Toon posts:

[BC3] Tweakers Linux Knowledge Base

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
''k lees net de topic gathering.tweakers.net/showtopic.php/177798 (De NOS-FAQ = groot maar toch te klein). Misschien een aardig idee om een Tweakers Linux Knowledge Base op te zetten met een aantal aktieve users met goede linux-kennis. Er zou een groot gedeelte uit de GOT-archieven gehaald kunnen worden. Er zijn idd al sites met veel en goede linux-faqs maar een goede naslagsite met *alle* (:)) basiskennis van Linux bestaat mi niet

Is hier animo voor?

Is dit al eerder voorgesteld maar hopeloos gestrand?

Is dit gewoon onzin? :)

Ik heb niet bijzonder veel tijd vrij, maar wil, indien er genoeg animo is, zeker mezelf goed inzetten.

Technische invulling is een tweede. Het geheel moet eerst goed van alle kanten belicht worden. Wie doet wat, wat komt erin etc.etc.etc.

ik ben benieuwd!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Ik help wel om de FreeBSD kant te vullen :P >:)

Verwijderd

ja opzich wel een leuk idee, maar alles is natuurlijk al gedocumenteerd...dus ja...wat over zal blijven zijn de kleine vraagjes...om daar nu een knowledge base voor op te zetten...hmmzzzz.....

maaruh..leuk idee wil best bijdrages leveren..

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Ik vind dat een heel strak plan!

Ik ben zelf van plan om mijn site om te bouwen tot nederlandstalig forum over linux gateway pakketten zoals e-smith, smoothwall, freesco en clarkconnect. Ik gebruik zelf nl. e-smith thuis en ik wil er meer van leren. Alleen is het probleem dat je op het engelse forum van e-smith.org vaak óf geen óf veel te laat antwoord krijgt op je vragen.

Het leek me dus wel een leuk idee om een linux forum te starten en dan het liefst specifiek over dit soort linux pakketten omdat er daar de laatste tijd nogal vraag naar is. Ik ben alleen nog bezig met het opzetten van het forom op mijn server. Ik heb er nog niet zo veel tijd voor gehad maar volgens mij is dat met PHPbb vrij snel en eenvoudig te realiseren.

Is daar überhaupt interesse in in zo''n site hier onder de tweakers? Ik merk dat er hier nl. ook steeds meer zijn die bijv. e-smith gaan gebruiken en ik hoop het gebruik dan ook te stimuleren waardoor we van elkaar leren.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op maandag 14 mei 2001 22:02 schreef RoeLz het volgende:
en het topic:
Tweakers Linux Knowledge Base
Wat klopt hier niet aan :?

;)

Verwijderd

Topicstarter
Nu loop ik vooruit op mijn eigen voorstel :) maar ik denk aan een soort boomstructuur ergens gehost onder tweakers.net. Hier een (hahahaha) eerste opzet: [dus doorklikken op /boot: pagina met Short-HOWTO''s over de bootsequence, runlevels etc.]

/boot (bootsequence)
/dev (devices)
/root (systeembeheer)
/usr/src (compilers, use the source)
/bin (systemtools)
/usr/local (soft)
/etc (config)
/mnt (linux ism andere OS)
/home (users)
/lib (dependencies)
/misc (...)
/net (networking)

...
....

Met een aantal mensen is dit zo gevuld. Er dient een template aangemaakt te worden waaraan de Short-HowTo''s moeten voldoen. Iemand pakt een branch en werkt ''m volgens de template uit.

Ho!Stop! Eerst een goede opzet over de branches en de indeling etc.

Maar eerst nogmaar ff de animo afwachten :)

Verwijderd

Help ik ook wel mee ;)

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23

Petuhr

FreeBSD

Op maandag 14 mei 2001 22:55 schreef Gila het volgende:
ja opzich wel een leuk idee, maar alles is natuurlijk al gedocumenteerd...dus ja...wat over zal blijven zijn de kleine vraagjes...om daar nu een knowledge base voor op te zetten...hmmzzzz.....

maaruh..leuk idee wil best bijdrages leveren..
Alles is wel gedocumenteerd, maar ik geloof dat pixeleer het in het "Nederlands" wil doen??

