helpt, tja, dan gaan we maar een bootflop gebruiken...
Ik kreeg de melding ''hd not found'' of iets dergelijks.
Ik denk dat het dan toch moeilijk wordt om via W2k een Linux distributie boven cilinder 1024 te booten.
Toch jammer....
Of toch wel?
Ik heb nl de LILO gedisabled zodat bij het opstarten via W2k meteen RH wordt opgestart ipv eerst de LILO te krijgen.
Mijn RH partite is trouwens /dev/hda3.
Toen ik mijn MBR van W2k terug ging zetten, zette ik eerst perongeluk de BOOT partite terug. (fixmbr lijkt op fixboot)
Zodoende is de eerste regel van de lilo.conf nu opeens "boot=/dev/hda" geworden!!
Als ik deze dan verander in de editor naar "boot=/dev/hda3" en dan de bootsect.lnx opnieuw aanmaak en importeer moet ''t denk ik toch wel lukken! (hoop ik...)
Hieronder staat mijn LILO.conf gequote:
boot="/dev/hda3"
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
timeout="50"
message=/boot/message
lba32
default=linux
image="/boot/vmlinuz-2.4.2-2"
label="linux"
read-only
root="/dev/hda3"
other=/dev/hda6
optional
label="dos"
image="/dev/hda6"
root="/dev/hda3"
image="/dev/hda1"
root="/dev/hda3"