Als ik dat ding uit wil zetten, moet ik met ssh inloggen, halt, en dan dat ding uitzetten. Dit betekent dat je altijd nog een andere pc aan moet hebben staan (of moet opstarten, nog vervelender) om dat ding uit te zetten (zonder elke keer fsck en evt problemen te krijgen).
Is er een manier om hier vanaf te komen, dat ik de laptop dus zonder risico uit kan zetten?
Ik had zelf al even gekeken naar Reiserfs, maar daar staat''t als een mindere kans op fouten, niet een 100% zekerheid dat''r niks fout gaat bij een crash. Heeft iemand hier suggesties of ervaringen?
Ik draai geen servers (alleen sshd) ofzo, dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden..
(die goede oude dos-tijd dat je alles zo maar kon uitzetten
Verwijderd
dat is niet waar, als je dos zomaar uit zette kreeg je allemaal van FCK files op je hd NADAT je chkdsk had uitgevoerd, alleen ging dit niet automatisch.[b]Op vrijdag 18 mei 2001 12:50 (die goede oude dos-tijd dat je alles zo maar kon uitzettenMaarja, toen draaide er ook niet vanalles in de achtergrond :])
als je zomaar je pc uit gooit heb je altijd wel data verlies... data die je nodig hebt of niet maakt niet uit.. verlies is een feit.
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Dan kan je via je browser wel een button maken of een hyperlink aanmaken dat er op die poort geconnect wordt. Deze moet je alleen wel ff dicht zetten voor de buitenwereld
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Je kunt natuurlijk ook een andere combi bekenden en die ernaast laten draaien.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Mjah het gaat er juist om dat er geen andere pc aan te pas moet komen.. Met ssh kan je ook een command laten uitvoeren, dus met een snelkoppeling zou dit al moeten kunnen. Maar het is dus juist niet de bedoeling dat een andere pc er aan te pas komt..Op vrijdag 18 mei 2001 13:14 schreef imdos het volgende:
Of connecten op een bepaalde tcp/udp poort en dan in je inittab een entry als shutdown -h now doen!
Dan kan je via je browser wel een button maken of een hyperlink aanmaken dat er op die poort geconnect wordt. Deze moet je alleen wel ff dicht zetten voor de buitenwereld
Thx for the input everyone, ik hoop dat''r nog iemand met suggesties komt
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Mjah dan moet je wel bij''t toetsenbord kunnen :] En dat kan ik niet. HelaasOp vrijdag 18 mei 2001 13:21 schreef mikemike het volgende:
Je zou het reboot scriptje kunnen herschrijven en dan ctrl-atl-del gebruiken voor het afsluiten en niet voor reboot.
Je kunt natuurlijk ook een andere combi bekenden en die ernaast laten draaien.
Nog andere suggesties
Maar het ZOU natuurlijk wel kunnen, ''s nachts om 00:00 uit ofzo, alleen die uitzonderingen dat''t dan later wordt moet ik''r wel op letten
hehe
Mjah ik houd''t in m''n achterhoofd, want op zich zou''t wel kunnen.
Hopend dat nog iemand een ideale oplossing heeft,
DLN
offtopic:
Woohoo net aangenomen bij een bedrijf
edit: ik ben natuurlijk niet zo slim dat ik meteen weet hoe dat moet maar mischien heeft freshmeat wat?
Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes
Verwijderd
idle ="`users | grep ''root''`"
if [ -n "$idle" ] ; then
shutdown -h +60 &
/bin/rm /etc/nologin
else
/sbin/shutdown -c
fi
Zoiets misschien? Als root niet meer is ingelogd wordt een shutdown gescheduled over 60 min. mocht root er weer zijn wordt ''iet gecancelled. Dit scriptje in cron elke X min en misschien dat het werkt...
Verwijderd
Of je moet idd inittab aanpassen en als er op een bepaalde knoppen combinatie wordt gedrukt, dat dan het systeem afsluit.
Maar ik zit eigenlijk in een hele andere richting te zoeken qua oplossing dan de mensen hier tot nu toe.
Ik speelde de bal al een beetje op richting reiserfs. Het probleem is dat ik die laptop niet zomaar uit durf te zetten ivm problemen met het filesysteem/hd en dat''r geen data verloren gaat.
Een journaling filesystem zou zulke problemen moeten voorkomen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of me kan vertellen of''t inderdaad zo werkt dat ik de pc zomaar uit kan zetten (nogmaals, er draaien geen services als ftp ofzo, dus alleen de draaiende processen (met als enige daemon sshd) zouden een probleem moeten zijn. Wat daar nog lastig aan is, is de crontab. Die voert dus nog wel eens het eea uit (zoals updatedb), en dan kan''t lastiger worden...
Anyway, de vraag heb ik nu iets anders geformuleerd. Ik kijk morgen-ochtend helaas pas weer hier op''t forum, ik hoop dat''r dan reacties zijn
DLN
Dus dan zou je gewoon met de aan en uit knop je laptop uit kunnen zetten terwijl linux hem dan wel gewoon netjes afsluit.