Dan zou je veel dingen moeten gaan vertalen, wat niet zo''n kleine klus is....

• MinddiggerNL
vertalingen maken doe ik ook wel aan mee...met te technische linux dingen moet je nog niet aankomen...voel me nog teveel "linux maagd" :)

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 08:34
Ik vind dit wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden: Er zijn zat howtows en knowledge databases en ze staan al in de faq.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ehh, check mijn subtitel of hoe heet zo''n ding onder je naam???

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

ja dat is wel zo..maar toch is het makkelijk...kijk we weten allemaal wat hot is op T.net... we zijn ALLEMAAL gelijk tijdig bezig met apache enzo ..enne firewall allemaal van die rage dingen..:) dus wat bv. wel goed is denk IK ..dat je een soort van hot items gaat uit werken en die post... ofzo..

• MinddiggerNL
Op maandag 14 mei 2001 23:02 schreef Gila het volgende:
ja dat is wel zo..maar toch is het makkelijk...kijk we weten allemaal wat hot is op T.net... we zijn ALLEMAAL gelijk tijdig bezig met apache enzo ..enne firewall allemaal van die rage dingen..:) dus wat bv. wel goed is denk IK ..dat je een soort van hot items gaat uit werken en die post... ofzo..
Ja dat is juist de reden dat ik mijn site een forum voor linux firewalls/gateways/routers of hoe je ze wilt noemen wil maken....dus daar is ook interesse naar?

Verwijderd

dat heb ik niet gezegd, van mij kant niet. Maar ik kan me voor stellen dat er mensen zijn die er wel baat bij hebben. en daarbij zou ik best een bijdrage willen leveren. ik denk iedereen op dit forum wel. immers de reden dat je hier komt is vragen stellen en/of beantwoorden.

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 23:03 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Ja dat is juist de reden dat ik mijn site een forum voor linux firewalls/gateways/routers of hoe je ze wilt noemen wil maken....dus daar is ook interesse naar?
Ik vind het wel leuk dat je een forum wil gaan opzetten. Wat is er mis met Non-Windows OS Forum? Doet Jotti het niet goed genoeg? Zeg het maar hoor, ik neem aan dat hij openstaat voor veranderingen.

Een knowledge base is veel werk, vraag maar aan de gasten van LDP, ik heb zo''n vermoeden dat dit doodbloedt :(

• MinddiggerNL
Op maandag 14 mei 2001 23:21 schreef KuRMiE het volgende:

[..]

Ik vind het wel leuk dat je een forum wil gaan opzetten. Wat is er mis met Non-Windows OS Forum? Doet Jotti het niet goed genoeg? Zeg het maar hoor, ik neem aan dat hij openstaat voor veranderingen.
Neenee, het was helemaal niet bedoeld ten nadele van GoT. Hier krijg ik vrijwel altijd goede antwoorden en ik probeer die zelf ook te geven. En met Non windows OS is helemaal niks mis! Je moet het ook niet zo zeer zien als vervanging van GoT ofzo.

Het valt me alleen op dat er hier in verhouding vrij weinig gebruikers komen van e-smith. En juist omdat ik wel eens problemen met dit pakket heb en dus niet naar tevredenheid geholpen wordt op het experienced user forum van e-smith.org en dus ook eigenlijk hier niet (omdat er hier volgens mij niet zoveel mensen e-smith gebruiken en e-smith wijkt iets af van de normale redhat). Vandaar dat ik dacht laat ik het bundelen. Zo is er tenminste 1 nederlandstalige site die info geeft over e-smith. Dat leek me handig. Niet alleen voor mij maar ook voor anderen. En daarbij dacht ik dan ook maar meteen die andere gateway pakketten te kunnen behandelen.

