Toon posts:

[BC3] Uitdaging: linux op cdrom-loze laptop zetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een externe cdromspeler, zo is het mij gelukt, misshcien kan je 2dehand aan zo''n ding komen.

suc6

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Hallo, ik heb een leuk laptopje van mijn oom gekregen. Nu wil ik daar linux (bij voorkeur mandrake) op gaan zetten, maar het laptopje heeft geen cdrom speler, en geen netwerk kaart.

Is het mogelijk om te installeren via een parallelle of seriele kabel ? Ik heb niet genoeg hdd ruimte om de installatie er op te copieren, dus het moet echt via een kabel gedaan worden.

Ik heb geen beschikking over externe cdrom drives / netwerk kaarten. Wel heb ik een Zip drive (100Mb)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Die harddisk uit je laptop halen en aan een normale PC hangen...dat zal misschien wel werken...alleen zul je wel een goed verloopje moeten hebben...

• koffercomputer
Een 2e hands externe cdrom speler kan ik niet betalen, anders had ik allang zo''n ding gehad.. Weet iemand waar ik zo''n verloopje kan vinden om mijn laptop schijf op mijn PC aan te sluiten ? En wat kost zoiets nou ?

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
ik heb ze voor drie knaaken zien liggen, maar op de hcc ook wel eens voor 17,50.

maar heeft dat ding dan geen moeite als je hem terug in je laptop steekt? aangezien daar compleet andere hardware inzit?

• koffercomputer
Hmmm, daar zit wat in, als je Windows op een machine installeert, dan moet je de schijf idd niet overplaatsen, want dat gaat fout.

Maar hoe moet het dan wel ?
ik wil het gewoon vanaf mijn werkstation via een kabeltje op mijn laptop zetten, of via mijn zipdrive

• HermeS
  • Laatst online: 14-08 16:31
koop gewoon een 2ehands pcmcia kaartje,
wil je productief zijn met die laptop dan is het wel zo handig ook.

en hoeft niet meer dan 50 a 75 piek tekosten!

Verwijderd

koffercomputer: Linux != Windows |:(

Je compiled gewoon de kernel voor die laptop, dan is er niks aan de hand, heb ik ook gedaan...servertje van mij heeft geen videokaart en toetsenbord dus dan installeer ik de linux gewoon op m''n workstation en daarna zet ik de schijf terug...

Pas alleen wel op met die ''autodetect'' distro''s...dat wil wel eens fout gaan, maar ik heb positieve ervaringen met Mandrake en drastische hardware config veranderingen :)

• koffercomputer
Nogmaals, ik kan een netwerkkaart of externe cdrom niet betalen ! Het moet gedaan worden met wat ik heb, en mijn vraag was dan ook: is het mogelijk om het via een parallelle / seriele kabel te doen ?

En ik weet ook wel dat Linux != Windows |:( hoor, zover ben ik al, maar ik weet niet precies hoe linux en hardware samenwerken, zeker met Mandrake 8.0, wat een autodetect hardware distro is.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

een zogenaamde detect hardware distributie? :)

Verwijderd

Doe maar weer moeilijk. |:(
Pak gewoon een laplink cable, zet op je desktop plip ff aan, boot een distro die via plip kan installen. Installeer alles en klaar.

anders ff bij GOOGLE zoeken op PLIP HOWTO ofzo

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Wat zijn we toch weer heerlijk vriendelijk :z

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:49
Kan wel via een paralelle kabel. Heel simpel trouwes.
1.Versier ergens dos 6.xx
2.Maak 2 dos(dus geen windows)bootdiskettes
3.Kopieer van dos het bestand interlnk.exe naar de bootdisk van de laptop. Naar de bootdisk van je gewone pc kopieer je intersvr.exe en mscdex.exe. deze bestanden moet van dezelfde dos-versie zijn als de bootdisk anders werken ze misschien niet.
4.Nou moet je ervoor zorgen dat de deze bootdisk de Cd-rom ook initialiseerd(ofzo). Dit doe je door een cd-rom driver voor dos van een windows 98 startschijf te halen. Dat is het bestand oakcdrom.sys dacht ik. Dis kopieer je naar de bootdisk. In de config.sys van deze disk zet je device=a:\oakcdrom.sys /d:mscd001
5. In de autoexec.bat van deze disk zet je onderaan de volgende regels:

a:\mscdex /d:mscd001
a:\intersvr

6. in de config.sys van de bootdisk voor de laptop zeg je device=a:\interlnk.exe.
7. Nou start je je gewone pc op met die bootdisk en w8 tot hij op een programma staat. Die moet je er gewoon voor laten staan.
8. Vervolgens start je je laptop met de andere met zijn bootdisk en w8 je tot die geboot is. Dan sta je op de laptop gewoon in de dosprompt. Dan kijk je je op je gewone pc naar je monitor, daar staat welke drive op de laptop je cd-rom speler is geworden. Dan ga je met je laptop naar die drive en voila je kan op de cd komen. Dan de installatie starten en hopen dat Linux het ook zo pakt.

What a fine day for Science! | Specs

• koffercomputer
Op dinsdag 22 mei 2001 20:24 schreef j3p het volgende:
een zogenaamde detect hardware distributie? :)
Ja, zo noemde fkooman het, dus ik hou die naam maar aan.

Een antwoord als dat van Arendje, daar zat ik op te wachten.. Ik zal het proberen.

Thanks allemaal, ik weet dat ik soms van die vage vragen heb, maar waar zijn er nou meer mensen die me kunnen helpen dan op GoT ?

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Via je zipdrive kan je zipslack erop zetten ... da''s een distro die 1. klein is 2. van zip kan bootten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Slackware heeft (of had) een distributie die op één zipje paste: zipslack, misschien heb je daar wat aan?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Op dinsdag 22 mei 2001 15:59 schreef koffercomputer het volgende:
Hallo, ik heb een leuk laptopje van mijn oom gekregen. Nu wil ik daar linux (bij voorkeur mandrake) op gaan zetten, maar het laptopje heeft geen cdrom speler, en geen netwerk kaart.

Is het mogelijk om te installeren via een parallelle of seriele kabel ? Ik heb niet genoeg hdd ruimte om de installatie er op te copieren, dus het moet echt via een kabel gedaan worden.

Ik heb geen beschikking over externe cdrom drives / netwerk kaarten. Wel heb ik een Zip drive (100Mb)
Installeer:
MuLinux, QNX, or what ever.
(zijn distro''s dat op diskettes passen.)

*als je geen nic, cdrom speler, hd convertor wilt.

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Heb je een netwerkaansluiting?
Go 4 Debian! Gewoon bootfloppen erin en middels apt-get een hele distri naar binnen trekken :9

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Ow .. btw.. mocht je eens willen prutsen dan kan ik je MINIX aanraden. (zorg wel dat je release 2.0.2 pakt!)

Ik heb dat hier op een 486 dx2 50 laptop met 4 meg ram en een 165 meg hdd. Zit aan het netwerk via een nullmodem kabeltje (115k2 pppd naar FreeBSD bak).

Zat eerst via plip kabel *beswel snel!* maar PLIP in FreeBSD ben ik niet zo kapot van :)

Ik heb een shell op een 286-16 laptop met 1 megabyte ram (ding is van iemand uit noorwegen), die al meer dan 108 dagen up is >:)

Groeten,

Arend
Pagina: 1