[BC3] [SuSE 7.1] Kernel panic: No init found

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 00:25
Heb net via ftp een linux bak geïnstalleerd (SuSE 7.1)... Alles ging helemaal goed en wel, totdat ik voor de 1e keer ging booten...
Ik krijg de volgende errors: (heb trouwens geen ext2 maar reiserfs als filesystem)
reiserfs: using 3.5.x disk format
ReiserFS version 3.6.25
VFS: Mounted root (reiserfs filesystem) readonly.
Freeing unused kernel memory: 124k freed
Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.
iemand enig idee wat er hier aan de hand is? booten via een bootflop lukt wel, dus tzijn problems met lilo oid? heb al gezocht in de search naar een dergelijk probleem, maar kon er nix over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Boot hem es met
init=/bin/bash (achter linux plaatsen)

En check dan je lilo.conf ?
lilo -v draaien en reboten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Op zaterdag 19 mei 2001 11:20 schreef ACM het volgende:
Boot hem es met
init=/bin/bash (achter linux plaatsen)

En check dan je lilo.conf ?
lilo -v draaien en reboten.
dan krijg ik nog steeds exact dezelfde melding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Na het reboten?

Of tijdens het booten met
linux init=/bin/bash

?

Als het na het reboten is, dan moet je es je /etc/inittab bekijken wat daar allemaal voor leuks/fouts instaat?

Of je lilo snapt niks van reiserfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet er achter init niet het gewenste runlevel komen, dus zoiets als
init=3
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 19 mei 2001 11:32 schreef edwinv het volgende:
Moet er achter init niet het gewenste runlevel komen, dus zoiets als
init=3
?
Kan ook...

Of gewoon
linux single

proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
na rebooten nog steeds dezelfde error, na init=/bin/bash nog steeds dezelfde error, idem bij init=3... ook in /etc/inittab lijkt alles goed te staan (lijkt me trouwens sterk dat dit verkeerd staat, omdat het een verse installatie is, waar nog maar zeer weinig mee geklooid is...)

ik begin toch echt het idee te krijgen dat lilo reiserfs niet zo erg mag.... iemand enig idee OF lilo uberhaupt met reiserfs samenwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 19 mei 2001 11:38 schreef Tu-Tone het volgende:
ik begin toch echt het idee te krijgen dat lilo reiserfs niet zo erg mag.... iemand enig idee OF lilo uberhaupt met reiserfs samenwerkt?
Ja, nieuwste versies schijnen ermee te kunnen werken.
Maar lijkt me een beetje vreemd dat lilo er niet mee wil werken, aangezien je kernel geladen wordt en daarna houdt lilo het voor gezien en geeft de taak door aan de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Op zaterdag 19 mei 2001 11:40 schreef ACM het volgende:

[..]

Ja, nieuwste versies schijnen ermee te kunnen werken.
Maar lijkt me een beetje vreemd dat lilo er niet mee wil werken, aangezien je kernel geladen wordt en daarna houdt lilo het voor gezien en geeft de taak door aan de kernel.
inderdaad... en dan hebben we natuurlijk nog zoiets... waarom kan ik wel van bootdisk laden? die gebruikt toch ook lilo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
dr is nog iets wat ik me afvraag... wat is die "unable to open an initial console" melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op zaterdag 19 mei 2001 11:07 schreef Tu-Tone het volgende:
Heb net via ftp een linux bak geïnstalleerd (SuSE 7.1)... Alles ging helemaal goed en wel, totdat ik voor de 1e keer ging booten...
Ik krijg de volgende errors: (heb trouwens geen ext2 maar reiserfs als filesystem)
[..]

iemand enig idee wat er hier aan de hand is? booten via een bootflop lukt wel, dus tzijn problems met lilo oid? heb al gezocht in de search naar een dergelijk probleem, maar kon er nix over vinden...
a) mount ie wel het goeie root device ? die melding betekend vaak dat je /sbin niet aanwezig is, of gemount op een apart FS, en dat laatste is niet snugger.

probeer eens :

linux single root=/dev/hdax

waar hdax he root device is.