Dus niet ter vervanging maar ter uitbreiding...goed idee toch? :)

Dit is misschien wel een beetje offtopic maar ik dacht laat ik ook maar meteen eens mijn idee peilen :) Maar met het voorstel van Pixeleer ben ik het volledig eens en als ik ergens mee kan helpen wil ik dat graag doen.

• MinddiggerNL
Op maandag 14 mei 2001 23:52 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ehh, check mijn subtitel of hoe heet zo''n ding onder je naam???
Oké...ik zoek al iets anders :) Ik wilde gewoon eens proberen of ik een goed forum kon bouwen en dus leek me dit wel interessant. maar als er al een site is heeft het natuurlijk geen zin he.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
lijkt me een goed idee :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 14 mei 2001 23:21 schreef KuRMiE het volgende:
[..]
ik neem aan dat hij openstaat voor veranderingen.
Ik wil me hier verder niet zoveel mee bemoeien (heb mijn handen al vol aan GoT :)), maar ik sta inderdaad best open voor veranderingen, mocht je ideeën hebben :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Laten we de ''knowledge base'' dan maar ff aan de kant zetten. Zelf wil ik binnenkort wel kijken naar de invulling van zoiets, maar dat kan wel op een regenachtige zondagmiddag.

Het *is* ook beter om eerst met een gedegen plannetje van aanpak te komen en dan mensen te ''ronselen (:))'' ipv een paar losse kreten afschieten en roepen ''Wie doet er mee!''

maar toch bedankt all!

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Op maandag 14 mei 2001 22:05 schreef timotheebastin het volgende:

Ik ben zelf van plan om mijn site om te bouwen tot nederlandstalig forum over linux gateway pakketten zoals e-smith, smoothwall, freesco en clarkconnect.
Dit vind ik wel een strak plan. Ik hoop dat er meerdere zijn die dit ook vinden. Ik zou het wel tof vinden als hier een faq over kwam. Ik draai nu zelf FreeSCO, maar ik wil er best meer van weten evenals van de andere oplossingen.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

ik vind het idee in principe ook wel goed. we kunnen nog veel van elkaar leren denk ik

Verwijderd

goed idee, zo''n knowledge base!

Veel antwoorden zwerven al rond op tweakers, maar sommige dingen zijn lastig om te vinden met de search.

Voorwaarde voor succes is wel dat de knowledge base onderdeel van de tweakers site wordt en dat er ook iemand bijhoud of de vragen die gesteld worden in the gathering ook toegevoegd worden aan de base. Als de knowledge base een aparte site word word het nix ben ik bang, want er zijn al veel linux sites...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:57

TeeDee

CQB 241

Zeer goed idee....

Ik ben nog compleet nieuw met linux... en ja.. wat is er nou beter om de knowledge base op je fav. site te bezoeken of een of andere knowledge base in het buitenland!

Strak plan....

ehm: over welke distro gaat het dan? Algemeen Linux of ook dieper in de distro''s zelf???

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Er zijn idd al sites met veel en goede linux-faqs maar een goede naslagsite met *alle* (:)) basiskennis van Linux bestaat mi niet
http://www.linuxdoc.org :)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• Kettrick
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Op maandag 14 mei 2001 22:50 schreef 4of10 het volgende:

[..]

Help ik ook wel mee ;)
Zoveel animo voor FreeBSD :), mischien handig om er een Unix knownledge base van te maken :?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
LOL :o

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je weet zelf ook wel dat het niet gebruikelijk is om dubbel werk te doen in de linux community.

Die knowledge base zie ik daarom ook niet zo zitten, want die bestaan er al in duizendvoud.

http://nl.linux.org of http://www.nllgg.nl (Nederlandse Linux Gebruikers Groep) hebben qua mailinglisten en documentatie alles wat er te vinden is.

Weet je het echt niet, hobbel dan ff op IRC binnen op irc.nixhelp.org #linux (of de Nederlandse server, nl.nixhelp.org), daar weten we het waarschijnlijk wel (en wij zijn geen newbies, nee).

8-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 mei 2001 22:01 schreef pixeleer het volgende:

Is dit gewoon onzin? :)
true :) want het bestaat idd al.