Verwijderd
Er zitten toch batterijen in die laptop?
Ik zou het zo doen:
1) laptop aan een contactdoos
2) tool gebruiken dat shutdown -h now activeert zodra de netspanning wegvalt. De laptop gaat immers automatisch over op de batterij !?
Of: dat wat distortion zegt
Of: linux op floppy en/of cd-rom zetten en geen HD gebruiken. Maar ik denk dat je dat niet wilt.
/me erg blij. Maar goed, ik zal even reageren op de verschillende reacties:
Dit werkt helaas in mijn situatie niet. Als mijn vriendin bijv wil internetten, zet ze die laptop aan. Er is dan niemand ingelogd etc, dus dan wordt''r niet DIRECT op die laptop gewerkt.Op vrijdag 18 mei 2001 20:17 schreef elbosmogg het volgende:
#!/bin/sh
idle ="`users | grep ''root''`"
if [ -n "$idle" ] ; then
shutdown -h +60 &
/bin/rm /etc/nologin
else
/sbin/shutdown -c
fi
Zoiets misschien? Als root niet meer is ingelogd wordt een shutdown gescheduled over 60 min. mocht root er weer zijn wordt ''iet gecancelled. Dit scriptje in cron elke X min en misschien dat het werkt...
Jammer, helaas in mijn situatie niet toepasbaar (en dat is ongetwijfeld een uitzonderlijke
DLN
Compoort zou niet mogelijk zijn, er zit''r maar 1 op en daar hangt me demos kabelmodem aan :]Op vrijdag 18 mei 2001 18:07 schreef zeikstraal het volgende:
kunje geen knop aan een compoort hangen en een progje dat die uitleest en zonodig shutdown -h now geeft?
edit: ik ben natuurlijk niet zo slim dat ik meteen weet hoe dat moet maar mischien heeft freshmeat wat?
Maar lpt zou evt kunnen. Als''t kan met een kabeltje, want bij de powerknop kan ik goed komen, maar lpt wordt al wat lastiger. Helaas heb ik zelf niet de kennis om zo''n ding te maken. Als''r echt geen mogelijkheden meer zijn en het stoort met echt FLINK dan zal ik uiteraard dit toch maar eens gaan nazoeken
Thx, and on to the next suggestion
hehe
Ja de batterijen doen het nog. Hier zit wel een mogelijkheid in, alleen (als ik even mag zeuren :]) de stekker zit ergens ver achter een kast. Aan de "laptop"kant van de aansluiting kan ik''r ook niet echt bij. Ik zou wel de laptop kunnen draaien, maar dan kan ik weer niet bij de aanknop (om''m aan te zetten).Op zaterdag 19 mei 2001 02:40 schreef Zemanova het volgende:
Ik lees net dat het een laptop is... Moet het wel heel makkelijk gaan. Batterijen doen het nog??
Ook een mogelijkheid om rekening mee te houden, en ik houd''m in m''n achterhoofd!
(is namelijk een dedicated servertje .. waar geen monitor nog keyboard aanhangt .. en waar de klant ook geen toegang via SSH toe heeft ... moet hem alleen dom aan en uit kunnen zetten ..)
Met reiserfs is je opstarten niet langsamer. Ik neem aan dat je doelt op fsck die dan uitgevoerd wordt. fsck wordt idd gebruikt bij foutief afsluiten, maar dat is van toepassing bij EXT2-fs en niet bij reiserfs.Op zaterdag 19 mei 2001 11:43 schreef Zemanova het volgende:
Je systeem gewoon uitgooien ook al heb je reiserFS is een slecht idee. Als was het alleen maar omdat het opstarten wellicht trager gaat. Verder is het zo dat als je HD aan het schrijven is op het moment dat de stroom uitvalt je HD fysiek beschadigd kan worden. (tenminste dat heb ik altijd begrepen)
Er zitten toch batterijen in die laptop?
Ik zou het zo doen:
1) laptop aan een contactdoos
2) tool gebruiken dat shutdown -h now activeert zodra de netspanning wegvalt. De laptop gaat immers automatisch over op de batterij !?
Of: dat wat distortion zegt
Of: linux op floppy en/of cd-rom zetten en geen HD gebruiken. Maar ik denk dat je dat niet wilt.
Op cdrom zetten kan niet want er zit geen cd-drive in de laptop.
Een floppy is te klein, alhoewel natuurlijk niet alles erop hoeft te staan. Ik durf alleen niet te zeggen wat ik dan op die floppy zou moeten hebben en wat op de hdd kan blijven staan.
De suggestie van die powerdown bij het stroom uitzetten had iemand anders ook voorgesteld, dat was inderdaad nog een goed idee, alleen zal ik dan heel wat moeten veranderen aan de opstelling van m''n buro+toebehoren (wat nu perfect is behalve voor deze oplossing). Ik houd''t iig zeker in m''n achterhoofd!
