[BC3] 5 nic''s in Mandrake 8 machine [newbie]

Pagina: 1
Acties:

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58
Net bezig geweest met Mandrake 8.0 installeren, wat goed liep, maar bij de detectie van de netwerkkaarten sloeg hij er eentje over...

Bij Mandrake 7.2 zaten er 4 in en die vond ie die ook alle 4 (4x 3C509b). Ik kreeg toen de indruk dat Mandrake er 5 aan kon. Nu er eentje bijgeplaatst (realtek 8139) en Mandrake 8 geïnstalleerd, welke er volgens mij 7 aankan, maar die stopt na 4 kaarten (de realtek + 3x een 3Com).

Natuurlijk wil ik ze graag ook alle 5 gebruiken als er al zoveel inzitten, maar kan Mandrake ze niet installeren, of vind ie van zichzelf dat ie maar op moet houden na 4 stuks???

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:59
wat moet je in godsnaam met 5 Nic''s ?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Inderdaad wat moet je nou met 5 netwerk kaarten:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:21
Soms moet je in de expert install er eentje zelf aangeven als ie m niet vanzelf vind.

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
5 netwerkkaarten?????????????????????? |:(

• Whizzer
Op dinsdag 15 mei 2001 18:49 schreef kieskes het volgende:
wat moet je in godsnaam met 5 Nic''s ?
Klooien...

Nee, zonder gein, het is een beetje overdreven veel, maar 3 gaan er straks zowiezo gebruikt worden en als buren mee willen gaan internetten, dan worden het er al 4... Uhm, globale indeling...

1) Mxstream
2) Lan thuis
3) Kleine DMZ voor wat te testen
4) evt. voor de buren
5) Tja, als je 10 3C509b kaarten voor een prikkie kan kopen en je hebt er een paar over, waarom dan niet gebruiken... Wie weet, kan ik m''n moeder altijd nog een apart stukje lan geven, aangezien dat een gevaar achter een computer is (uit onkunde wel te verstaan)

Tevens kun je meteen goed oefenen met routeringen en firewall entries (via ipchains..), daar is het ook een beetje voor

Hoeveel of weinig het er ook zijn, als Mandrake het zegt aan te kunnen, moet ie het ook wel waar maken. Maar het is inmiddels gelukt... linuxconf |:( sorry...

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:43
verkoop die kaarten, en hou er 2 over..... koop van je winst een hub.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:36

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

wat is jouw probleem met totaal geen verstand hebben van netwerken???????????????????

|:(|:(|:(|:(|:(

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 02:05 schreef rlensen het volgende:
wat is jouw probleem met totaal geen verstand hebben van netwerken???????????????????

|:(|:(|:(|:(|:(
Euhmm, als hij het over een DMZ heeft, dan denk ik dat hij toch wel wat verstand van netwerken zal hebben. Wat is er verder mis met 5 NIC''s als die jongen er wat mee wil experimenteren?
Ik heb hier ook een server staan met 4 NIC''s erin. Dan heb ik zeker ook geen verstand van netwerken :?
Verder ook een erg nuttige bijdrage (evenals het meerendeel van de posts in dit draadje) aan de oplossing van z''n probleem.

Waarom zou je meerdere NIC''s gebruiken?
Voor bonding/trunking ofwel bandbreedte verhoging.
Meerdere subnetten gebruiken in je netwerk.
Leuke dingetjes met routering doen.
Vervanging van een switch/hub, als je de NIC''s toch al hebt liggen.

Maar goed om op het probleem terug te komen:
Probeer eens met het toewijzen van IRQ''s in je modules.conf (als het modules zijn) en anders in lilo.conf (als ze statisch in de kernel gebakken zijn).
5 Nic''s moet geen problemen geven voor Linux.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Vriendelijk verzoek aan een aantal lieden om wat constructievere replies te posten :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• BC3 Victim
''t zou kunnen dat je met die 3Com''s vastloopt omdat die een keuze hebben uit ''maar'' 3 IRQ''s. Dit geld niet voor alle 3Com''s, maar wel voor sommige. Dit zou kloppen met het feit dat je 3 3Com''s + realtek aan de praat krijgt, maar geen 3Com''s realteks + 1 Realtek.

