[BC3] Netwerk probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Topicstarter
Ik heb een netwerk probleempje maar dat zegen jullie waarschijnlijk al.

Ik kan mijn network neighbourhood niet bladeren. Ik krijg de melding cannot connect to localhost.

Ik heb LIsa geprobeerd to configureren maar ik heb geloof ik alle mogelijke opties al geprobeerd en ik weet het nou ook niet meer.

Heb 2 netwerk kaarten eth(0) is intern (192.168.0.1/24) en eth(1) extern (dhcp).

Interne netwerk werkt wel want ze kunnen elkaar pingen (win2k pro ws). Mandrake 80 draait op die andere (ff voor de duidelijkheid hehe) als proxy/firewall en werkt wel want op het ws kan ik gewoon internetten email ophalen etc.

Ik weet niet of dit ermee te maken heeft maar ik krijg Samba ook niet gestart. Ook van alles in de config aangepast ook standaard geporbeerd maar helaas. Heb het handmatig geprobeerd en via de gui versie. Ook geprobeerd via netconf maar dan zegt hij error creating file etc/samba/smb.conf.TMP, terwijl ik ingelogd ben als Root.

Suggesties zijn welkom.

Ik begrijp dat ik nog niet alles heb geprobeerd maar moet een beetje op weg geholpen worden.

There is no art to find the minds construction in the face

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Is het zo''n stomme vraag of heeft niemand een idee.

Het is namelijk best lastig.

Verwijderd

"Cannot connect to localhost"

Ofwel dan zul je toch echt een samba-server moeten draaien, omdat op te lossen.
Zo te zien werkt je samba-serrver dus niet (tenminste dat geef je aan).
Ga daar dus eerst eens naar kijken.
Probeer samba eens op te starten en kijk of er foutmeldingen in je systeem-logs te voorschijn komen. Zo ja post die dan eens.
Kijk verder eens je smb.conf na of er geen fouten in staan. (heb je ook al users toegevoegd voor je samba-server?)

Dit soort vragen zijn hier ook al meerdere keren gesteld. Alleen al een search op mijn naam en samba levert 57 !!! resultaten (+1 na deze post ;)).
Mocht je probleem niet opgelost zijn na bovenstaande gecontroleerd te hebben, doe dan eerst eens een search.

Succes ermee iig

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Nou zoals ik al zei mijn Samba krijg ik niet gestart, ik zal mijn log is bekijken en anders posten en met de search kwam ik niet verder heb er al heeeel wat van doorgelezen.(zit hier al een tijdje hoor dus ik weet dat van die Search knop)

Heb een aantal verschillende configuraties geprobeerd maar dit werkte niet.

Probeer het als ik thuis ben weer een keer :) laat het wel weten.

Kunnen jullie ondertussen met ideeen komen dan zakt de topic niet weg :)

Trouwens moet je die LIsa configureren ??

Verwijderd

Is Lisa iets van Mandrake oid?

trouwens post es logs als je samba opstart ..

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Ga ik doen zodra ik thuis ben,

nog ff een ding ik kan dus wel mijn loopback interface pingen.

ping 127.0.0.1 gaat gewoon goed.

Verwijderd

like doh |:) ope lke computer zal je 127.0.0.1 kunnen pingen, niet denken dat het een of ander adress is op internet ofzo

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
probeer eens smbclient -L //computernaam

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 18:52 schreef C[e]rial het volgende:
op elke computer zal je 127.0.0.1 kunnen pingen,
Elke compjoeter? :? :)

MVGR

Sebastiaan

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
in ieder geval jezelf...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

interfaces = eth0 lo
bind interfaces only = yes

heb je lo wel in je /etc/samba/smb.conf staan? :)

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Op donderdag 17 mei 2001 10:05 schreef Zemanova het volgende:
interfaces = eth0 lo
bind interfaces only = yes

heb je lo wel in je /etc/samba/smb.conf staan? :)
Dat vind ik nou een goeie, niet eens bij stil gestaan.

Btw

ik heb ff wat gecontroleerd maar hij zegt dat Samba is geinstalleerd maar waarom heb ik dan geen etc/samba en staat smb.conf in de etc/ dir ?? beetje vreemd.

Denk dat ik me ook eerst bezig moet houden met het starten van Samba en daarna pas het configureren. Moet hij helemaal standaard niet wel gewoon starten ?? Of als er ergens een foutje zit start hij niet op ??

Verwijderd

Als je nou eens m''n eerste post gelezen had, dan had je daaruit op kunnen maken, dat ik al zei dat je eerst met samba moet beginnen.

Waar smb.conf staat doet er niet toe, dat kan je opgeven bij het configureren (of het is al voor je gedaan in een package).
Ga gewoon gestructureerd te werk.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
LIsA is echt ongelooflijke bagger! Ik heb het ook nooit nimmer werkend gekregen. Zo te zien gebruik je KDE, je kunt beter het pakketje komba proberen en die even lekker compileren. Werkt supergoed.

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Dus het ligt gelukkig niet aan mij dat ik dat LIsa niet voor elkaar krijg. Heb ik daar al die tijd voor zitten kloten.

Ik ga gewoon helemaal opnieuw beginnen, installeer hem wel opnieuw en dan ga ik gewoon alles configureren vanaf de shell. Niks maar zelf laten doen weet ik tenminste dat het goed gaat.

Jullie horen het wel maar als ik een week niks laat horen krijg ik mijn netwerk kaarten dus niet aan de praat :)

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Sorry dat ik een oude koe uit de sloot haal (is wel mijn }:O) maar ik ben wel iets verder maar het heb de finisch nog niet gehaald.

Ik heb Smbd en nmbd nu draaiende en werkend. Alleen als ik in Konqueror op netwerk klik krijg ik nog steeds "cannot connect to localhost"

Is er nog iets anders wat ik kan controleren. Kan het zijn dat mijn firewall ook ove rmijn interne netwerk kaart staat ipv. alleen de externe ??

bvd.

Alles wat hierboven genoemd staat heb ik gedaan.

Verwijderd

kan je met smbclient wel de shares benaderen?

Zo ja dan is het een probleem met konqueror, zo nee, dan ligt het aan samba.
Waarschijnlijk staat dan de netbiosnaam met ip-adres niet in /etc/lmhosts.
Je kan dan ook het wins-gedeelte van de samba-server aanzetten.

Verder weet je zeker dat je de gebruikers toegevoegd hebt (zowel aan het systeem als aan samba)?
Pagina: 1