[BC3] Harde schijf problemen

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hoi,

Ik heb een vreemde vraag, maar ik wil graag weten of meer mensen hier problemen mee hebben. Als ik Linux installeer op mijn Maxtor 60 GB harde schijf en hem er naar een tijdje weer afgooi, dan is het nu al twee keer gebeurt dat mijn harde schijf heel slecht werkte. (UDMA doet het niet meer, en bad sectors) ik heb tot twee keer toe een nieuwe schijf moeten krijgen.
Kan dit komen door EXT2?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

ligt eraan. welke distro gebruik je? in mandrake heb je de optie op harddisk-optimalizatie aan te zetten. dat verneukte bij mij de data BIGTIME. staat ook bij dat die optie gevaarlijk is. maar ik weet niet of die optie in staat is die schijf fysiek te mollen. zal wel een een of ander hdparm-setting zijn, en die zijn over het algemeen niet altijd even lief voor je hardware als je niet precies weet wat je doet...

• BC3 Victim
Ik gebruik SuSE Linux 7.1
En ik heb Hdparm -d1 -c1 /dev/hda /dev/hdc
wel lopen.
Maar zonder wil ik ook niet werken omdat hij anders zo traag word.
Maar kan dit wel problemen geven?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op vrijdag 18 mei 2001 09:39 schreef Markiedam het volgende:
Ik gebruik SuSE Linux 7.1
En ik heb Hdparm -d1 -c1 /dev/hda /dev/hdc
wel lopen.
Maar zonder wil ik ook niet werken omdat hij anders zo traag word.
Maar kan dit wel problemen geven?
Het kan leiden tot corruptie van het filesysteem. Als je de gelukkige bezitter van een VIA chipset moet je iig in geen geval UDMA mode aanzetten.

Ik zou iig erg uitkijken met dit soort verhalen. Kijk ook of de kernel wel de volle 60 GB ziet, als ie maar 32 GB ziet kan dat ook leiden tot corruptie.

Igmar

• BC3 Victim
ik heb ook een via chipset en ik gebruik dezelfde hdparm functies als markiedam, ik heb ook de via chipset support in de kernel aan staan (niet als module, maar echt ingebouwd). Maakt dit een verschil of kan ik beter dma maar uiflikkeren.

Ik gebruik ook suse 7.1 met kernel 2.2.18.
:?

Verwijderd

via en udma heeft mij nooit problemen gegeven. ik heb een aopen ax63pro en een msi kt7-pro2a allebij met een via chipset en udma harddisks. met hdparm ''kan'' je wel erug goed een filesystem vern**ken, is mij ook al een keer gebeurd. lees gewoon goed de manpages.

ik gebruik het volgende parameters voor hdparm:

hdparm -q -a8 -q -A1 -q -c1 -q -d1 -q -m16 /dev/hda

ik heb met een ibm 7200rpm disk 35mb/s wat zeker niet slecht is.

• BC3 Victim
thank you very much

Pagina: 1