Distortion ga ik nu ff op reageren
Hmmm ik geloof niet dat een laptop ook met de standaarden AT(X) werkt. Meer APM en ACPI.Op zaterdag 19 mei 2001 11:34 schreef Distortion het volgende:
Ik kan opzich niet echt helpen maar ik heb ergens een keer gelezen (Waar weet ik niet meer ik geloof op GoT) dat in de 2.4 kernel een functie zit dat je gewoon met je powerknop je linuxbak het shutdownscript kunt laten draaien. Maar dan moet je Laptop wel ATX zijn natuurlijk.
Dus dan zou je gewoon met de aan en uit knop je laptop uit kunnen zetten terwijl linux hem dan wel gewoon netjes afsluit.
Maar goed daar weet ik te weinig van af, van die feiten.
De suggestie blijft echter een zeer goede. Ik zal eens rond gaan kijken naar de (on-)mogelijkheden van 2.4. Ik weet alleen niet of de laptop ook ACPI compatible is, tis al een oud beestje..
Dit komt al uit bij de perfecte oplossing. APM-compatible is-ie zeker. Kwist niet dat APM zo''n optie erin had zitten. Kan je me iets meer info verschaffen? Ik kan wel eea zelf uitzoeken, maar een richting zou schelen (ps kan pas zondag/maandag er mee aan de slag, zit nu ergens anders).Op zaterdag 19 mei 2001 18:57 schreef gekkie het volgende:
misschien is het mogelijk om gebruik te maken van APM ... heb zelf een kernel hackje gebakken waarmee ik een desktop computer die apm1.2 ondersteund kan aan en uitzetten via de aan en uitknop (zorgt voor een nette powerdown)
(is namelijk een dedicated servertje .. waar geen monitor nog keyboard aanhangt .. en waar de klant ook geen toegang via SSH toe heeft ... moet hem alleen dom aan en uit kunnen zetten ..)
Even denken, je zegt een kernel-hack. Bedoel je gewoon een custom-kernel met de standaard sources of aangepaste kernelsource? wellicht is''t ook al uit te voeren met de kernel die nu gebruikt wordt. Hmmmz zou misschien met een simpele aanpassing in inittab alles opgelost kunnen worden? Ik kan me wel herinneren dat daar het eea staat, maar het is heel wazig (misschien is''t standaard uitgecomment (iemand een juiste term hiervoor?
Als jij (of iemand anders) hier nog info over heeft graag. Ik zal zelf ook maandag ff op zoek gaan (tenzij het antwoord hier al staat natuurlijk!)
Maar dit zou een perfecte oplossing zijn en volgens mij moet dit ook simpel kunnen.
D''r staat me echt iets bij dat''r al zoiets in die inittab staat, maar ik kan helaas nu niks controleren...
Great! Thx a bunch!
daaruit is af te leiden dat het OS binnen 5 seconden moet reageren om een suspend af te wenden .. dat kreeg ik met apmd niet voor elkaar (bovendien nogal lastig om via apmd juiste signaal terug naar bios te sturen) ... kortom ... wat in de kernel-source wijzigen dat in het geval van een suspend dat direct ongedaan wordt gemaakt door OS .. maar wel apmd wordt getriggerd .. die dan vervolgens een halt -p uitvoerd .. das in het kort het principe ...
Maar het is me dus toch gelukt om deze work-around te bedenken en werkend te krijgen :-)
(is de redding van het dedicated-servertjes project geweest ... anders hadden we een probleem dat de database zo wat direct corrupt zouden worden vanwege niet netjes shutdownen)
Is''t toevallig mogelijk dat je het aangepaste stukje ff copy/paste''d. Zelf ben ik net als jij, code lezen wil nog wel lukken maar zelf maken is een stuk lastiger
Van de week iig iets te doen
doneer maar een mail-adres :-)Op zondag 20 mei 2001 12:42 schreef Deleon het volgende:
Hmmmz apmd vangt dat niet goed op? Kzal me er in moeten verdiepen![]()
Is''t toevallig mogelijk dat je het aangepaste stukje ff copy/paste''d. Zelf ben ik net als jij, code lezen wil nog wel lukken maar zelf maken is een stuk lastiger
Van de week iig iets te doen
heb het op dit moment eventjes niet hier .. heb geen servertje meer staan waar die scriptjes + hack opstaan .. en op m''n eigen laptop staat het ook niet heb ik net gezien .. toch nog is copieren :-)
nouja als het goed is moet ik er deze week toch weer eentje klonen :-)
Met de underscore dus
Ik ga vandaag eens kijken of ik''r nog iets van kan vinden enzo, in ieder geval al bedankt voor het advies, dan weet ik iig dat het kan en ook de richting, dat scheelt al een heel end
Stom dat ik niet zelf aan apmd/inittab heb gedacht :]
halt -p ook eens kijken of dat werkt zonder aanpassingen.. Dat scheelt dan ook weer de aan/uitknop
ga ik m''n spullen is bij elkaar vegen voor een lekker weekendje zeilen
till next week ! (met de source als het goed is)