Toon posts:

[BC3] [phpmyadmin] niet alles kunnen benaderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nog een keer installeren maar dan alleen voor de db waar hij op mag, of een goeie script schrijven die zorgt dat hij bij een bepaald ip, user of host maakt niet uit een bepaalde php_inc_config$user laadt

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 11:40

HenkS

Da_king alias HenkS

hallo, lekkere vage topic he? mijn brein deed het even niet zo goed :)

nu heb ik ff een vraag:
ik heb een server met daarop mysql, daar hangen ongeveer 30 databases onder.

nu wil ik phpmyadmin gaan installeren, want er is een klant die via phpmyadmin zijn db wil beheren.

Maar hij mag maar toegang hebben tot 1 van die 30 databases, hoe doe ik dat dan?

Verwijderd

in het bestand config.inc.php (ofzo) kan je instellen welke database een gebruiker alleen kan connecten.

kijk maar op deze regel
code:
1
$cfgServers[1]['only_db'] = '';          // If set to a db-name, only this db is accessible

En je kan natuurlijk ook in MySQL een user aanmaken die alleen de rechten heeft om een bepaalde tabel aan te spreken.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 11:40

HenkS

Da_king alias HenkS

Op woensdag 16 mei 2001 11:11 schreef Gila het volgende:
nog een keer installeren maar dan alleen voor de db waar hij op mag, of een goeie script schrijven die zorgt dat hij bij een bepaald ip, user of host maakt niet uit een bepaalde php_inc_config$user laadt
en hoe doe ik dat installeren dan alleen voor de db waar hij opmag?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 15:22

Willem2

Ω is futile

stap 1 > in de mysql > db table aangegeven op welke database de user rechten heeft, op deze manier mag hij alleen maar in zijn eigen db wroeten

stap 2 > in de config van myadmin aangeven wat de dbonly is; op deze manier krijgt hij alleen zijn eigen db te zien.

stap 1 is dus verreweg het belangrijkst; stap twee is voor de schoonheid; doe je dit neitm, dan ziet hij alle aanwezige databases. echt een probleem is dit verder niet aangezien hij er verder nix mee kan...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Dat kan standaard in PHPMyAdmin, mits je je userconfig op orde hebt in de mysql-db.

Wat je dan doet is een user aanmaken die alleen select rechten heeft in de mysql tabel. In de config van PHPMySQLAdmin geef je dan aan dat je advanced authentication wilt en je voert dan die user in. Als je dan PHPMySQLAdmin wilt startne krijg je een inlog popup. Elke user die in mysql.user staat kan inloggen en kan die databases bekijken en bewerken die in mysql.db aangegeven staan.

It''s so simpel en erg handig! :)

edit:
Inmiddels waren er al meer reacties 8-)
Pagina: 1