hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet
ik sta voor de volgende keuze:
1) een scsi 486 server (geen ide)
2) een ide pI/166 (2xide)
de bedoeling is dat ik een servertje ga installen...: een file servertje voor het broodnodige muziek op het netwerk en eventueel ook een vanuit buiten bereikbaar webserver.
wat raden jullie me aan... ik kan een van de twee meenemen... welke is het beste geschikt voor mijn gebruik.... Ik heb namelijk geen scsi cdrom maar wel ide..... maar er kan nog altijd een single floppy linux op draaien en daarna via het werkende netwerk wat anders op instaleren.....of kan dat niet...
dus twee opties:
1) ide + schijven + cdrom
2) scsi + schijven - zonder cdrom
maar die staat er niet
Verwijderd
wat voor hd(grootte) zit in die scsi?Op maandag 14 mei 2001 17:46 schreef hobbeldebobbel het volgende:
hallo,
ik sta voor de volgende keuze:
1) een scsi 486 server (geen ide)
2) een ide pI/166 (2xide)
de bedoeling is dat ik een servertje ga installen...: een file servertje voor het broodnodige muziek op het netwerk en eventueel ook een vanuit buiten bereikbaar webserver.
wat raden jullie me aan... ik kan een van de twee meenemen... welke is het beste geschikt voor mijn gebruik.... Ik heb namelijk geen scsi cdrom maar wel ide..... maar er kan nog altijd een single floppy linux op draaien en daarna via het werkende netwerk wat anders op instaleren.....of kan dat niet...
dus twee opties:
1) ide + schijven + cdrom
2) scsi + schijven - zonder cdrom
Dat is het belangrijkste voor een server.
En de snelheid van de hd ik neem aan dat die scsi sneller is.
Eeen cdrom speler is toch geen probleem een 10 op een computer beurs.
Verwijderd
nee niet echt.Op maandag 14 mei 2001 18:01 schreef hobbeldebobbel het volgende:
scsi = 18,7 gig ++++++
ide = 3-8 gig per stuk
maar maken de verschillende snelheden (486 en pI) niet veel uit??
en ik kom niet zo snel meer op een compbeurs.... en ik heb wel nog een ide cdrom liggen....
Ik weet niet welk os je op de server instaleren wil.
Al instaleer je een os zonder gui kan het al gouw.
Want gui zuigt.
maar die staat er niet
Verwijderd
die heeben vast wel een scsi cdrom.
Verwijderd
geheugen is ook erg belangrijk dus kijk daar ook even naar.
en de ander pc wil ik wel. kan hem op komen halen.
Verwijderd
Je kan wel leuk een 486 vergelijken met een pentium 166, maar dan moet je ook wel iets zeggen over de kloksnelheid van die 486!
Heeft die 486 geen ide-controller?
Hoeveel geheugen zit er verder in beide machines?
Wat voor een scsi is het?
Wat voor een ide-schijven zijn het?
Op basis van wat je nu geeft, valt er gewoon geen zinnige keuze te maken.
die scsi bak heeft idd geen ide controller... of ik heb scheel gekeken..... het is een compaq servertje
de scsi schijf is een IBM ultrastar schijfje op 10000rpm
de ide zij ''gewone'' schijfjes uit een workstation
maar die staat er niet
Verwijderd
Wat is de kloksnelheid van die 486?
Nogmaals, wat voor een scsi-controller zit er in die compaq?
Die gewone schijfjes uit die workstation, wat is het merk daarvan (liefst type!), rotatiesnelheid, buffer-grootte?
Scsi cdrompie is niet goedkoop (ook niet 2e-hands), verder kun je als de controller oud is er niet van booten.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
scsi dus sneller heeft ook weinig cpu belasting.
nadeel geen cd-rom langzamere processor.
voordelen p1 133
wel cd-rom
snellere cpu
nadeel geen scsi dus schijven zijn iets langzamer.
nu aan jouw de keus.
ps waar blijft die andere ???
