Toon posts:

[BC3] Gratis linux DBMS

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Voor een project op school moet ik een casetool onderzoeken. De casetool ondersteund de volgende databases:

Access
ANSI SQL-92
Centura SQLBase
DB2.2, 2.5 SQL
DBASE IV SQL
Datacom SQL
Informix SQL
Ingres SQL
Netware SQL
Oracle 7.x, 8.x
Paradox
Progress
Rdb SQL
SQL Server 4.x, 6.x, 7.x
Server System 10/11
Teradata SQL V2 R2
Unify SQL
Watcom/ SQL Anywhere
XDB SQL
Popular desktop DBs via ODBC .and customizable dialects

Welke van deze databases is gratis downloadbaar voor linux? Ik heb zelf al rond lopen zoeken maar nog weinig gevonden.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Access denk ik niet :-)
ANSI SQL-92 ???
Centura SQLBase ???
DB2.2, 2.5 SQL ???
DBASE IV SQL zou kunnen...
Datacom SQL ???
Informix SQL ???
Ingres SQL ???
Netware SQL kijk is onder marsnw
[netw.server voor linux]
Oracle 7.x, 8.x kan volgens mij wel maar
kost veel geld.
Paradox zou kunnen...
Progress ???
Rdb SQL ???
SQL Server 4.x, 6.x, 7.x ??? m$?
Server System 10/11 ???
Teradata SQL V2 R2 ???
Unify SQL ???
Watcom/ SQL Anywhere ???
XDB SQL ???
mysql ondersteunt odbc
en is heel goed en
gratis.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ANSI SQL-92
Is geen DB, maar de SQL standaard.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ondersteund Mysql triggers? Dat was eigenlijk ook nog een voorwaarde die ik stom genoeg vergeten was te vermelden |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 mei 2001 22:06 schreef Janoz het volgende:
ANSI SQL-92
Is geen DB, maar de SQL standaard.
Dit lijstje kwam van de website van de casetool. Blijkbaar weten ze dus zelf niet helemaal waar ze het over hebben :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

informix draait ook onder linux geloof ik maar kost veel bucks ...

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
ingres en oracle in ieder geval wel, meer weet ik zo niet

edit: probeer eens te zoeken op www.freshmeat.net, misschien kom je er nog een paar tegen

edit2: was DB2 trouwens niet een DB van IBM ook voor linux? ik weet het niet helemaal zeker...

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 mei 2001 22:20 schreef imdos het volgende:
informix draait ook onder linux geloof ik maar kost veel bucks ...
Denk niet dat school daar geld voor beschikbaar wil stellen. :(

• BC3 Victim
Suse heeft een tijdje een versie van informix meegeleverd op hun cd''s. Die kon je dan in ieder geval een maand gratis proberen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Netware SQL
Uhhm... er is niets dat zo heet volgens mij. Misschien bedoelen ze Pervasive.SQL? (voormalig Btrieve)

Bestaat ook een Linux versie van trouwens, inclusief gratis eval.
Watcom/ SQL Anywhere
Heet Sybase Adaptive Server Anywhere en je kunt er een volledig functionele 60-dagen eval van downen. Ook voor Linux.
mysql ondersteunt odbc
en is heel goed en
Voor bepaalde doeleinden is MySQL goed genoeg. Maar overall ''goed'' zou ik het niet noemen. Maar gratis is het iig wel. :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dan heb je postgresql nog (wel triggers) en is opensource (en gratis).

DB2 is inderdaad van ibm en is er inderdaad voor linux, de single user development versie is gratis.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 mei 2001 23:19 schreef Onno het volgende:

Heet Sybase Adaptive Server Anywhere en je kunt er een volledig functionele 60-dagen eval van downen. Ook voor Linux.
De site van Sybase is een hell. Ik loop namelijk al dagen naar ODBC drivers te zoeken voor de sybase server bij ons op school die ik ook voor het project mag gebruiken. Dus al kan ik de server vinden dan nog heb ik er niks aan zonder ODBC drivers.

Ok de stand tot nu toe.

DB2 is veel te groot en te log. Dat kan mijn P133 met 32mb ram niet aan.

Informix, heb ik een demo versie van maar die krijg ik niet geinstalleerd. Er zit ook geen enkele readme file bij.

MYSQL ondersteund volgens mij geen triggers. Ik kan er in ieder geval niks over vinden op hun site.

We gaan dus maar verder met testen en proberen.

• Onno
  • Niet online
Op dinsdag 22 mei 2001 23:35 schreef balou het volgende:

[..]

De site van Sybase is een hell. Ik loop namelijk al dagen naar ODBC drivers te zoeken voor de sybase server bij ons op school die ik ook voor het project mag gebruiken. Dus al kan ik de server vinden dan nog heb ik er niks aan zonder ODBC drivers.
Windows drivers zitten bij de Windows versie. (klinkt op de een of andere manier best logisch ;))
En die kun je ook gewoon downen.

(enne... dat jij iets niet kunt vinden maakt het niet meteen een hel :P)

• Onno
  • Niet online
Žgra·tis (bn.)

1 zonder betaling => kosteloos, voor niets, voor niks

Verwijderd

Topicstarter
Bij windows zitten standaard geen odbc drivers om met een sybase dmms te connecten.

Dat ik die kan dowloaden weet ik, maar ik kan ze gewoonweg niet vinden op de sybase site (dat dagen zoeken was geen grapje maar echt waar).

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Wirf:

DB2 is in principe een mainframe (OS/390) ge-orienteerde DBMS, en ook alleen DB, geen Data Communication, dus geen rechtstreekse communicatie met gebruikers.