Igmar

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Op zaterdag 19 mei 2001 12:58 schreef igmar het volgende:

[..]

a) mount ie wel het goeie root device ? die melding betekend vaak dat je /sbin niet aanwezig is, of gemount op een apart FS, en dat laatste is niet snugger.

probeer eens :

linux single root=/dev/hdax

waar hdax he root device is.

Igmar
en ook dit heeft geen effect :( je zou dr bijna moedeloos van worden.. er verandert gwoon helemaal nix! weer exact hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Ik ben al achter het probleem... En dat is dat SuSE geen standaard reiserfs in de 2.4 kernel meebakt :( (lekker handig)...
dus ik denk dat ik maar ff een nieuwe kernel ga compilen, en het dan nog maar es probeer! iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Tja, dat valt inderdaad niet in de categorie ''slimme actie'' ofzo. Ach, je bent de enige niet hoor, ik heb wel eens per ongeluk IDE harddisk support uitgezet, foutje lette even niet op.

Kun je ook lachen bij een reboot.

[Beetje offtopic]
Waarom gebruik je ReiserFS? Zal wel voordelen hebben, ik weet er niet zo veel van dus ben ff benieuwd wat de voordelen zijn t.o.v. ext2 (voor normaal gebruik dus, niet als professionele server)
[/Beetje offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voordelen staan mooi omschreven op www.namesys.com maar oa journaling (dus niet alle gegevens kwijt bij een reset tijdens schrijven enzo) en het is wat sneller met kleine files.
Voorderest even goed als gewoon ext2fs (zeggen ze).
Mijn server draait het nu ook.
Het wachten op een diskcheck over 50GB is niet zo gaaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Niet online
Naar mijn weten kun je helemaal niet booten van een partitie met ReiserFS !

Groeten,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Op zaterdag 19 mei 2001 19:18 schreef marcelk het volgende:
Naar mijn weten kun je helemaal niet booten van een partitie met ReiserFS !

Groeten,
Marcel
daarom is mijn /boot partitie ook nog steeds ext2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar typen jullie die commando's in? heb hier hetzelfde probleem alleen ik weet niet waar je die commandos moet intypen, ik gebruik als bootloader: GRUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00

MadEgg

Tux is lievvv

Goed, ik kom hier maar even tussendoor aangezien ik precies dezelfde melding krijg.
Maar ik krijg deze melding dus bij het starten van een bootflop.

Nou ja, de bootflop laad wel, maar de rootflop niet. Ik wil dus Gentoo linux installeren op een vrij ouwe bak(ja ik weet dat het dagen gaat duren voor ie klaar is met compileren). En deze kan dus niet booten van CD-ROM. Kon bij Gentoo geen bootdisk/rootdisk vinden, dus ik heb van ftp.slackware.com van de nieuwste release de bootdisk bare.i en de rootdisk network.dsk gedowned en die op een flopje gezet.
De bootdisk boot, hij vraagt om root-disk, stop ik die erin dan krijg ik dus de melding dat ik maybe 'init=' aan de kernel mee moet geven. Maar wat zou ik daar dan achter moeten zetten? Een bootflop moet toch in principe zo booten?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Laatst online: 16-09 12:26

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Jongens, jullie zitten hier een gigantisch oude koe, nog een BC3 topic ook, een enorme kick te geven. Niet echt de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om nou een nieuw topic te beginnen, dan krijg je dat gezeur. Maar ja nu we dit doen hebben we ook gezeur.

Who cares!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 24 mei 2002 18:10 schreef R4NCOR het volgende:
Jongens, jullie zitten hier een gigantisch oude koe, nog een BC3 topic ook, een enorme kick te geven. Niet echt de bedoeling :)
Sjong, hij staat er nu toch al, waarom het er dan niet bij zetten? Omdat de eerste post toevallig uit voorjaar 2001 zit?
Klinkt niet nuttig. Zo lang er nog iets zinnigs aan toe te voegen is, waarom niet.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 18:02 schreef Marsmellow het volgende:
waar typen jullie die commando's in? heb hier hetzelfde probleem alleen ik weet niet waar je die commandos moet intypen, ik gebruik als bootloader: GRUB
Als het goed is kun je dan ctrl-Q ofzo intypen om in de 'grub commandline' mode te komen. Daar kan je dat intypen. Volgens mij staat dat ook letterlijk aangegeven op dat schermpje, niet?
Pagina: 1