Verwijderd
Verwijderd
Heel leuk maar als de scsi onboard is.Op maandag 14 mei 2001 18:35 schreef fkooman het volgende:
volgens mij is die schijf meer waarde dan de rest van beide systemenje moet gewoon een beetje verbouwen en van die 2 systemen 1 systeem maken...dus 166 + SCSI + 256 MB RAM
Hoeveel mhz heeft de 486?
die ide shijvjes zijn 7200 en een paar 5400 het zijn kwantum fireballs ex3 en een seagate geloof ik
er komt een 3com PCI 3c595 10/100Mbit in
de scsi is een onboard controller dus die kan ik niet zomaar ff ombouwen...
btw die 18,2 gig scsi maakt volgens mij niet echt veel geluid hoor... hij is maar een klein boekje dik..... ik heb er ook nog een die is een woordenboek dicht.. die zal we wat geluid maken
maar die staat er niet
wat moet je dan goed configgen....Bij die 486 is het wel van belang dat je de software goed configureerd, anders trekt je cpu het lang niet.
maar die staat er niet
van meer waarde zeker.. alleen het heeft niks gekostOp maandag 14 mei 2001 18:35 schreef fkooman het volgende:
volgens mij is die schijf meer waarde dan de rest van beide systemen
maar die staat er niet
Nee, volgensmij kun je in een scsi bak geen ide krijgen..Op maandag 14 mei 2001 18:59 schreef hobbeldebobbel het volgende:
is er trouwens een manier om in z''on scsi bak toch nog dmv een kaartje een ide te krijgen??? rare vraag maar toch...
Heb hier namelijk ook 386 scsi liggen, ook zonder cdrom
P.S Iemand nog edo ram liggen ??
Grtz
Weet ik nietOp maandag 14 mei 2001 18:53 schreef hobbeldebobbel het volgende:
[..]
wat moet je dan goed configgen....
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
nee.. volgens mij is het geen edo....sorry
het was ook de bedoeling om dat ding alleen als storage en misschien als gateway te gaan gebruiken.
maar die staat er niet
Van de meeste (alle?) linux distriburies kan je de installatie starten van flop en dan de netwerkkaart installeren en daarna de rest van het OS installeren vanaf internet. Lekker makkelijkmaar er kan nog altijd een single floppy linux op draaien en daarna via het werkende netwerk wat anders op instaleren.....of kan dat niet...
Verwijderd
Met het software bedoelen ze dat je de service uit zet die je niet gebruikt.Op maandag 14 mei 2001 19:38 schreef hobbeldebobbel het volgende:
heb nog twee bankjes van elk 16 mb... kom ze maar ophalen
nee.. volgens mij is het geen edo....sorry
het was ook de bedoeling om dat ding alleen als storage en misschien als gateway te gaan gebruiken.
Al heb je suse of redhat of mandrake(dat zuigt)dan gooien ze alle service aan.
Volgens mij kun je beter novell op zo''n 386 zetten dan linux.
maar die staat er niet
Verwijderd
[..]
Met het software bedoelen ze dat je de service uit zet die je niet gebruikt.
Al heb je suse of redhat of mandrake(dat zuigt)dan gooien ze alle service aan.
Volgens mij kun je beter novell op zo''n 486 zetten dan linux.
Al neem je linux moet je aan die kant gaan denken van debian en slackwave.
Niet echt eenvoudig.
Maar niet zo lomp als mandrake bv.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Verwijderd
Wat zit jij nouw te zuren een 486 is prima.Op maandag 14 mei 2001 20:04 schreef mhr-zip het volgende:
Ik zou een pci scsi controller gaan kopen en die fijn in je p166 duwen. Ik heb een p1 133 met ide hd onder linux en werkt super als file server
Alleen je moet geen app. draaien op je fileserver.
en geen x.
verder is het uitsteken.
maar die staat er niet
kijk dat bedoel ikOp maandag 14 mei 2001 20:21 schreef hobbeldebobbel het volgende:
in wat voor prijs klasse liggen die controllertjes.... als ze voor niet zoveel geld te koop zijn.. dan kan ik net zogoed die p166 nemen, met ide EN scsi
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
scsi -controller kaart, liefst PCI uitvoering.
maar die staat er niet
Verwijderd
Hm...weinig interessant voor jou
maar die staat er niet
Van tekram is die dan.
(uit het hoofd is het een 486 TX scsi server van compaq)
maar die staat er niet
Ik snap niet waarom er zo''n bloedsnelle en mooie harde schijf in zo''n computer wordt gebouwd. Je kunt er nooit en te nimmer alle performace uitpersen
Wat in ieder geval goed werkt is een pentium166 (kun je dan echt veel mee doen) met 130 MB Ram zelfs mooie dingen. Een snelle IDE disk werkt ook goed (ikzelf een ouwe Quantum die nog 10 MB/sec haalt unbuffered). verder zou je een paar IDE schijven kunnen samenvoegen Ddmv RAID.
Dan kun je er het beste Slackwaqre opzetten denk ik. Dan kun je zelfs nog KDE draaien als je er zin in hebt.