Check dus eens welke instellingen die Com3''s toestaan. Ander idd je modules.conf editen

//off -topic
Als je 10 100Mbit nics hebt liggen dan is het plaatsen van 5 nics in je server helemaal geen raar idee. Je hebt dan een 100Mbit switch, zonder extra kosten (en 100Mbit switches kosten toch al snel iets van 150 gulden). Daarnaast kun je, zoals gezegd, allerlij experimenten uitvoeren.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Je zou ook een hele goede firewall kunnen maken door op iedere kaart met een cros cable een pc aan te sluiten. Dan op iedere interface Filtering gaan toe passen. Maar het is zelfs normaal dat je een PC (ROUTER) voorziet van meerdere kaarten Het is goedkoper als een 19" router dan bijvoorbeeld cisco. Je kan dan ook nog allerlei andere filtering op de router toepassen.

MVGR

Sebastiaan

• Whizzer
Inderdaad zoals hierboven al enkele malen vermeld staat, je kunt er goed mee klooien, trunking en allemaal van dat soort dingen.

En ik heb geen zin in pottekijkers op m''n eigen stukje netwerk... Dus die gaat stevig dichtgespijkerd worden. Maar om wat te testen zal ik soms dingen toch iets meer open moeten zetten, dus daarom 1tje voor het DMZ''je.

En ja, nogmaals, 5 is misschien een beetje veel, maar je kunt er in ieder geval mee uit de voeten, je bent niet zo gelimiteerd. En als Mandrake zegt dat ie er 7 aankan, dan moet is dat ook wel waar kunnen maken. Waarom dan geen 5 in die linux doos duwen als je ze toch hebt liggen??? Er zit geen geluidskaart of wat dan ook in die machine, het is puur voor networking...

Die opmerking over geen verstand van netwerken hebben zal ik maar negeren. Als je nu had gezegd dat ik geen verstand had van linux, dan moet ik je gelijk geven... Maar we gaan hard aan de slag om wat te leren.

Maar zoals ik al eerder had vermeld, het werkt al, ik moest met linuxconf even de laatste 3Com kaart aanzetten en wat gegevens invullen en toen liep ie als een trein...

Toch iedereen bedankt!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 11:10
Op dinsdag 15 mei 2001 19:31 schreef Whizzer het volgende:
routeringen en firewall entries (via ipchains..)
Hmm, madrake 8 -> kernel 2.4 -> go for iptables! :)

• Whizzer
Op woensdag 16 mei 2001 09:17 schreef Ritch het volgende:

[..]

Hmm, madrake 8 -> kernel 2.4 -> go for iptables! :)
Goeie tip, onthouden we...

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb iig een redhat6.2 systeem "out of the box" met 3 nics geinstaleerd. Had ie geen probleem mee.
Wat je misschien kan doen is eerst alleen die 3 3com''s en realtek erin. Mandrake installeren.
En daarna pas die 4e 3com erbij zetten?
Maar je hebt kans dat die 3com in een irq conflict verzeild raakt met de andere 3 :(
Das het enige waar ik wel es last van heb gehad met 3com kaarten :(

• Prozaq
  • Laatst online: 06-08 13:03
je zou een andere volgorde kunnen gebruiken waarin de kaarten in je pci sloten zitten, bv eerst de realtek of juist als laatste

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En hopelijk heb je het al gedaan, maar zet alle overbodige "moederbord" apparaten uit in het bios :)
(usb, serielepoort(en), parallelle poorten, etc) krijg je ook weer wat meer irq''tjes vrij.

• BC3 Victim
ehm, het probleem was al opgelost :)

• BC3 Victim
Hm, lijkt me nogal omweg..
Neem een hubje, installeer netwerkservices, firewall enzo op de Mandrake-doos en hang de andere PC''s aan de hub. Lijkt me eenvoudiger en goedkoper.