The Linux Documentation Project (LDP) is working on developing good, reliable documentation for the Linux operating system. The overall goal of the LDP is to collaborate in taking care of all of the issues of Linux documentation, ranging from online documentation (man pages, HTML, and so on) to printed manuals covering topics such as installing, using, and running Linux. Here is the Linux Documentation Project Manifesto and Copyright License for LDP works.
Ik vind dit wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden: Er zijn zat howtows en knowledge databases en ze staan al in de faq.
true
Je weet zelf ook wel dat het niet gebruikelijk is om dubbel werk te doen in de linux community.
true

mmm: minimaal 3 x true. ik kan die
regenachtige zondagmiddag
beter gebruiken voor een nieuw ''geniaal'' idee ;)

thx voor alle reacties, Lees BeelzeBuBu''s post voor info

• MinddiggerNL
Op dinsdag 15 mei 2001 09:00 schreef ProZa het volgende:

[..]

Dit vind ik wel een strak plan. Ik hoop dat er meerdere zijn die dit ook vinden. Ik zou het wel tof vinden als hier een faq over kwam. Ik draai nu zelf FreeSCO, maar ik wil er best meer van weten evenals van de andere oplossingen.
Thanx voor de support :) Ik heb precies hetzelfde. Ik gebruik e-smith, maar wellicht is er nog een veel betere oplossing...

Ja ik ga het toch gewoon proberen. Daarmee leer ik direct met php en mysql omgaan. Ik moet alleen nog ff zien wanneer ik tijd heb. Dus het kan nog even duren voor ie online is.

Er is al zoveel info over linux en ook wel over gateways te vinden maar naar mijn mening niet gebundeld. Ik wil dus ook zoals ik al zei geen linux site oprichten want die zijn er al genoeg maar alleen over linux gateways en die zijn er zelfs in het engels niet eens!

Dus...mensen die veel weten over freesco, e-smith, smoothwall, clarkconnect en andere van dit soort pakketten laat het maar weten (mail me evt. op timothee@minddigger.com) zodat er bij de start van de pagina al het een en ander aan info te vinden is :)

• MP83
  • Laatst online: 31-01 18:11
Met vertalen wil ik ook wel helpu *D

Verwijderd

Ik wil wel het stukje doen: Wat kan je allemaal slopen in linux :+

Verwijderd

Ik zou graag mensen selecteren die daar aan mee mogen doen zo dat we weten of er echt een serieuze groep guru''s sie op non windows operating systems (meer gericht op Unix/Linux) er aan werken.

Maar zou wel het stuk mail (Sendmail) enzovoort voor mijn rekening willen nemen Samba enzovoort.

MVGR

Sebastiaan

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
www.linux-nl.cx

complete linux handleiding in nederlands ......

Audi A8 W12 6.0

• MP83
  • Laatst online: 31-01 18:11
Het is inderdaad wel al een done iets, maar dat neemt niet weg dat het wel leuk zou zijn als tweakers zijn eigen KB had over linux. Een nieuw onderdeel van de community zeg maar :z

Verwijderd

Ik denk dat het goed idee is, mits er een doelgroep wordt gekozen.

Tweakers lijkt mij een prima doelgroep.

Oftewel uitleggen
- Welke software er is voor speedtests.
- welke software je kunt gebruiken als monitor van activiteiten.
- hoe je je linux PC sneller kunt laten lopen.

Een globale knowledge base is ERRUG veel werk.

Verwijderd

Och...veel werk...wij zijn toch allemaal computer junkies..enne het hoeft niet in 1 dag af..:)

ik denk dat als er zou iets daadwerkelijk komt dat we een websiteje opmoeten zetten en daar invertariseren enzo..wat gaan we doen, hoe gaan we het doen, wie gaan het doen. waneer gaan we het doen. etc etc..

• MinddiggerNL
Zie hier mijn nieuwe forum! Nu zou het nog leuk zijn als er mensen info in gingen droppen zodat het langzaam aan opgebouwd wordt:)

||
||
\/
Pagina: 1