[BC3] [Linux] Doden van een proces wat niet wil

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hallo,

Ik wil een bepaald proces killen (een rpm installatie). Dit is de informatie van het proces (via ps verkregen):
root 27879 0.0 2.2 2040 408 ? D May14 0:00 rpm -Uvh --nodeps iptables-1.2.1a-1.i386.rpm

Hoe krijg ik het proces gekilled, ondanks dat de STAT van het proces op D staat?
Ik draai kernel 2.4.3.

Dan heb ik nog een tweede vraag: Als ik iptables -A POSTROUTING -t nat -s 192.168.1.0/24 -d 0.0.0.0/0 -j MASQUERADE doe, en vervolgens een iptables -L POSTROUTING, dan zie ik geen informatie over hetgene wat ik eerder (het bovenstaande) heb ingevoerd. Hoe kan dit?

Verwijderd

Misschien met kill -9 <procesnr>?

• Theodoor
Nee dat werkt niet, dat heb ik al geprobeerd. Ik ben trouwens geen newbie op linux gebied ofzo.

Verwijderd

Dan vind ik het wel heel vreemd dat het niet wil....

Dat is toch HET kill commando :)

• Theodoor
Ja, dat zou ik ook zeggen. Volgens mij vindt kernel 2.4.3 een 486 niet zo fijn.

Verwijderd

Heb ik ook gehad bij zo''n vaag proces, weet niet meer precies wat, maar nadat je kill -9 gedaan hebt moet je gewoon ff wachten (paar minuten ofzo) en dan was dat proces weg bij mij...

sinds 2.4.4 geen problemen meer gehad...

Trouwens status D is toch defunct aka zombie, dwz de parent van het proces is er niet meer :?

• Theodoor
Ik heb nu al een nacht gewacht...

• Theodoor
Bash draait niet meer voor de console waar rpm in draaide. Ik gebruik geen automount ofzo. Verder is alles gekilled wat er mee te maken had.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

Je process heef tal lang het kill signal ontvangen .. daarom is de status ook ''D'' (Dead). Het is alleen aan het wachten totdat het uit je process table verwijderd kan worden. Dit kan zijn dat het op een drive staat te wachten die er niet meer is (cd ge-ejected en gebruikt auto-mount?)
kijk naar andere related processen (de bash die erbij hoort bv) en kill deze ook met -9.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Theodoor
In top komt het proces niet meer voor, wel in ps aux

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 15 mei 2001 09:33 schreef Theodoor het volgende:
Hallo,

Ik wil een bepaald proces killen (een rpm installatie). Dit is de informatie van het proces (via ps verkregen):
root 27879 0.0 2.2 2040 408 ? D May14 0:00 rpm -Uvh --nodeps iptables-1.2.1a-1.i386.rpm

Hoe krijg ik het proces gekilled, ondanks dat de STAT van het proces op D staat?
Ik draai kernel 2.4.3.

Dan heb ik nog een tweede vraag: Als ik iptables -A POSTROUTING -t nat -s 192.168.1.0/24 -d 0.0.0.0/0 -j MASQUERADE doe, en vervolgens een iptables -L POSTROUTING, dan zie ik geen informatie over hetgene wat ik eerder (het bovenstaande) heb ingevoerd. Hoe kan dit?
Processen in state D (Disk Wait) kun je niet killen. Je kan met een flag van ps zien waarop ie aan het wachten is (zie de manual, en zoek op wchan)

Tweede probleem :

iptables -L laat alleen de standaard tabel zien. Als je dingen toevoegt in een andere tabel (nat in dit geval), moet je met -t nat opgeven dat je de desbetreffende tabel wil zi en :

iptables -t nat -L

Igmar

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 15 mei 2001 10:09 schreef Sjonny het volgende:
Je process heef tal lang het kill signal ontvangen .. daarom is de status ook ''D'' (Dead). Het is alleen aan het wachten totdat het uit je process table verwijderd kan worden. Dit kan zijn dat het op een drive staat te wachten die er niet meer is (cd ge-ejected en gebruikt auto-mount?)
kijk naar andere related processen (de bash die erbij hoort bv) en kill deze ook met -9.
Wat jij beschijft is een Zombie en dat is een Z in de ps tabel, geen D

D is eigenlijk uninterruptable sleep, maar het is vaak een disk wait.

Igmar

Igmar

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Een zombie proces bestaat niet meer, maar hij staat alleen nog in de tabel met processen. Een echt probleem zijn ze dus niet

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 15 mei 2001 11:13 schreef Prozaq het volgende:
Een zombie proces bestaat niet meer, maar hij staat alleen nog in de tabel met processen. Een echt probleem zijn ze dus niet
Een D process "draait" dus nog wel...
Staat alleen te wachten ergens op, wat waarschijnlijk niet meer komt...

• Sjonny

Sjonny

Fratser

igmar: thanks for the info ...
ik wist wel dat ze ergens op wachten, en dat het vaak disk dingen zijn, maar die wchan optie wist ik niet.

• Theodoor
Gelukkig is dat proces nu weg. Alleen moet ik nu nog een nieuwe kernel maken waarbij ik de System.map opgeef in Lilo (anders werkt dat ps met wchan gebeuren niet, geloof ik - en dat is wel handig). Weet iemand hoe ik dat moet doen?

• Sjonny

Sjonny

Fratser

je hoeft nix in lilo in te stellen, daar ligt het niet aan. je moet ff kijken in de /boot dir. daar hoort (meestal) een System.map te staan (link naar System.map-"kernel versie"). Als je zelf je kernel maakt krijg je ook in de topdir ook een System.map van +/- 500K ofzo, die kan je dan naar /boot copyen op de boven genoemde manier, en dan werkt het al.

Pagina: 1