[BC3] Printer onder Linux ?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu al 1,5 uur aan het zoeken maar kan het antwoord niet vinden.

Ik heb hier een QMS PS-410 Laserprinter staan. Deze zit aangesloten op de LPT1 van de linux server.

Deze linux server = gateway/firewall/ftp/http/ssh en samba server

Nou wil ik deze printer gaan gebruiken onder Linux én windows.

Ik heb geen KDE/Gnome of een ander GUI, alleen maar pure console. Hoe moet ik deze printer gaan configureren (Even geen samba, alleen onder linux)

Als ik doe
echo hallo >> /dev/lp0
krijg ik
bash: /dev/lp0: No such device

Dit geld voor alle lp''s (1,2,3)

Ik gebruik RedHat 7.0 (updated)
Help!

Mijn printcap is leeg..

Wat moet ik doen :?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Weet niemand dit nou?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik weet het niet precies, maar ik weet wel iets. Wat het niets iets met apsfilter en ghostscript of zo wat je nodig hebt? je kan ook is echo test > /dev/lp of zo proberen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

sowieso moet paralel port-support en printer-on-lpt-support in je kernel aanstaan (dat zal haast wel lijkt me?), maaruh, volgens mij is''r wel een "print-howto"?
Ik weet''t ook niet precies, maar daar moet je wel het eea terug kunnen vinden..

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
echo test >> /dev/lp
-Foutmelding dat het bestand niet bestaat

lpr test.txt
-Geen reactie, Ja.. Ik heb LPD gestart

En de howto''s hebben het allemaal over printtool, maar ik heb KDE/Gnome dus niet geinstalleerd

Verwijderd

In het boek van samba staat ook hoe je moet configgen onder de shell. Kijk daar ff naar.

Je hoef geen samba te installeren. Maar daar staat gewoon hoe je het zou kunnen doen en testen onder de shell.

MVGR

Sebastiaan

Boek staat online

Verwijderd

Als kernel modules heb je parport, parport_pc en lp nodig.

Het opzetten van een spool, ehh....
Mischien met de hand een /etc/printcap opzetten?
Of apsfilter, dat kun je vast wel ergens downloaden. Magicfilter schijnt ook zoiets te zijn.

Wat voor printer is het eigenlijk? Is het postscript? dan zou je gewoon .ps bestanden richting /dev/lp0 kunnen sturen. Anders zal je gebruik moeten maken van ghostscript.

En is er niet een linux pc met X Window, waarop je printtool kunt opzetten? Dan kun je de config overzetten naar de printserver.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
De QMS-PS410 is idd een Postscript printer. Hoe moet ik dit dan verder instellen enzo?

* WHiZZi is met printers nog wel een linux newbie

edit:

de QMS is Laserjet II compatible :)

Verwijderd

Heb je hem wel eerst met PSExec (= DOS programma) vertelt dat hij op via de paralelle poort moet printen?
Onder Caldera (grafisch) had ik hem zo aan de praat. Gewoon kiezen voor Postscript printer en gaan met die banaan!

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Het kicken van een topic (en dan nog wel een topic uit 2001) is hier echt niet gewenst. Op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.