DB2 is later omgebouwd tot ESA/DBMS, en geport naar AIX (IBM''s UNIX smaak), AS400.

De AIX versie kun je eventueel ook, zij het met enige aanpassingen, gebruiken voor Linux. Maar dat betekent wel dat je nog een client stukje moet installeren, dus bijvoorbeeld CICS (ook van IBM). Werkt allemaal SUPER-goed, beter dan wat voor MySQL, Sybase of Oracle of wat dan ook. Er hangt alleen een gigantisch prijskaartje aan, niet gratis dus maar leasen (want kopen kan niet)

Voor CICS/DB2 combi voor AIX (dus evt Linux) betekent dit per systeem zo''n US$15.000 per maand...

Helaasss....

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je een "lightweight" DB wilt met triggers zou ik voor postgresql gaan.

Imho een goede database en draait ook goed op een p200+64MB

Maarreuhm, de linux versie van DB2 (personal versie) is geen $15000 hoor ;)

• Onno
  • Niet online
Imho een goede database en draait ook goed op een p200+64MB
Sybase ASA ook. Als die nou ''s helemaal gratis was. :)
Op dinsdag 22 mei 2001 23:58 schreef balou het volgende:
Bij windows zitten standaard geen odbc drivers om met een sybase dmms te connecten.
Lezen is ook een kunst. Retry.
Windows drivers zitten bij de Windows versie. (klinkt op de een of andere manier best logisch ;))
En die kun je ook gewoon downen.

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
met Informix SQL bedoelen ze waarschijnlijn Informix Interbase. Ik dacht dat daar een 15 dagen trial versie van was te downloaden voor linux.
Voor de rest zie ik er wel enkele tussen staan die voor linux beschikbaar zijn, maar onbetaalbaar (denk aan oracle)

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Op dinsdag 22 mei 2001 23:19 schreef Onno het volgende:

[..]

Uhhm... er is niets dat zo heet volgens mij. Misschien bedoelen ze Pervasive.SQL? (voormalig Btrieve)

Bestaat ook een Linux versie van trouwens, inclusief gratis eval.
[..]

[..]

Voor bepaalde doeleinden is MySQL goed genoeg. Maar overall ''goed'' zou ik het niet noemen. Maar gratis is het iig wel. :)
gratis :?:?

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je kan natuurlijk ook die "oude" sybase nemen (11.9.2 oid?) die is verder wel gratis

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

heeft iemand een link voor die gratis Sybase versie?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Op woensdag 23 mei 2001 00:37 schreef Onno het volgende:
Žgra·tis (bn.)

1 zonder betaling => kosteloos, voor niets, voor niks
Heb de license niet helemaal gelezen... volgens mij kwam het zo op neer dat het voor commerciele gebruik wel wat moet dokken.

DOH! lezen is ook een kunst, heb niet gelezen dat het voor een schoolproject was(ik was bezig geweest met mysql voor stagebedrijf.)

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

• Onno
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook die "oude" sybase nemen (11.9.2 oid?) die is verder wel gratis
Jep, da''s Sybase ASE. Heb je wel een wat steviger systeempje voor nodig. :)
Op woensdag 23 mei 2001 00:39 schreef Xu het volgende:

[..]

Heb de license niet helemaal gelezen... volgens mij kwam het zo op neer dat het voor commerciele gebruik wel wat moet dokken.
Maar in een paar specifieke gevallen:
A license is required if:
  • You link a part of the of MySQL that has a GPL Copyright to a program that is not free software (embedded usage of the MySQL server). In this case your application would also become GPL through the clause in the GPL license that acts as a virus. By licensing MySQL from us under a commercial license you will avoid this problem.
  • You have a commercial application that ONLY works with MySQL and ships the application with the MySQL server. This is because we view this as linking even if it is done over the network.<li>You have a distribution of MySQL and you don''t provide the source code for your copy of the MySQL server, as defined in the GPL license.
</li>Gewoon zorgen dat je software ook met andere db''s werkt en er is geen probleem. :)

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Zo te zien heb je een DBMS systeem nodig dat ANSI SQL 92 ondersteunt. Het genoemde rijtje doet dat veelal wel. De gratis linux versies van PostgreSQL en MySQL ondersteunen wel veel van ANSI SQL 92 maar niet alles. MySQL bv. geen subqueries.

IBM DB2 6 of hoger is gratis voor Linus verkrijgbaar.
Oracle is geloof ik met 30 dagen proef verkrijgbaar op Linus
Ingres is gratis verkrijgbaar
Informix is geloof ik ook een 30 dagen proefversie (en overgenomen door IBM)

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• BC3 Victim
Op dinsdag 22 mei 2001 21:48 schreef balou het volgende:

Hoi iedereen,

Voor een project op school moet ik een casetool onderzoeken. De casetool ondersteund de volgende databases:

Access

ANSI SQL-92

Centura SQLBase

DB2.2, 2.5 SQL

DBASE IV SQL

Datacom SQL

Informix SQL

Ingres SQL

Netware SQL

Oracle 7.x, 8.x

Paradox

Progress

Rdb SQL

SQL Server 4.x, 6.x, 7.x

Server System 10/11

Teradata SQL V2 R2

Unify SQL

Watcom/ SQL Anywhere

XDB SQL

Welke van deze databases is gratis downloadbaar voor linux? Ik heb zelf al rond lopen zoeken maar nog weinig gevonden.
PostGreSQL. Kan alles wat Access kan, en meer.

Igmar

Pagina: 1