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Als je die bak alleen voor een beetje netwerken gebruikt, waarom dan mandrake en niet b.v. debian :?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Whizzer
Op woensdag 16 mei 2001 14:08 schreef Aaargh! het volgende:
Als je die bak alleen voor een beetje netwerken gebruikt, waarom dan mandrake en niet b.v. debian :?
Omdat ik wat betreft linux nog een verschrikkelijke newbie ben. En ik had regelmatig gehoord dat Mandrake wel oke was... that''s why..

• Prozaq
  • Laatst online: 06-08 13:03
-

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op woensdag 16 mei 2001 15:44 schreef Whizzer het volgende:

[..]

Omdat ik wat betreft linux nog een verschrikkelijke newbie ben. En ik had regelmatig gehoord dat Mandrake wel oke was... that''s why..
Debian kan je ook leren :)
ik vind het op sommige punten makkelijker als mandrake (apt-get anyone?) veel minder bloat, minder verwarrende toeters en bellen, minder vage custom config programmaatjes

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Dit is weer de eeuwige discussie welke distributie.

Dit is relatief laat die gene kieze wat hij denkt. En als het hem bevalt zal hij uit nieuwschierigheid heus wel andere proberen.

En aan het einde komen we toch allemaal bij een BSD uit >:) (just kidding)

Verwijderd

ik heb nu 4 3com''s (3c905c) in op ''m msi kt7-pro2a zitten en die gebruiken irq 10,11 en 12. weet er iemand hoe ik (een) van die 4 een ander irq''tje kan toewijzen want nu gebruiken er dus 2 de zelfde irq.

alle mb-troep staat uit (sound,usb,com,lpt) en video gebruikt geen irq. je ''zou'' zeggen dat irq 5,7 en 9 ook gebruikt kunnen worden.

[/edit: ik gebruik linux (2.2.19) maar dat lijkt me ergens wel logisch]

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 18:39 schreef Whizzer het volgende:
Net bezig geweest met Mandrake 8.0 installeren, wat goed liep, maar bij de detectie van de netwerkkaarten sloeg hij er eentje over...

Bij Mandrake 7.2 zaten er 4 in en die vond ie die ook alle 4 (4x 3C509b). Ik kreeg toen de indruk dat Mandrake er 5 aan kon. Nu er eentje bijgeplaatst (realtek 8139) en Mandrake 8 geïnstalleerd, welke er volgens mij 7 aankan, maar die stopt na 4 kaarten (de realtek + 3x een 3Com).

Natuurlijk wil ik ze graag ook alle 5 gebruiken als er al zoveel inzitten, maar kan Mandrake ze niet installeren, of vind ie van zichzelf dat ie maar op moet houden na 4 stuks???
Dat krijg je van je levensdagen niet werkend. Het probleem van die bagger etherlink III kaarten is dat het PnP dingen zijn, en de detectievolgorde verschilt per bootup.

Ten tweede het probleem dat ISA geen interrupts kan sharen, dus je hebt in dit geval twee problemen, waarvan de eerste niet op te lossen is.

Koop gewoon wat van die goedkope PCI NIC''s, ben je van de problemen af

Igmar

• Whizzer
Op woensdag 16 mei 2001 18:15 schreef igmar het volgende:

[..]

Dat krijg je van je levensdagen niet werkend. Het probleem van die bagger etherlink III kaarten is dat het PnP dingen zijn, en de detectievolgorde verschilt per bootup.

Ten tweede het probleem dat ISA geen interrupts kan sharen, dus je hebt in dit geval twee problemen, waarvan de eerste niet op te lossen is.

Koop gewoon wat van die goedkope PCI NIC''s, ben je van de problemen af

Igmar
Volgens mij leest niemand verder dan de eerste post :( ..

Zoals ik al eerder vermeld heb: Het werkt al |:( , en eigenlijk nog heel makkelijk aan de gang gekregen ook...

Het gaat dus WEL.

Pagina: 1