[BC3] Samba-probleem (DNS ???)

Pagina: 1
Acties:

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
''t Klinkt er meer naar dat je DNS server niet gestart wordt tijdens het booten, misschien moet je daar eens naar kijken?

Verwijderd

Ik heb hier een RH7.1 bak staan met de meest recente update van Samba.
Mijn server heeft IP 10.1.1.1 en als naam server.sub.domain.net.
Deze staat ook in de DNS zo geregistreerd.
Verder heb ik als mail-domain opgegeven sub.domain.net. Deze staat in de DNS als @.sub.domain.net IN A 10.1.1.1.
Als ik mijn server reset dan komt samba met de melding (logfile smb.log) dat sub.domain.net niet bestaat. Herstart ik vervolgens mijn DNS-server en start Samba opnieuw op dan gaat alles goed.
Hoe kan ik verhelpen dat ik steeds mijn DNS-server moet herstarten na een systeem reboot, of moet ik iets anders doen om dit probleem te verhelpen ??? :?
Misschien iets met die DNS-server ? Heb nu dus Master-zone sub.domain.net en Master-zone 10.1.1

Heronder nog ff mijn dns-hosts file:

$ttl 38400
sub.domain.net.INSOAserver.sub.domain.net. root.sub.domain.net. (
990144356
10800
3600
432000
38400 )
sub.domain.net.INNSserver.sub.domain.net.
server.sub.domain.net.INA10.1.1.1
host1.sub.domain.net.INA10.1.1.2
host2.sub.domain.net.INA10.1.1.3
@.sub.domain.net.INA10.1.1.1

Verwijderd

Zou best kunnen...status opvragen van mijn DNS-server (named) mag ook al niet....krijg dan een "connection refused" :(
heb in de init.d-dir wel 2 bestanden van die DNS-server staan.... :? nl. named en named.lock. Klopt dit ??? Geen ene andere service heeft dat .... en heb btw die named-file niet aangepast...so....is nog standaard van RH. (misschien komt het door een upgrade van RH6.2 naar 7.1 ??????)
En hoe kan ik dat dan verhelpen ????

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Je moet dus de named (dat is de DNS server BIND) tijdens het opstarten ook runnen. In je RedHat manual staat vast precies hoe dat moet :).

Verwijderd

En zorg er dan ook meteen voor, dat named voor samba gestart wordt!

Kijk verder eens naar de rgels in je smb.conf die met DNS te maken hebben: te denken valt dan aan bijvoorbeeld, "dns-proxy", "name resolve order" etc.

Verwijderd

named wordt gestart (xinetd). Maar daar ligt het niet aan....of ja...kan zijn dat hij niet juist gestart wordt... :(( Want zover ik kan zien herkent hij de gewone hosts (server, host1 en host2) wel! (vind NAMED een @ of * niet zo leuk ????) |:(

Maar ik ben er wel achter gekomen dat als ik na een reboot "/usr/sbin/named" een keer start en vervolgens samba start alle sgoed gaat! Waar kan dit nu aan liggen ??? Zal named niet goed opgestart worden door xinetd ???? En hoe kan ik dit checken wat xinetd met named doet ??? Weet dat named in de directory van xinetd staat...so....met het standaard script..... of klopt hier soms iets niet mee ???? :?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

named in xinetd????
Dat zou ik dan als eerste maar verhelpen, volgens mij gaat dat nooooit goed?

Verwijderd

sorry....voorgaande bericht van mij was wat te voorbarig....... named staat vermeld in /rc3.d als S55named. Samba (SMB dan) staat in deze dir (of run-level) als K35smb. Wordt K35smb nu eerder gestart dan deze S55named ?? En zo ja, hoe kan ik dan instellen dat hij eerst named moet starten en vervolgens pas smb ???? :?
(Sorry voor de vele vragen, maar ben nog een beetje newbie :D )

Verwijderd

Ok. In het kort komt het er op neer dat al die bestanden in /etc/rc.d/rc3.d/ links zijn naar /etc/rc.d/init.d/ Een link die begint met een S (start)geeft een service aan die op die runlevel gestart moet worden. Een link met een K (kill) geeft aan dat die service gestopt moet worden op die runlevel. Hoe hoger je getal hoe later je service wordt gestart. Dus als je Bind eerder wil starten dan samba geef je Bind een lager nummer.

In jouw geval wordt Samba helemaal niet automatisch gestart in runlevel 3. Maar na deze uitleg moet je dat zelf aan kunnen passen :)
Pagina: 1