Tip: die harde schijf is goud waard! Neem anders gewoon alleen dat ding en verpats die. Daarvoor kun je dus echt wel een betere computer kopen dan die 2 bij elkaar opgeteld
[deze advertentieruimte is te koop]
Beste opmerking tot nu toe. Ik heb een Pentiu Pro200 (zonder proc fan) 128MB en een 8,4GB 5400rpm schijfje (lekker stil) en dat hoeft zo duur nog niet te zijn, kun je wel uit dat schijfje halen.Tip: die harde schijf is goud waard! Neem anders gewoon alleen dat ding en verpats die. Daarvoor kun je dus echt wel een betere computer kopen dan die 2 bij elkaar opgeteld
en hij draait op 66 mhz
maar die staat er niet
waar woon je... dan kom ik hem ophalen..Op dinsdag 15 mei 2001 08:37 schreef unicorn7 het volgende:
af te halen: oude ISA IDE controller (geen ATA33) voor 486
maar die staat er niet
dus het wordt een 166 + scsi controller (adaptec AHA-1540/42CP ISA) + ide..
maar die staat er niet
Lijkt me dat het BIOS van een 486 niet echt om kan gaan met zo''n grote schijf....
Leander
Linux kijkt niet naar je bios, als je bios maar een schijf ziet is het al goed.Op dinsdag 15 mei 2001 13:16 schreef Leander het volgende:
Lijkt me dat het BIOS van een 486 niet echt om kan gaan met zo''n grote schijf....
nope, heb alles uit drie systemen bij elkaar geraapt....al het geheugen bij elkaar gestoken, de netwerk kaartjes er bij zetten etc etc...Op dinsdag 15 mei 2001 13:16 schreef Leander het volgende:
Heb je die SCSI schijf uberhaupt al eens aan de praat gehad in die 486?
Leander
maar die staat er niet
Linux trekt zich niks aan van het BIOS. Al zet je je harde schijven uit, Linux vind ze toch wel. Of ze nou 200 MB of 80 GB zijn. Dat is op zich reuze handig, want dan kun je dus een enorme grote hd stoppen in je ouwe bakOp dinsdag 15 mei 2001 13:16 schreef Leander het volgende:
Verder is een p166 + SCSI + 130 MB Ram wel erug snel hoor. Als server kun je er dan in ieder geval giga-veel mee!
maar die staat er niet
Verwijderd
Verwijderd
jij wilt echt voor een dubbeltje op de eerste rij zittenOp woensdag 16 mei 2001 16:26 schreef it0 het volgende:
Ik wil die scsi hd wel ruilen voor een abit hotrod udma 66 kaart. dan kan je al dat ide spul in die 486 doen en dan ben je ook meteen van je scsi probleem af!
en die 486 heeft geen pci maar 5x EISA
ja ik wel hem ook wel tegen 3 van die kaarten ruilenOp woensdag 16 mei 2001 16:26 schreef it0 het volgende:
Ik wil die scsi hd wel ruilen voor een abit hotrod udma 66 kaart. dan kan je al dat ide spul in die 486 doen en dan ben je ook meteen van je scsi probleem af!
een p133
130 mb geh
1x 3c595 netwerkkaart
1x 3c905 netwerkkaart
1x adaptec 1542cp scsi controller
1x Quantum fireball 3.5 series 3.2 gig IDE
1x IBM ultrastar 36LP 10.000RPM 18.2 gig SCSI
1x IBM DFHS 4SF 7.200 rpm 4 gig SCSI
maar die staat er niet
Debian is lekker "licht" dus die kan je wel nemen. Slackware kan ook wel.
Als je een complete newbie bent, probeer dan eerst een tijdje redhat of mandrake.
Denk je echt dat ik verwachte dat dat zou gebeuren? Don''t you recognise a troll when you see 1?Op woensdag 16 mei 2001 18:02 schreef victorb het volgende:
[..]
jij wilt echt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten![]()
en die 486 heeft geen pci maar 5x EISA
Lighten up!
dus debian het is!!!
maar die staat er niet
Bah, vi/vim in debian zuigtOp donderdag 17 mei 2001 11:40 schreef Jochem het volgende:
Debian is lekker
In slackware en free/openbsd trouwens ook...
Vi/VIM zuigt en niet de distro
maar die staat er niet
Verwijderd
Lezen is ook een kunstOp donderdag 17 mei 2001 13:24 schreef hobbeldebobbel het volgende:
conclusie:
Vi/VIM zuigt en niet de distro
hobbeldebobbel: lees de FAQ
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
maar die staat er niet